بازار سرمایه

July 17, 2018
18:21 سه شنبه، 26ام تیرماه 1397
کد خبر: 92427

رئیس سازمان بورس اعلام کرد: ارائه صورت‌های مالی «های‌وب» در مجمع شرط بازگشایی نماد

چنانچه صورت‌های مالی حسابرسی شده «های وب» در مجمع ارائه و به استحضار سهامداران برسد در مورد بازگشایی آن هیچ مشکلی ورود نخواهد داشت.
شاپورمحمدی دبیر شورای عالی بورس در خصوص این مسئله که علی‌رغم تأکید رئیس‌جمهور و معاون اول برای عرضه شرکت‌های سودده در بورس، شاهد آن بوده‌ایم که سهام 7 شرکت پالایشی که در قالب سهام عدالت در بورس معامله می‌شد، بی‌سروصدا بار دیگر به دولت برگردانده شد، گفت: سازمان بورس تلاش می‌کند تا شرکت‌های سودده را وارد بازار سرمایه کند و اخیراً نیز پتروشیمی پارس وارد بورس شد.
 
شاپور محمدی ادامه داد: در مورد شرکت‌های قبلی قطعاً سیاست بر این بوده که مشارکت مردمی افزایش یابد و اگر در مقاطعی تصمیماتی در مورد برخی سیاست‌های کلان کشور اتخاذ می‌شود، قطعاً جهت‌گیری در جهت تداوم خصوصی‌سازی است.
 
سخنگوی سازمان بورس در پاسخ به سؤالی در خصوص عدم عرضه ارز صادراتی و گواهی سکه در بورس و اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه در این خصوص نیز، گفت: بازار سرمایه وظیفه اختصاص کد معاملاتی و نماد را بر عهده داشت که این مُهم انجام و آمادگی بازار سرمایه برای انجام این سازوکار از طریق بورس به دولت نیز اعلام شد.
 
محمدی ادامه داد: ولی طبق قانون پولی و بانکی، بانک مرکزی متولی ارز کشور بوده و طبیعتاً اولویت با بانک مرکزی بوده و اگر سامانه بانک مرکزی این کار را انجام دهد، مسلماً ارجحیت دارد ولی و هرزمان این جمع‌بندی حاصل شود که این معاملات از طریق بورس انجام شود، بازار سرمایه همواره این آمادگی را دارد.
 
وی با اشاره به تلاش‌ها برای آماده شدن زیرساخت‌های این معاملات نیز گفت: برای آماده شدن مقدمات این عرضه‌ها، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، بورس تهران و شرکت مدیریت فناوری اطلاعات برای انجام این معاملات به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت کردند.
 
رئیس سازمان بورس در پاسخ به سؤالی در خصوص اقدامات انجام‌شده برای جذب نقدینگی در بازار سرمایه نیز گفت: سودآوری شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بوده که یک کشور را زنده نگه می‌دارد طبیعتاً همه باید تلاش کنند تا سودآوری شرکت‌های بورسی ارتقا یابد که شفاف‌ترین شرکت‌ها هستند، مالیات خود را به‌طور مرتب و مناسب پرداخت می‌کنند، اشتغال‌زایی خوبی ایجاد کرده‌اند و صادرات خوبی دارند.
 
وی ادامه داد: طبیعتاً برخی از مشوق‌ها مالیاتی که سازمان بورس پیشنهاد داده و وزیر اقتصاد با جدیت پیگیری کرده‌اند و به‌محض تائید مصوبه اطلاعات دقیق و کامل در این خصوص ارائه می‌شود.
وی ادامه داد: در کنار این قضیه تأمین مالی ارزان‌قیمت که هم وظیفه بازار سرمایه و هم وظیفه بازار پول است برای شرکت‌ها باید در اولویت قرار گیرد و شرکت‌های بزرگ کشور همه باید برای اینکه صنایع در شرکت‌ها جذب شوند. 
 
محمدی در خصوص بازگشایی نماد «های وب» در آستانه برگزاری مجمع این شرکت گفت: علی‌رغم وعده حسابرسی برای ارائه صورت‌های مالی تا ۲۵ تیرماه ، در ادامه حسابرس اعلام کرد صورت‌های مالی حسابرسی شده این شرکت ۲۶ تیرماه ارائه می‌شود.
 
