بازی

فناوری اطلاعات

July 10, 2018
13:48 سه شنبه، 19ام تیرماه 1397
کد خبر: 92242

آیا گوگل به سلطه ایکس‌باکس و پلی‌استیشن خاتمه می‌دهد؟

بر اساس گمانه‌زنی‌ها ممکن است تا چند وقت دیگر شاهد معرفی کنسول بازی گوگل با قابلیت استریم برای رقابت با پلی‌استیشن و ایکس‌باکس باشیم.
در حال حاضر صنعت بازی‌های ویدئویی در اختیار کنسول‌های بازی ایکس‌باکس، پلی‌استیشن و نینتندو است. اما در ماه‌های اخیر بیشترین اخبار و شایعات در حوزه ویدئو گیم پیرامون تولید نسخه جدید این کنسول‌ها نبود؛ بلکه گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که گوگل تلاش می‌کند تا تحولی بزرگ در این صنعت ایجاد کند.
 
علی‌رغم این که گوگل هنوز به طور رسمی خبری در این مورد منتشر نکرده؛ اما به نظر می‌رسد این شرکت در حال توسعه یک سرویس استریمِ بازی و ارائه یک کنسول بازی مبتنی بر اندروید است. از حدود ۴ ماه پیش شایعاتی مبنی بر راه‌اندازی یک سیستم استریم بازی با نام «یتی» (Yeti) توسط گوگل به گوش می‌رسید. فعالیت‌های اخیر این شرکت، شایعات در باره این موضوع را تقویت کرده است. ظاهرا گوگل به شکل جدی در حال تحقیق برای راه‌اندازی یک سرویس استریم بازی است تا با غول‌های دنیای گیم به رقابت بپردازد. البته این تمام ماجرا نیست و با توجه به خبرهایی که از تیم سخت‌افزار گوگل به گوش می‌رسد، این شرکت در تلاش است تا یک کنسول بازی مبتنی بر اندروید برای تکمیل سرویس خود تولید کند.
 
سرویس استریم بازی چگونه کار می‌کند؟
در سرویس استریمِ بازی، رندر گرافیکی بازی‌ها توسط رایانه‌های قدرتمندی در سیستم ابری انجام می‌شود و کاربر با اتصال به سیستم ابری به انجام بازی می‌پردازد. انجام پردازش در شبکه ابری نیاز به سخت‌افزارهای قدرتمند را از بین می‌برد و اجازه می‌دهد تا بازی‌های با کیفیت عالی روی رایانه‌های ارزان قیمت نیز قابل اجرا باشند. البته استفاده از این تکنولوژی ایده جدیدی نیست و برای اولین بار در نمایشگاه E3 سال ۲۰۰۰ معرفی شده بود. در چند سال اخیر شرکت‌های مختلف تلاش‌هایی برای استفاده از این تکنولوژی کرده‌اند که موفق‌ترین آن‌ها سرویس PlayStation Now شرکت سونی است. این سرویس ماهیانه بیش از ۷۰ میلیون کاربر فعال دارد. سرویس GeForce NOW شرکت NVIDIA هم سرویس موفق بعدی است و سرویس‌های دیگری نیز هستند که البته هنوز آن‌چنان حرفی برای گفتن ندارند. با این حال هنوز ابهامات زیادی پیش روی پیاده‌سازی بی‌عیب و نقص این ایده وجود دارد.
 
یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها، محدودیت پهنای باند اینترنت است. استریم بازی‌های ویدئویی به معنی آپلود و دانلود حجم زیادی از اطلاعات است؛ بنابراین کسانی که به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند برای بازی کردن دچار مشکل می‌شوند. عامل محدود کننده بعدی زمان رفت و برگشت بسته‌های اطلاعاتی بین سیستم کاربر و شبکه ابری است. فاصله بین دستوری که کاربر می‌دهد تا حرکتی که روی صفحه به نمایش در می‌آید تا حد ممکن باید قابل تشخیص نباشد. هرچه این فاصله زمانی بیشتر شود بازی دچار لگ شده و جذابیت‌های آن تا حد زیادی کاهش می‌یابد. آیا گوگل می‌تواند بر این چالش‌ها غلبه کند؟
 
گوگل پیش از این تلاش می‌کرد که دستگاه‌هایی مبتنی بر اندروید با قابلیت استریم ویدئو تولید کند که البته در این کار چندان موفق نبود. تلاش قبلی این شرکت تولید یک کنسول پخش‌کننده چند رسانه‌ای دیجیتال مبتنی بر اندروید به نام Nexus Player بود. گوگل این کنسول را با همکاری ایسوس طراحی و در سال ۲۰۱۴ معرفی کرد. نکسوس پلیر با شکست مواجه شد و گوگل تولید آن را در سال ۲۰۱۶ متوقف کرد. به احتمال زیاد گوگل مجددا به سراغ این محصول برود و با افزودن قابلیت استریم بازی به محصول خود، این بار با قدرت بیشتری وارد بازار شود.
 
