امنیت

فناوری اطلاعات

July 10, 2018
16:17 سه شنبه، 19ام تیرماه 1397
کد خبر: 92270

اطلاعات در کارت‌های حافظه دستِ دوم پاک نمی شود

پژوهشگران امنیت فضای سایبری هشدار می دهند که کارت‌های حافظه دستِ دوم را حتی اگر همه داده‌های خود را پاک کرده‌اید، در اختیار دیگران قرار ندهید.
 
به گزارش مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری، پژوهشگران اعلام کردند که در زمان پاک کردن اطلاعات از کارت‌های حافظه، فقط اطلاعات محل نگهداری فایل‌ها روی این کارت‌ها پاک می شود ولی محتوای فایل‌ها پاک نمی‌شود. این اطلاعات با استفاده از نرم افزارهای بازیابی، قابل برگشت هستند.
 
پژوهشگران دانشگاه Hertfordshire بریتانیا با تجزیه و تحلیل ۱۰۰ کارت حافظه SD دست دوم به این نکته دست یافتند که حدود ۷۵ درصد اطلاعات موجود در کارت‌های حافظه دست دوم، باقی مانده اطلاعات شخصی صاحبان قبلی هستند.
 
کارت های حافظه بررسی شده قبلا در گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، دوربین‌ها، سیستم‌های SatNav و هواپیماهای بدون سرنشین استفاده شده بودند و پژوهشگران موفق شدند تا داده های نفر قبلی استفاده کننده از کارت های حافظه را استخراج کنند.
 
آنان موفق شدند عکس های شخصی، کپی های گذرنامه، لیست تماس، شماره شناسایی و سایر اسناد شخصی را استخراج کنند.
 
این پژوهش اثبات کرد که کاربران نمی توانند بطور کامل اطلاعات کارت حافظه را حذف کنند و در صورتی که فایل دیگری روی کارت حافظه منتقل شود فایل جدید روی فایل قبلی قرار می گیرد.
 
کارشناسان امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات تاکید می کنند که قبل از سپردن کارت‌های حافظه خود به دیگران، با استفاده از نرم افزارهای ویژه‌ای به درستی و بطور کامل، اطلاعات دستگاه حافظه را پاک کنید؛ این نرم افزارها کارت حافظه را با داده های تصادفی رونویسی می کنند. بنابراین اطلاعات قبلی غیرقابل برگشت خواهند بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.