سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

July 25, 2018
18:40 چهارشنبه، 3ام مردادماه 1397
کد خبر: 92628

هرآنچه باید درباره پیکسل سوختگی بدانیم

پیکسل سوختگی یکی از مشکلات مهم صنعت تلویزیون است. اما همه کاربران اطلاعات دقیقی درباره ماهیت آن، مشکلاتی که بوجود می‌آورد یا حتی راه‌حل‌های برندهایی مانند سامسونگ برای این مشکل ندارند. در ادامه تلاش کرده‌ایم پاسخی برای این سوالات عرضه کنیم.
 
پیکسل سوختگی چیست؟
پیکسل سوختگی زمانی ایجاد می‌شود که یک تصویر ثابت برای مدتی طولانی روی صفحه نمایش باقی مانده و باعث شود حتی وقتی تصویر تغییر کرده یا نمایشگر خاموش است هم هاله‌ای از تصویر روی آن باقی بماند. 
مهم‌تر اینکه برخی عادات تماشای تلویزیون هم خودشان باعث پیکسل سوختگی می‌شوند مثلا وقتی یک فیلم بلند می‌بینید یا مسابقه فوتبال تیم مورد علاقه‌تان را در شبکه ورزش تماشا می کنید و حتی وقتی می‌خواهید بازی جدید پلی‌استیشن‌تان را امتحان کنید، احتمال پیکسل سوختگی وجود دارد. 
 
مشکل ارگانیک LED
در نمایشگرهای ارگانیک LED (دیودهای خودنورده ارگانیک) هر پیکسل چرخه حیات متفاوتی دارد زیرا نور را بصورت مستقل تولید می‌کند. به این ترتیب هرچه آن پیکسل بیشتر روشن بماند، چرخه حیاتش کوتاه‌تر شده و به این ترتیب نور تولیدی آن و روشنایی تصویر در آن منطقه کمتر شده و به این ترتیب بخشی از تصویر همیشه مانند هاله در آنجا دیده می‌شود. این فناوری اساسا یک فناوری ارگانیک است به این معنی که به مرور زمان رو به افول می‌رود و اگر استفاده از آن در حداکثر ظرفیتش انجام شود، این افول سریع‌تر اتفاق می‌افتد. 
به دلیل ماهیت فناوری بکار رفته در این تلویزیون‌ها، کاربران ارگانیک LED از سال‌های دوم یا سوم با افت کیفیت تصویر و انبوهی از مشکلات از جمله پیکسل سوختگی مواجه می‌شوند. این مسئله را می‌توان در روند رو به افزایش شکایت از این مشکل در فروم‌های تخصصی و سایت‌های تست محصولات مشاهده کرد. 
 
نقطه تمایز تلویزیون‌های سامسونگ در کجاست؟
بصورت ساده می‌توان گفت سامسونگ از فناوری استفاده می‌کند که دچار پیکسل سوختگی نمی‌شود و در نتیجه کاربر می‌تواند با خیال راحت از کیفیت بالای تصاویر در آن لذت ببرد. تلویزیون‌های QLED و UHD سامسونگ در برابر پیکسل سوختگی ایمن هستند و تست‌ سایت‌های بی‌طرف همچون Rtings.com نیز کاملا این گفته را تایید می کند و این یعنی می‌توانید با خیال راحت از تماشای برنامه‌های موردعلاقه‌تان لذت برده و مطمئن باشید که تا سال‌های سال تلویزیون‌تان دچار پیکسل سوختگی نخواهد شد. 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.