سخنگوی سازمان بورس تصریح کرد: پیگیری‌ها در این زمینه امروز نیز ادامه داشت و ما نیز امیدواریم صورت‌های مالی این شرکت هرچه زودتر ارائه شود البته تحقق این اقدام منوط به همکاری هیئت‌مدیره «های وب» نیز است. 
 
محمدی خاطرنشان کرد: چنانچه صورت‌های مالی مورد تائید مجمع ارائه شود و به استحضار سهامداران برسد ما در مورد بازگشایی آن هیچ مشکلی نخواهیم داشت.
 
محمدی درباره دیگر نمادهای متوقف بازار سرمایه نیز گفت: توقف اکثر این نمادها به خاطر عدم ارائه‌ی صورت‌های مالی شفاف بوده و در حال حاضر تأخیر در ارائه صورت‌های مالی از ۴۰ مورد در ماه به سه مورد کاهش و متوسط روزهای تأخیر از ۳۵ روز در سال ۱۳۹۵ به دو روز در سال ۱۳۹۷ رسیده است.
 
وی با تأکید بر این مطلب که سرمایه نباید حتی ۱۰ نماد متوقف نیز داشته باشد، افزود: در طرح جدید ۱۰ روز و در شرایطی خاص فقط ۲۰ روز بسته بودن نماد قابل‌قبول بوده و اگر نمادی بیش از ۲۰ روز بسته بود آن شرکت خاص تلقی می‌شود و اقداماتی به‌منظور ارائه اطلاعات و بازگشایی نماد انجام می‌شود.
 
محمدی با ضروری خواندن بازنگری در عرضه‌های اولیه بازار سرمایه، گفت: با توجه به روند معاملات نمادهای تازه‌وارد به بورس، به‌طورقطع در توقف این نمادها پس از 20 درصد رشد بازنگری خواهد شد.
 
محمدی بابیان اینکه در جلسه هیات مدیره این هفته موضوع توقف عرضه‌های اولیه با دامنه‌ای متفاوت موردبررسی قرار خواهد گرفت افزود: تسریع و تسهیل در عرضه‌های اولیه قطعاً نباید منجر به کاهش دقت در پذیرش شرکت‌ها شود.
 
محمدی با اشاره به حضور شرکت‌های سودده در بازار سرمایه ، تصریح کرد: سعی می‌کنیم بنگاه‌هایی در بازار حضور پیدا کنند که به لحاظ بازدهی برای سهامداران جذابیت بیشتری داشته باشند.
 
وی در خصوص تأمین مالی شرکت‎ها نیز گفت: شرکت‌هایی که برای اولین بار درخواست ورود به بازار سهام رادارند، باید دارای جذابیت و سوددهی بالایی باشند.
 
وی در پاسخ به سؤالی در مورد این‌که آیا از دید شما دلار ۴۲۰۰ تومانی در بورس کالا موجب انحصار شده، گفت: راجع به این‌که قیمت پایه چه طور تائید می‌شود بورس کالا آمادگی دارد و می‌تواند با توجه به تصمیمی که متولیان قیمت‌گذاری کشور اعلام می‌کنند قیمت‌گذاری انجام دهند، ولی در یک بازار انعطاف‌پذیر تعادل ایجاد می‌شود. اگر قیمت‌گذاری به‌گونه‌ای باشد بازار به سطح قیمتی نزدیک شود آن قیمت باید مورد دقت بیشتری صورت گیرد. در تعیین قیمت پایه و نرخ ارزی که مدنظر قرار می‌گیرد حتماً بورس کالا همکاری خواهد کرد.
 
محمدی در خصوص تمهیدات سازمان بورس برای مقابله با تحریم‌ها و کمک نیز گفت: مطابق ماده 28 قانون رفع موانع تولید صندوق تثبیت می‌تواند فعالیت کند.
 
وی افزود: برای حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم و تنوع و صنایع نیز به همین منظور پیگیری می‌شود.
 
سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان درباره مدیریت نقدینگی در کشور افزود: ایجاد مشوق‌های جدید علاوه بر مدیریت نقدینگی در بازارهای مالی موجب ورود نقدینگی‌های جدید در بورس خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.