تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 24, 2018
18:53 سه شنبه، 2ام مردادماه 1397
کد خبر: 92591

جزئیات سند تحول دیجیتال در بخش کشاورزی منتشر شد

جزئیات سند اقدام مشترک وزارت ارتباطات و وزارت جهاد کشاورزی در راستای تحقق تحول دیجیتال در بخش کشاورزی، منتشر شد.
 
این سند در جریان تفاهم نامه همکاری وزارت ارتباطات و وزارت جهاد کشاورزی با حضور وزرای این دو وزارتخانه به امضا رسید.
 
سند تحول دیجیتال در بخش کشاورزی با هدف افزایش بهره وری و هوشمند سازی بخش کشاورزی از طریق ارتقای سطح دانش، آگاهی و توانمندی کشاورزان، پیشتازی در اقتصاد کشاورزی دانش‌بنیان و توسعه فرصت‌های شغلی و ایجاد فضای کسب و کار در چارچوب برنامه اقدام مشترک، منعقد شد.
 
کسب ۲۰ درصد از GDP بخش کشاورزی و جذب ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش کشاورزی الکترونیکی، افزایش ۳۳ درصدی سهم فناوری اطلاعات و فناوری های نوین در بخش کشاورزی و استفاده بهینه از منابع پایه، بخشی از اهداف این تفاهم نامه است.
 
آزادسازی ۸۰ درصد از داده‌های غیرحاکمیتی در وزارت جهاد کشاورزی، آموزش و توانمندسازی یک درصد از بهره‌برداران برای بهره‌گیری از کشاورزی الکترونیکی، افزایش ۳۰۰ درصدی مشارکت بخش خصوصی در فعالیت های مرتبط با کشاورزی الکترونیکی و هوشمندسازی، از دیگر اهداف مهم این تفاهم نامه است.
 
استقرار ایستگاه‌های جمع آوری اطلاعات محیطی در ۵۰ نقطه به ‌صورت نمونه و ارزیابی عملکرد و مدیریت هوشمند مزرعه در نقاط مورد مطالعه و تشخیص سطوح زیر کشت و پایش میزان تولید و سلامت آن با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در ۱۵۰ منطقه از سایر موارد مورد تفاهم است.
 
در این تفاهم نامه تعامل، همکاری، سرمایه گذاری و اجرای پروژه های مشترک در ۶ حوزه، تامین زیرساخت مورد نیاز بخش کشاورزی باهدف افزایش بهره‌وری از طریق هوشمندسازی، استفاده از فناوری فضایی و سنجش‌ ازدور در توسعه و افزایش بهره ‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع پایه با استفاده از اینترنت اشیا، توسعه و بهبود فضای کسب‌ وکار و بازار مبتنی بر فناوری اطلاعات در بخش کشاورزی، توسعه آموزش و ترویج و توانمندسازی و توسعه بسترهای حاکمیتی و تسهیل فضای کسب و کار در حوزه کشاورزی، مورد تاکید دو طرف قرار گرفته است.
 
برای اولویت بندی و نظارت بر اجرای موفق این تفاهم نامه که به مدت ۴ سال تنظیم شده است، نیز مقرر شد کمیته راهبری متشکل از نمایندگان دو وزارتخانه در سطوح معاونین وزرا تشکیل تا نسبت به تصمیم سازی لازم اقدام شود.
 
این تفاهم نامه با همکاری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی درچارچوب پیش نویس سند برنامه اقدام مشترک و به منظور  افزایش بهره وری و هوشمندسازی بخش کشاورزی از طریق بهره گیری از فناوری اطلاعات در قالب ۶ هدف کلان و ۴۶ اقدام منعقد شده است.
 
در پیش‌نویس «سند توسعه اقتصاد دیجیتال در بخش کشاورزی با توجه ویژه به رفع مشکلات بخش حاکمیتی»، ضمن بررسی زیست‌بوم بخش کشاورزی، بررسی اسناد بین‌المللی مرتبط و قوانین و اسناد بالادستی ملی و الزامات قانونی در حوزه‌های مختلف مربوط به کشاورزی، رفع مشکلات بخش حاکمیتی در دستور کار قرار گرفت که نتایج این بررسی ها به صورت مبسوط در پیوست های سند قابل مشاهده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.