اپراتورها

تلفن همراه

August 3, 2018
13:55 جمعه، 12ام مردادماه 1397
کد خبر: 92827

نحوه فعالسازی سیم‌کارت قطع شده همراه اول، ایرانسل و رایتل

کمتر کاربری را می‌توان یافت که حداقل یک بار ناچار به فعالسازی سیم‌کارت قطع شده خود نشده باشد. از همین رو در این مطلب به دلایل مختلف قطع شدن سیم‌کارت تلفن همراه و چگونگی فعال شدن مجدد آن در هر سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل خواهیم پرداخت.
 
فعالسازی سیم‌کارت قطع شده مسلما پس از قطع شدن یا غیر فعال شدن آن معنی و مفهوم می‌یابد. در این میان مسدود شدن یا غیر فعال شدن سیم‌کارت اپراتورهای مختلف هم معمولا به دلایل گوناگونی صورت می‌گیرد. در پاره‌ای اوقات آسیب دیدن سیم‌کارت یا سوختن آن موجب بروز این مشکل می‌شود. اما دلایل دیگری نیز برای وقوع این امر وجود دارد که فعالسازی سیم‌کارت قطع شده را به امری اجتناب ناپذیر تبدیل می‌کند. به عنوان مثال ممکن است مسدود شدن سیم‌کارت شما موجب غیر فعال شدن آن گردد و شما را وادار به جستجوی راهی برای فعالسازی سیم‌کارت قطع شده کند.
 
در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست موضوعی زیر، به موضوع دلخواه خود برسید.
 
روش‌ حضوری فعالسازی سیم‌کارت قطع شده
روش غیر حضوری
فعالسازی سیم‌کارت قطع شده
 
 
دیگر دلایل فعالسازی سیم‌کارت قطع شده
 
با رونق گرفتن استفاده از سیم‌کارت‌های 4G دیگر دردسری به نام وارد کردن کد شناسایی برای فعال شدن سیم‌کارت به دست کاربران وجود ندارد. در واقع تنها با جای‌گذاری این سیم‌کارت‌های 4G در شیار سیم‌کارت تلفن همراه، می‌توان بدون مواجه شدن با مشکل یا دردسر خاصی از آنها استفاده کرد. با این حال سیم‌کارت‌های قدیمی‌تری که متعلق به نسل‌های پیشین موبایل هستند معمولا از وجود کد شناسایی یا پوک کد یا پین کد بهره می‌برند. بنابراین با هر بار جا به جایی سیم‌کارت‌های مذکور میان گوشی‌های مختلف و ورود آنها به یک گوشی جدید، برای فعال شدن و قابل استفاده بودن نیاز به وارد کردن کد شناسایی خواهند داشت.
 
از همین رو فراموش کردن کد شناسایی مذکور یا گم کردن آن ممکن است در پاره‌ای اوقات برای دارندگان این قبیل سیم‌کارت‌های قدیمی دردسر ساز شود. چرا که وارد کردن کد شناسایی اشتباه معمولا منجر به مسدود شدن سیم‌کارت می‌گردد. بنابراین یکی از دلایلی که لزوم فعالسازی سیم‌کارت قطع شده را موجب می‌شود مسدود شدن سیم‌کارت در اثر وارد کردن کد شناسایی اشتباه خواهد بود.
 
البته فرایند مسدود شدن سیم‌کارت تنها به دلیل وارد کردن اشتباه پوک کد آن صورت نمی‌گیرد. سوای این مورد وارد کردن چند باره‌ی کد مربوط به شارژ اعتبار سیم‌کارت‌های اعتباری به شکل اشتباه نیز می‌تواند موجب مسدود شدن این دسته از سیم‌کارت‌ها شود. بنابراین گاه در صورت وارد کردن کد مربوط به کارت شارژ به صورت اشتباه نیز لزوم فعالسازی سیم‌کارت قطع شده احساس می‌شود.
 
 
چگونگی فعالسازی سیم‌کارت قطع شده
 
 
علاوه بر مواردی که به آن اشاره شد، ناقص بودن مدارک لازم برای در اختیار داشتن یک سیم‌کارت دائمی یا اعتباری نیز گاه می‌تواند موجب مسدود شدن آن سیم‌کارت شود. این امر معمولا برای آن دسته از سیم‌کارت‌های قدیمی رخ می‌دهد که اطلاعات مربوط به مالک آنها در مرکز داده‌های اپراتور مورد نظر تکمیل نشده است. در این میان تفاوت چندانی نمی‌کند که این سیم‌کارت به چه اپراتوری تعلق داشته باشد. چرا که در هر صورت اگر مدارک مورد نیاز برای در اختیار داشتن سیم‌کارت مذکور کافی نباشد گاه ممکن است موجبات قطعی آن را فراهم آورد. امری که بار دیگر فعالسازی سیم‌کارت قطع شده را به یک موضوع مهم، اساسی و حیاتی تبدیل می‌کند.   
 
