رسانه‌های اجتماعی

July 21, 2018
19:21 شنبه، 30ام تیرماه 1397
کد خبر: 92506

مجلس مصر لایحه نظارت بر کاربران شبکه‌های اجتماعی را تصویب کرد

مجلس مصر با تصویب لایحه‌ای اجازه نظارت بر برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی را صادر کرد. قانون جدید برای اجرا باید مورد تائید عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری این کشور قرار گیرد.
 
براساس لایحه ای که روز دوشنبه ۱۷ ژوئیه با رای دو سوم از نمایندگان مجلس مصر به تصویب رسید مقامات قضائی اجازه پیدا می کنند که با هدف مبارزه با «اخبار جعلی» بر کاربران پر طرفدار شبکه‌های اجتماعی نظارت کنند.
 
بر اساس قانون جدید، امکان نظارت بر افرادی که در حساب شخصی و یا صفحه‌های خود در شبکه‌های اجتماعی و همچنین وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها بیش از پنج هزار فالوئر (follower) دارند، فراهم می شود. این نظارت از سوی شورای عالی قضایی نظارت بر رسانه‌ها انجام خواهد شد.
 
بر مبنای این قانون، شورای نظارت بر رسانه‌ها می‌تواند حساب‌هایی را که «اخبار جعلی، اطلاعات منجر به نقض قانون یا مطالبی با محتوای نفرت‌پراکنی یا خشونت‌آمیز» منتشر می‌کنند مسدود کند.
 
به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید
نمایندگان مجلس مصر همچنین در این لایحه بخشی از قانون پیشین درباره مجازات خبرنگاران را اصلاح کردند. پیش از این در ماده ۲۹ این قانون آمده بود که «خبرنگاران در صورت مجرم شناخته شدن در دادگاه برای انتشار مطالب خشونت‌آمیز، نفرت پراکنی و تبعیض‌آمیز مجازات خواهند شد.»
 
در اصلاح این قانون که برای برای نشان دادن حسن‌نیت نسبت به خبرنگاران اعمال شده، آمده است که به استثنای اثبات جرم «تحریک اذهان عمومی»، هیچ مجازاتی نباید برای انتشار مطالب یا تبلیغات در نظر گرفته شود.
 
در بخش دیگری از این قانون، برای واردکنندگان فرستنده‌های ماهواره‌ای، خارج از مسیرهای رسمی نظیر تلویزیون دولتی مصر، پنج سال حبس در نظر گرفته شده است.
 
گروه‌ها و نهاد‌های حقوق بشر داخلی و بین‌المللی همواره از نقض آزادی بیان از سوی دولت عبدالفتاح سیسی انتقاد کرده اند. بیش از ۳۰ خبرنگار در مصر در زندان به سر می‌برند و این کشور در فهرست سازمان گزارشگران بدون مرز برای رفتار خشونت‌آمیز با خبرنگاران در رتبه شانزدهم قرار دارد.
 
به گزارش انجمن آزادی اندیشه و بیان، تا کنون بیش از ۵۰۰ وب‌سایت و پلتفورم در مصر مسدود شده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.