امنیت

فناوری اطلاعات

July 29, 2018
15:09 یکشنبه، 7ام مردادماه 1397
کد خبر: 92679

جهرمی: لایحه صیانت از اطلاعات شخصی کاربران در جهت حفظ حقوق شهروندی کسب و کارها است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از رونمایی لایحه صیانت از داده‌ها و اطلاعات شخصی کاربران و کسب و کارهای نوپا در راستای اجرای لایحه حقوق شهروندی خبر داد.
 
محمدجواد آذری جهرمی در مراسم افتتاح بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ با اعلام این خبر گفت: این لایحه که یکی از وعده‌های دولت در جهت حفظ حقوق شهروندی کسب و کارها و توسعه نظام اعتماد عمومی برای کاربران است، عصر امروز افتتاح خواهد شد.
 
وی تأکید کرد: این لایحه تنها مختص پیام‌رسان‌ها نبوده و تمامی کسب و کارهای نوپای حوزه فناوری اطلاعات را شامل می‌شود.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: لایحه صیانت از داده‌های شخصی، پیش از این تدوین شده و یکبار نیز به شور عمومی گذاشته شد و امروز پس از انجام اصلاحات مربوطه به عنوان گام مهمی برای توسعه کسب و کارهای نوپا رونمایی می‌شود.
 
آذری جهرمی گفت: لایحه حق مالکیت معنوی (کپی‌رایت) از دیگر مواردی است که پس از لایحه صیانت از داده‌های شخصی در دستور کار قرار می‌گیرد.
 
وی همچنین با تأکید بر اینکه زیرساخت‌های ارتباطی برای توسعه کسب و کارها ارتقاء یافته است، تصریح کرد: طی ۹ ماه گذشته ظرفیت اینترنت پرسرعت در بخش باند پهن در تمامی شهرها به صد درصد رسیده و رشد اینترنت در روستاها افزایش یافته است؛ امیدواریم با اقدامات صورت گرفته، در سال آینده از جایگاه بین‌المللی مطلوبی نیز در این حوزه برخوردار شویم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه باید فضا برای رشد کسب و کارهای نوپا باز گذاشته شود، تأکید کرد: فیلترینگ‌های غیرکارشناسی و بی‌دلیل در داخل کشور مانع رشد کسب و کارهای نوپا می‌شود.
 
آذری جهرمی با اشاره به چالش‌های داخلی و بین‌المللی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اضافه کرد: به آنهایی که در حوزه بین‌المللی تلاش می‌کنند ایران در بخش فناوری اطلاعات منزوی شود، می‌گویم که جوانان ایرانی پشت هیچ درِ بسته‌ای نخواهند ماند. در همین حال به کسانی که در داخل برای کسب و کارها محدودیت ایجاد می‌کنند، می‌گویم که از اقتصاد رانتی به مطلوبیت نخواهید رسید و اجازه دهید جوانان و ظرفیت خودشان در فضای رقابتی، توسعه را رقم بزنند.
 
وی گفت: ایجاد مانع و تلاش برای گرفتن حکم فیلترینگ‌ با این هدف که دست‌اندازی برای کسب و کارهای نوپا ایجاد کرده‌ایم، راه به جایی نمی‌برد و تحول دیجیتال در هر حالت شکل خواهد گرفت و آینده کشور ما در این مسیر رقم خواهد خورد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای تحول دیجیتال در کشور اظهار داشت: با وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی در حوزه تحول دیجیتال، سند همکاری به امضا رسید تا از همه ظرفیت‌ها در این حوزه استفاده شود.
 
آذری جهرمی ادامه داد: به دلیل برخی چالش‌ها، تصویب طرح نوآفرین در دولت به تأخیر افتاد، اما من قول می‌دهم که این طرح که با هدف  رفع معضلات کسب و کارهای نوپا تعریف شده است، به زودی به تصویب برسد.
 
وزیر ارتباطات در مورد تدوین لایحه حفاظت از داده های شخصی کاربران با بیان اینکه این لایحه امروز رونمایی و فردا به دولت ارسال می شود، توضیح داد: رسیدگی حقوقی به موضوعات مربوط به فناوری اطلاعات و حفاظت از اطلاعات شخصی افراد در این فضا یکی از نیازهای کشور بود که با تدوین این لایحه ممکن شد.
 
وی گفت: شاهد هستیم که شرکت های زیادی در این بخش اطلاعات مردم را نزد خود نگه می دارند و ساماندهی به نگهداری این اطلاعات یکی از موضوعاتی بود که باید انجام می شد.
 
جهرمی با بیان اینکه تا قبل از توسعه کسب و کارها در حوزه فضای مجازی اطلاعات مردم تنها در اختیار دولت بود گفت: در آن زمان دولت خود را مکلف به امانتداری اطلاعات کرده بود اما هم اکنون نظام نگهداری اطلاعات از سوی بخش خصوصی و شرکت ها و کسب و کارهای ارائه دهنده خدمات باید ساماندهی شود.
 
