اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 24, 2018
15:04 سه شنبه، 2ام مردادماه 1397
کد خبر: 92578

تفاهم وزیر ارتباطات و کشاورزی برای کاهش 35 درصدی مصرف آب کشاورزی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از کاهش 35 درصدی مصرف آب بدنبال هوشمندسازی آبیاری زمین های کشاورزی خبر داد و گفت: با حضور استارت آپ ها و با استفاده از آزادسازی حداقل 80 درصد از بانک های اطلاعاتی غیرحاکمیتی شکاف قیمت میان تولیدکننده و مصرف کننده محصولات غذایی از میان می رود.
 
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره امضای تفاهمنامه با وزیر کشاورزی به ورود فناوری اطلاعات و فناوری های فضایی به عرصه کشاورزی اشاره کرد و گفت: در دشت مغان، دشت قزوین و استان فارس پایلوت هایی در همین رابطه بوجود آمده است بطوریکه در بخش باغداری استان فارس با هوشمندسازی میزان مصرف آب ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد و در کشتزارهای دشت مغان و دشت قزوین نیز توانستیم با آبیاری هوشمند تا ۵۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی کنیم.
 
وی از کاهش 35 درصدی مصرف آب در کشاورزی با هوشمندسازی آبیاری زمین های کشاورزی خبر داد و افزود: علاوه بر آن می توان با بهره از فناوری های فضایی از پخش شدن آفات در مراتع و زمین های تحت کشت جلوگیری کرد بطوریکه در سال گذشته در دشت مغان با آنالیز صورت گرفته عکس های ماهواره ای فقط در مصرف سم یک میلیارد تومان صرفه جویی صورت گرفت که این عدد قابل توجهی در تولید محصول سالم تر است.
 
عضو شورای عالی فضای مجازی به آزادسازی حداقل 80 درصد از بانک های اطلاعاتی حوزه کشاورزی مطابق تفاهمنامه امضا شده اشاره کرد و افزود: تفاهمنامه به امضا رسیده یک سند اجرایی با شاخص های مشخص است که مطابق آن در طول چهار سال قرار است حداقل ۲۰ درصد از اقتصاد بخش کشاورزی به حوزه اقتصاد دیجیتال گره زده شود و شاهد رشد ۳۰۰ درصدی مشارکت بخش خصوصی در فرآیندهای کشاورزی الکترونیکی و هوشمندسازی باشیم.
 
وی تصریح کرد: همچنین تفاهم کردیم تا در سال نخست پایلوتی در یکی از استان ها که احتمالا استان فارس است، صد درصد برنامه ها اجرا شود تا با امضای تفاهمنامه هایی میان مدیران کل کشاورزی، ارتباطات و‌فناوری اطلاعات و استانداری ها نتایج آن در مابقی استان ها دنبال شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.