البته ویژگی مهم سرویس استریم بازی این است که کاربر دیگر به سخت افزار وابستگی ندارد و به راحتی روی هر دستگاهی از تلویزیون گرفته تا مرورگر کامپیوتر و حتی روی گوشی موبایل می‌تواند به انجام بازی‌هایی با گرافیک سنگین بپردازد. برای درک بهتر اهمیت چنین سیستمی تصور کنید بتوان بازی The Witcher 3 را در یک تب در گوگل کروم اجرا کرد! کنسول بازی Yeti گوگل در صورت انتشار می‌تواند نحوه بازی شما را تغییر دهد.
 
گوگل یک کنسول پخش‌کننده چند رسانه‌ای دیجیتال مبتنی بر اندروید به نام Nexus Player تولید کرده بود که چندان موفق نشد.
 
یکی از دلایلی که سرویس NVIDIA را برای بازی کردن مناسب می‌سازد، آرشیو اختصاصی از بازی‌های بهینه شده برای این پلتفرم است. معمولا این سرویس‌ها به صورت اشتراکی هستند. یعنی شما با پرداخت هزینه‌ای به عنوان اشتراک سالانه به مجموعه چندصد بازی دسترسی خواهید داشت و می‌توانید هر کدام را که دوست داشتید بازی کنید. گوگل هم برای موفق شدن باید روش مشابهی را دنبال کند. اوایل سال جاری میلادی مدیران گوگل با شرکت‌های تولیدکننده بازی‌های ویدئویی در حاشیه کنفرانس توسعه دهندگان بازی ملاقات کردند. به نظر می‌‎رسد هدف از این دیدار سنجش میزان علاقه این شرکت‌ها به روی آوردن به چنین سیستم‌هایی بوده است. همچنین این احتمال وجود دارد که گوگل به دنبال خرید یکی از استودیوهای بازی‌سازی نیز باشد.
 
اهمیت گوگل بودن
یکی از مزیت‌های گوگل در مقایسه با رقبا که شانس موفقیت آن را افزایش می‌دهد، امکان ادغام سرویس استریم یتی با یوتیوب است. در این شرایط اگر در یک قسمت خاص از یک بازی گیر افتاده باشید و نیاز به راهنمایی برای طی کردن آن مرحله داشته باشید، با کلیک روی یک دکمه می‌توانید ویدئویی از نحوه طی کردن آن مرحله از بازی را در یوتیوب ببینید. در صورتی که گوگل بتواند چنین سیستمی را راه‌اندازی کند می‌تواند نظر خوره‌های بازی را به خود جلب کند.
 
گوگل در استخدام توسعه دهندگان بازی سابقه‌ طولانی دارد و به کمک آن‌ها پروژه‌های بسیاری آغاز کرده که هرگز به سرانجام نرسیده‌اند. در ژانویه ۲۰۱۸، این شرکت «فیل هریسون» را که سابقه طولانی در حوزه مدیریت پروژه‌های مربوط به بازی‌های ویدئویی دارد و مدت‌ها در شرکت‌های سونی و مایکروسافت به عنوان مدیر ارشد محصولات پلی‌استیشن و ایکس‌باکس فعالیت می‌کرد به استخدام درآورد. این اقدام نشان می‌دهد که گوگل این بار برنامه‌ای جدی برای رقابت با غول‌های صنعت گیم دارد.
 
آیا کنسول بازی گوگل موفق می‌شود؟
شاید در حال حاضر، سرویس پخش بازی گوگل ایده‌ای بلندپروازانه به نظر برسد، اما این شرکت به عنوان شرکتی شناخته می‌شود که رویاهای خود را تا رسیدن به موفقیت رها نمی‌کند. البته که گوگل در این مسیر تنها نیست و رقبای این شرکت هم به طور جدی روی توسعه این تکنولوژی تلاش می‌کنند. در حال حاضر سونی با خرید Gaikai و ارائه سرویس PlayStation Now موفق‌ترین شرکت در این زمینه محسوب می‌شود. شرکت الکترونیک آرتس (EA) هم که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید و توزیع بازی‌های کامپیوتری است نیز از حرکت به سمت تولید بازی‌های متناسب با سرویس‌های استریم خبر داده و پیش‌بینی کرده که آینده صنعت گیم متعلق به این سرویس‌ها خواهد بود.
 
در هر حال ایده‌ی سرویس استریم بازی مبتنی بر اندروید که شرکتی چون گوگل پشت آن باشد قطعا هیجان‌انگیز است و اگر کسی وجود داشته باشد که بتواند چالش‌های فنی چنین پروژه‌ای را رفع کند، قطعا گوگل است. با این حال روشن است که برنامه‌های گوگل در مراحل اولیه قرار دارند. باید منتظر باشیم و ببینیم که چه چیزی از این پروژه بیرون می‌آید.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.