تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 3, 2018
18:52 سه شنبه، 12ام تیرماه 1397
کد خبر: 92095

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: اقتصاد کشور نیازمند استفاده از ارز دیجیتال است

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری در آئین تبادل تفاهم‌نامه همکاری با بانک مرکزی در زمینه توسعه ارز دیجیتال و فناوری‌های مالی، شرایط کنونی اقتصاد کشور را نیازمند استفاده از ارز دیجیتال دانست و گفت: چنانچه این حوزه به درستی مدیریت شود، منفعت بسیاری را نصیب کشور خواهد کرد.
 
علیرضا دلیری در آئین تبادل تفاهمنامه همکاری در زمینه توسعه ارز دیجیتال و فناوری‌های مالی با بانک مرکزی که امروز 12 تیر در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، با بیان اینکه بسترسازی برای فناوری‌های نوین دانش‌بنیان، فعال کردن تولید و بستر دانش و زیرساخت‌های اولیه آن‌ها باید در معاونت علمی شکل بگیرد، گفت: در چند سال گذشته اتفاقات خوبی در این زمینه افتاده و تاثیر آن در بخش اقتصاد احساس شده است.
 
وی بستر فناوری اطلاعات در حوزه شکل‌گیری دانش‌بنیان را بستری پررنگ توصیف کرد و افزود: ما در معاونت علمی برای رشد و فعالیت بدون دغدغه این شرکت‌ها ظرفیت ایجاد کردیم و امیدواریم آن‌ها بتوانند با سرعت بیشتری در اقتصاد کشور نفوذ کنند.
 
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه زیرساخت اقتصاد کشور باید از طریق اقتصاد دانش‌بنیان و فناوری‌های جدید شکل بگیرد، ادامه داد: امروز بیش از پیش احساس می‌شود که اقتصاد کشور باید خودش را با این بخش‌ها هماهنگ کند.
 
دلیری فعالیت در فضای استارتاپی و دانش‌بنیان کنونی را یک برند دانست و اضافه کرد: بدنه بخش دولتی باید به این بخش انتقال پیدا کرده و بدنه خصوصی نیز باید احساس کند که این بخش قابل اعتماد و برای سرمایه‌گذاری مناسب است.
 
وی تشریح کرد: تا سال 93 – 92 امکان مذاکره با روسای بانک‌ها به منظور انجام سرمایه‌گذاری و ارائه تسهیلات از سوی آن‌ها وجود نداشت، این در حالی است که طی سال‌های اخیر مبلغ 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک‌ها به این شرکت‌ها ارائه شده است.
 
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری همچنین از تمایل بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های فناوری‌های نوین خبر داد و افزود: با نگاهی به سابقه پرداخت‌های مالی بانک مرکزی نیز متوجه می‌شویم که پرداخت‌ها در این بخش ماه به ماه در حال افزایش است.
 
دلیری لزوم برنامه‌ریزی و انسجام بیشتر در این بخش را یادآور شد و گفت: لازم است که همه افراد فعال چه در حوزه سرمایه‌گذاری، چه در زمینه پروژه‌های دانشگاهی یا ارائه تسهیلات زیر یک چتر قرار گیرند که البته در یکی دو سال گذشته کارگروه ساماندهی دقیق‌تر این امر در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شده است.
 
وی یکی از بخش‌های مهم در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان را که به سرعت می‌تواند بر بخش‌های مختلف اقتصاد کشور اثر بگذارد، "فناوری‌های مالی" نام برد و توضیح داد: در حال حاضر دنیا بستر ویژه‌ای برای فناوری‌های مالی باز کرده که حوزه فناوری‌ اطلاعات مکمل آن است.
 
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به بحث فین‌تک و شوکی که چند سال قبل به سبب ناهماهنگی‌ها در آن حوزه در فضای کشور به وجود آمد، خاطرنشان کرد: فناوری‌ها باید شکل بگیرند و فعالیت کنند و ما نیز باید خط قرمزهای نظام را مدنظر قرار داده و خودمان را با رشد و فعالیت آن‌ها هماهنگ کنیم.
 
دلیری با اعلام اینکه امروز قرار است اولین بند این قانون را تدوین کنیم، تصریح کرد: با این حال تا عملکردی در این حوزه نداشته باشیم، نمی‌توانیم دستورالعملی تدوین کرده یا بستری را فراهم کنیم که ندانیم در آن چه اتفاقی خواهد افتاد.
 
وی زنجیره بلوکی یا بلاک‌چین را به عنوان یک فناوری جدید مطرح کرد و با بیان اینکه مرزها از باب انتقال اطلاعات باز است و امکان محدودسازی‌ آن‌ها وجود ندارد، ادامه داد: باید با رعایت چارچوب‌های نظام بستر این فناوری فراهم شده و دستور کار اصلی ارز دیجیتال معین شود.
 
معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: در چند سال آینده 50 درصد معاملات دنیا با ارز دیجیتال انجام می‌شود، بنابراین مهم است اتفاقاتی که در مورد تلگرام در کشور افتاد، تکرار نشود.
 
دلیری در همین زمینه به موضوعاتی همچون ایجاد ارز مشترک با برخی کشورها و استفاده از آن در مبادلات، ایجاد ارز خصوصی داخلی و بحث منابع انرژی اشاره و ابراز امیدواری کرد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بتواند با همکاری بانک مرکزی دستورالعملی به نیابت از دولت و بخش خصوصی در زمینه ارز دیجیتال تدوین کند.
 
وی در پایان اضافه کرد: ما در معاونت علمی هر چند دولت و حاکمیت هستیم، اما این را در نظر داریم که همه فعالیت‌ها در این زمینه در بخش خصوصی اتفاق بیفتد، بنابراین موانع را برداشته و در کنار شما خواهیم بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.