رسانه‌های اجتماعی

July 30, 2018
15:32 دوشنبه، 8ام مردادماه 1397
کد خبر: 92723

“بیسفون” قابلیت «پیام امن» را برای مقابله با شنود راه‌اندازی کرد

پیام‌رسان بیسفون از جدیدترین ویژگی خود با عنوان "پیام امن" رونمایی کرد که قابلیت شنود و رصد پیام را حتی با وجود دستور قضایی از بین می‌برد.
اقبال کاربران کشور به استفاده از بسترهای بومی پیام‌رسان در شرایطی که دسترسی به برخی پلت‌فرم‌های خارجی محدود است، تا حدی بوده که پیام‌رسانهای داخلی را وارد گود رقابت با یکدیگر بر سر ارائه سرویسهایی کرده که ممکن است نیاز کاربرانشان باشد و زمینه‌ای برای اعتماد بیش از پیش را به ابزارهای بومی فراهم آورد.
 
بیسفون جزو نخستین پیام‌رسانهای کشور است که همواره سعی کرده ابداعاتی برای رقابت در این بازار داشته باشد و همانطور که پیش از این نیز گفته شده، این پلت‌فرم برای نخستین بار «کانال» را راه‌اندازی کرد اما به دلیل تنگ‌نظری یا شاید بی‌سلیقگی متولیان حوزه ارتباطات و نظارت‌کنندگان در داخل کشور بود که این امکان به حاشیه کشانده شد اما پیام‌رسانی مانند تلگرام با درک ذائقه مخاطب، به استفاده از این آپشن روی آورد و سعی کرد که این فیچر را به نام خود تمام کند.
 
با این حال همچنان داخلیها بازار را برای رقابت در بین خودشان بِکر می‌بینند و به دنبال توسعه و شاخ‌وبرگ دادن به پلت‌فرم‌های توسعه یافته و بومی خودشان هستند.
 
در این راستا میلاد موحدین؛ مدیر ارشد اجرایی پیام‌رسان بیسفون اخیرا به رونمایی از قابلیت جدیدی در این پیام‌رسان پرداخته است؛ وی با بیان اینکه از سال 1393 و قبل از ظهور تلگرام در ایران و همزمان با پیام‌رسانهای جهانی "وایبر" و "وی‌چت" نسخه اولیه بیسفون آغاز به کار کرد، گفت: در این سالها با بهبود معماری عملکرد زیرساخت پیام‌رسان و در راستای نیازهای چهار میلیون کاربر بیسفونی حرکت کرده‌ایم و ایجاد ویژگی پیام امن یکی از همین اهداف است که نیازها و دغدغه‌های کاربران را در فضای فعلی جامعه برطرف خواهد کرد.
 
وی افزود: ویژگیهایی که بیسفون از ابتدای ایجاد در سال 1393 داشت شامل چت، گروه و کانال بوده است و بیسفون اولین نرم‌افزاری بود و امروز با افتخار نخستین پیام‌رسان داخلی کشور هستیم که ویژگی "پیام امن" را خواهیم داشت.
 
مدیر اجرایی نخستین پیام‌رسان داخلی کشور ابراز کرد: در قابلیت پیام امن کل پیامها شامل متن، عکس، فایل ا، لوکیشن و… در مبدأ رمزگذاری خواهد شد و کلید رمزگشایی آن تنها به مقصد ارسال می‌شود تا وظیفه رمزگشایی را انجام دهد.
 
موحدین همچنین درباره موقعیت جغرافیایی سرورها گفت: همه سرورهای بیسفون در داخل کشور نگهداری می‌شوند و در حال حاضر توانایی میزبانی 10 تا 12 میلیون کاربر را داریم.
 
وی افزود: ما قابلیت پیام امن را با شعار "نگران تیک سوم نباشید" رونمایی کردیم و به طور قطع خواهیم گفت اگر دستور قضایی برای شنود یا رصد پیامها نیز وجود داشته باشد با توجه به الگوریتم ایجاد شده هیچگونه گزارشی را نخواهیم توانست به مراجع قضایی ارائه دهیم و این مورد بر اساس اصل 25 قانون اساسی است و نگرانی خاصی برای اعمال فشار از طرف حاکمیت نیز نخواهیم داشت.
 
مدیر ارشد اجرایی پیام‌رسان بیسفون البته این را هم گفت که تا این لحظه هیچگونه دستور قضایی برای رصد پیامهای کاربران به ما ابلاغ نشده است.
 
مدیر محصول بیسفون نیز درباره استفاده از الگوریتم AES در قابلیت پیام امن گفته است که «این الگوریتم پیام را همراه با یک کلید 256 بیتی ارسال می‌کند و این کلید تنها در مقصد و بدون هیچ رابطی به مقصد خواهد رسید و برای اینکه بدانید احتمال حدس زدن کلید توسط پنج ابرکامپیوتر چه مدت است باید بگویم که بیش از 10*3 به توان 51 سال طول می‌کشد تا این کلید حدس زده شود یعنی احتمال صفر درصد وجود دارد تا این پیام امن توسط عامل سومی دیده و خوانده شود.»
 
با این ابداع در زمینه الصاق آپشنهای بیشتر به بستر بیسفون باید منتظر نوآوری در بدنه دیگر پلت‌فرمهای بومی نیز باشیم تا رفته رفته دایره خدمات‌دهی آنها کامل و مطابق نیازهای واقعی کاربران پیام‌رسانها شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.