رسانه‌های اجتماعی

July 15, 2018
14:23 یکشنبه، 24ام تیرماه 1397
کد خبر: 92348

فیس بوک مهندس ایرانی گوگل را قاپید

فیس بوک یکی از پیشگامان تولید تراشه گوگل به نام شهریار ربیعی را برای کمک به ساخت تراشه سیلیکونی خود به استخدام درآورده است.
 
فیس بوک مدت هاست که برای ساخت محصولات سخت افزاری و مرتبط با هوش مصنوعی، قصد دارد تراشه اختصاصی خودش را توسعه دهد. بر اساس اظهارات منابع آگاه و فهرست منتشر شده، فیس بوک به منظور طراحی تراشه اختصاصی خود در حال گردآوری تیمی از متخصصان است. این شبکه اجتماعی با این اقدام به جمع شرکت هایی می پیوندد که با هدف کاهش وابستگی به سازندگان تراشه همچون اینتل و کوالکام مشغول تولید تراشه اختصاصی هستند. 
بر اساس فهرستی از مشاغل که در وب سایت فیس بوک منتشر شده است، این شبکه اجتماعی به دنبال استخدام مدیری برای ساخت یک سیستم روی یک تراشه (SOC) یا یک مدار مجتمع با کاربرد خاص (ASIC) دوطرفه، فرم ور و سازمان توسعه درایور است. در همین راستا نیز به تازگی شهریار ربیعی را که قبلا در گوگل در طراحی تراشه مشغول به کار بود، به کار گرفت. 
فیس بوک امید زیادی داشت که اوایل امسال با گرد هم آوردن تیمی از متخصصان و مهندسان تلاش هایش برای طراحی تراشه های اختصاصی به منظور استفاده در سرورها و سخت افزارهای مصرفی را کلید زد و حالا با استخدام شهریار ربیعی این تلاش ها وارد فاز جدیدی شده است. 
براساس چیزی که ربیعی به تازگی در بخش بیوگرافی اش در لینکداین اضافه کرده است، او قرار است نایب رییس و مدیر واحد سیلیکون فیس بوک شود. 
این اقدام به خوبی نشان می دهد که غول های فناوری به این فکر افتاده اند که به جای اینکه به تامین کنندگان تراشه عظیمی چون اینتل و کوالکام متکی باشند، می خواهند تراشه خودشان را داشته باشند و در این زمینه هم حسابی سرمایه گذاری کرده اند. جالب است بدانید که اپل هم یک دهه است که در زمینه طراحی پردازنده های شخصی سازی شده برای دستگاه های مبتنی بر سیستم عامل iOS خود کار می کند و هم اکنون نیز تراشه های تک منظوره ای را برای هوش مصنوعی می سازد. به طور کل باید گفت که اپل قصد دارد تا سال 2020 تراشه های تولیدی خودش را جایگزین پردازنده های موجود در آی مک کند. 
اوایل امسال هم آمازون اعلام کرد که ابتکار جدیدی را در زمینه طراحی تراشه های بومی اش بروز داده که به طور خاص قرار است برای توانمندسازی هوش مصنوعی خط تولید اکوی اسپیکرهای هوشمند از آن بهره ببرد. 
گوگل اما چیپ های اختصاصی «ویژوال کور» را برای گوشی های هوشمند سری پیکسل طراحی می کند و شهریار ربیعی پیش تر مسوولیت مدیریت و هدایت تیم توسعه دهنده این چیپ ها را بر عهده داشت. این مهندس ایرانی البته قرار نیست که در مسوولیت تازه خود برای موبایل هایی با برند فیس بوک تراشه طراحی کند و آنطور که خبرها حاکی است، فیس بوک دارد چندین سخت افزار تازه می سازد که قرار است مبتنی بر پردازنده های شخصی سازی شده خودش بهره ببرد. 
اوایل امسال آکیولس وی آر، که شرکت زیرشاخه فیس بوک یک هدست واقعیت مجازی به نام آکیولس گو را معرفی کرد که از چیپ اختصاصی کوالکام بهره می برد. حالا با ورود شهریار بیعی به فیس بوک می توان پیش بینی کرد که مدل های آتی از این هدست به تراشه اختصاصی آن مجهز باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.