امنیت

فناوری اطلاعات

July 15, 2018
15:11 یکشنبه، 24ام تیرماه 1397
کد خبر: 92358

آمریکا: کره شمالی مسئول حمله سایبری واناکرای بود

دولت دونالد ترامپ، کره شمالی را متهم به برنامه‌ریزی و هدایت حمله سایبری واناکرای کرد.
حمله‌ای که در ماه‌های آغازین سال جاری در چندین کشور جهان باعث مختل شدن سیستم بیمارستان‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ شد.
 
تام بوسرت، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار مقاله‌ای در وال‌استریت ژورنال نوشت: «این حمله گسترده میلیاردها دلار خسارت در پی داشت و کره شمالی مسئول مستقیم آن بوده است.»
 
به گفته یک مقام بلندپایه کاخ سفید می‌گوید که به احتمال زیاد روز سه شنبه دولت بیانیه‌ای رسمی در اینباره صادر خواهد کرد.
 
یک مقام دولتی نزدیک به تحقیقات پرونده نیز گفت که طراح این باج‌افزار، «گروه هکرهای لازاروس» بوده‌اند. گروه خلافکار سایبری که از کره شمالی ماموریت‌های خود را دریافت می‌کند.دولت و بازرسان ایالات متحده معتقدند که «لازاروس» طراح و مسئول حمله سال ۲۰۱۴ به شرکت سرگرمی سونی که باعث از بین رفتن فایل‌ها و انتشار برخی از مکاتبات شد نیز بوده است.
 
مقامات دولتی می گویند که در صورت انتشار بیانیه رسمی دولت، در آن از شخص یا مقام خاصی نام برده نمی‌شود و این بیانیه با هدف اخطار به پیونگ‌یانگ برای قبول مسئولیت اعمال خود و پیشگیری از حملات احتمالی آینده خواهد بود.
 
محققان شرکت‌های تولید کننده نرم افزارهای امنیتی نظیر «سیمنتک» و همچنین دولت بریتانیا نیز پیش از این دولت کره شمالی را مسئول حمله واناکرای خوانده بودند اما پیونگ یانگ این اتهام‌ها را رد کرده است.
 
حمله سایبری باج افزار واناکرای (WannaCry) در ماه می ۲۰۱۷، بیش از ۳۰۰ هزار رایانه در ۱۵۰ کشور جهان را آلوده کرد.
 
برای مثال طی این حمله سایبری، سیستم‌های شرکت مخابرات این کشور (تلفونیکا)، سازمان ملی بهداشت و درمان بریتانیا، شرکت پستی فدکس و راه‌آهن آلمان (دویچه بان) و خودروسازی نیسان در اثر این حمله دچار اختلال شد و هکرها به ۲۸ زبان از شرکت‌های کشورهای مختلف درخواست واریز پول می کردند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.