جهرمی با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا قوانین مشخصی مربوط به حفاظت از حریم خصوصی افراد در فضای مجازی داشته و مربوط به همه کشورهایی است که در حال ارائه خدمات هستند، گفت: دولت دوازدهم نیز از ابتدا با کار کارشناسی این لایحه را جلو برده تا شهروندان بتوانند در برابر شکسته شدن حریم خصوصی خود در فضای مجازی پیگیری حقوقی و قضایی داشته باشند.
 
وی تاکید کرد: این گام تنها مربوط به پیام رسان ها نبوده و تمامی سرویس دهندگان فضای مجازی مقید می شوند این قانون را رعایت کنند.
 
وی با اشاره به اینکه نسخه نهایی این لایحه با در نظر گرفتن فتوای مقام معظم رهبری در زمینه حرام شرعی دانستن تعرض به حریم خصوصی تدوین شده است، گفت: با تصویب این قانون می توان شاهد صیانت و کنترل از حریم خصوصی افراد در فضای مجازی بود.
 
نظام مقابله با قمار اینترنتی تدوین می شود
 
وزیر ارتباطات در مورد برخورد با سوء استفاده های فضای مجازی و پدیده قمار اینترنتی گفت: وظیفه مقررات گذاری، نظارت و فرهنگ سازی در این حوزه دامنه وسیعی دارد و ما شاهد آن هستیم که پدیده قمار اینترنتی که یک فرایند اقتصاد ناسالم است، در فضای مجازی رواج پیدا کرده است.
 
وی با اشاره به اینکه برخی خدمات دهندگان ارزش افزوده (VAS) در این زمینه کلاه برداری کرده و قمار می کنند، گفت: ما در مرحله ای با این موضوع برخورد کرده ایم اما به صورت جدی تر این موضوع نیازمند برخورد قضایی و مسئولیت برخورد آن با وزارت ارتباط نیست.
 
جهرمی گفت: با توجه به اینکه مقررات در این بخش کامل است، کارگروهی با حضور پلیس فتا، وزارت ارتباطات، سازمان فناوری اطلاعات و وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی تشکیل شده تا در یک برنامه زمان بندی مشخص بتوان این موضوع را ساماندهی کرد.
 
وی گفت: نظام مقابله با پدیده قمار اینترنتی باید تدوین شود اما بخش عمده ای از این موضوع مربوط به بانک مرکزی است و در این زمینه نیازمند همکاری بانک مرکزی هستیم که البته در دوره ای با تاخیر روبرو بود و امیدواریم با ریاست جدید این بانک این موضوع مجدداً در دستور کار قرار گیرد.
 
رونمایی از اولین ارز دیجیتال ملی بر پایه ریال
 
وزیر ارتباطات در مورد آخرین وضعیت استفاده از ارز دیجیتال در کشور گفت: فناوری بلاکچین در نظام بانکی دارای دو کاربرد معروف است که اولین کاربرد آن به استفاده از سیستم پیام رسانی و جایگزینی برای سیستم تبادل بانکی سوئیفت مربوط می شود. این مدل در نظام بانکی دنیا در حال عبور است و برای کلرکردن تبادلات بانکی این فناوری می تواند امنیت، سرعت بالا و کیفیت مناسبی را به همراه بیاورد.
 
جهرمی گفت: نوع دوم تاثیر فناوری بلاکچین در نظام بانکی داخلی که مربوط به ارز دیجیتال می شود و سیاستگذاری آن به عهده بانک مرکزی بوده که این موضوع نیز در دنیا رایج است.
 
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه گفته می شود استفاده از فناوری بلاکچین به عنوان پیام رسان، باعث دورزدن تحریم ها می شود، افزود: این موضوع هنوز مورد تائید قرار نگرفته اما اگر ارز دیجیتال بتواند تحریم های بین المللی در حوزه تبادلات بانکی را دور بزند، می تواند برای ما مفید فایده باشد.
 
وی ادامه داد: البته طبق ابلاغیه بانک مرکزی، بیت کوین به عنوان ارز دیجیتال در کشور به رسمیت شناخته نشده است و سایت هایی که از طریق ارز دیجیتال تبادل بانکی بین المللی انجام می دهند، توسط کارگروه فیلترینگ، فیلتر می شوند.
 
جهرمی گفت: باید پذیرفت که رایج شدن ارز دیجیتال و فراگیر شدن ارزهای رمزپایه در کشور دارای مخاطراتی است. به همین دلیل باید برای آن سیاستگذاری صورت گیرد.
 
وی گفت: باید قبول کنیم که ارز دیجیتال ملی نیز در تعاملات بین المللی کارا نیست و باید بتوانیم ارز دیجیتالی داشته باشیم که در بازارهای بین المللی نیز کاربرد داشته باشد.
 
جهرمی خاطرنشان کرد: گفته می شود شرکت خدمات انفورماتیک امروز از نخستین ارز دیجیتال بر پایه ریال رونمایی کرده است و موضوع طراحی و توسعه ارز دیجیتال ملی و بومی در دستور کار قرار دارد. به هر حال تکنولوژی بلاکچین در استفاده از رمزارزها مفید فایده است و باید توسعه پیدا کند. در کنار آن باید برای مخاطرات نیز سیاستگذاری مشخصی صورت گیرد.
 
وی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح، مشکلات و معضلات مربوط به نظامات بیمه، مالیات و تأمین مالی برای کسب و کارهای نوپا، اصلاح خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.