 گذشته از موارد اشاره شده که معمولا به شکل ناخواسته رخ می‌دهند، گاه ممکن است مسدود شدن یا قطع شدن یک سیم‌کارت بنا به خواست و نظر صاحب اصلی آن صورت گیرد. به این معنی که شاید در مواردی صاحب یک سیم‌کارت به دلیل تعداد فراوان سیم‌کارت‌هایی که در اختیار دارد تصمیم به سوزاندن و غیر فعال کردن یک یا تعداد بیشتری از آنها بگیرد. در این میان اگر فرد مذکور پس از مدتی دوباره قصد استفاده کردن از همان سیم‌کارت را داشته باشد هیچ چاره‌ای جز فعالسازی سیم‌کارت قطع شده نخواهد داشت.
 
البته گاه عدم استفاده‌ی طولانی مدت از یک سیم‌کارت نیز می‌تواند موجبات مسدود شدن یا قطع شدن آن را فراهم نماید. در این صورت برای استفاده‌ی مجدد از سیم‌کارت مذکور باید بار دیگر آن را فعال کرد و به سراغ راهی برای فعالسازی سیم‌کارت قطع شده رفت. این امر معمولا در رابطه با تعداد قابل توجهی از سیم‌کارت‌هایی که توسط اپراتورهای فعال موبایل در کشور عرضه می‌گردند مشاهده می‌شود. حال که از دلایل اصلی قطع شدن یا مسدود گشتن سیم‌کارت‌ها با خبر شدیم بهتر است از راه و روش فعال کردن سیم‌کارت‌های مسدود یا قطع شده نیز با خبر شویم.
 
 
روش فعالسازی سیم‌کارت قطع شده
 
 
روش‌ حضوری فعالسازی سیم‌کارت قطع شده
همان گونه که به آن اشاره شد یکی از دلایل مسدود شدن سیم‌کارت‌های نسل‌های گذشته وارد کردن کد شناسایی آنها به شکل اشتباه است. در این گونه موارد معمولا مشکل از طریق سوزاندن سیم‌کارت فعلی و تحویل گرفتن یک سیم‌کارت جدید حل می‌شود. بهترین راه برای انجام این کار مراجعه به مراکز رسمی پشتیبانی از اپراتوری است که سیم‌کارت از کار افتاده‌ی شما به آن تعلق دارد. در حال حاضر این پشتیبانی از سوی دفاتر فروش رسمی محصولات اپراتور مربوطه صورت می‌گیرد. البته اکثر دفاتر پیشخوان دولت نیز هم اکنون این کار را انجام می‌دهند. بنابراین در صورت عدم دسترسی به مراکز رسمی اپراتوری که سیم‌کارت شما به آن تعلق دارد، می‌توانید برای فعالسازی سیم‌کارت قطع شده خود به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید.
 
در واقع می‌توان گفت که در حال حاضر مراجعه‌ی حضوری به مراکز رسمی پشتیبانی از اپراتوری که سیم‌کارت شما به آن تعلق دارد بهترین راه برای فعالسازی سیم‌کارت قطع شده به شمار می‌رود. امری که در مورد هر سه اپراتور شناخته شده‌ی موبایل کشور یعنی شرکت همراه اول، شرکت ایرانسل و شرکت رایتل کاملا صدق می‌کند.
 
به عبارت بهتر در صورتی که به هر دلیلی نیاز به فعالسازی سیم‌کارت قطع شده خود دارید می‌توانید با مراجعه به دفاتر پشتیبانی اپراتور خود اقدام به انجام این کار نمایید. البته به منظور انجام این کار حتما باید مالک خط قطع شده همراه با مدارک شناسایی معتبری نظیر کارت ملی به مراکز مذکور مراجعه کرده و درخواست فعالسازی سیم‌کارت قطع شده خود را مطرح نماید.
 
 
راه فعالسازی سیم‌کارت قطع شده
 
 
روش غیر حضوری فعالسازی سیم‌کارت قطع شده
مراجعه‌ی حضوری به دفاتر خدماتی اپراتورهای مختلف به منظور فعالسازی سیم‌کارت قطع شده، شاید برای بسیاری از کاربرانی که با مشکل مسدود شدن سیم‌کارت خود مواجه هستند کار چندان راحتی نباشد. موضوعی که در کلان شهرها به دلیل مشغله‌های کاری، مشکلات رفت و آمد و دور بودن فاصله‌ها چندان غیر عادی به نظر نمی‌رسد. به همین دلیل این دسته از کاربران می‌توانند به شکل غیر حضوری مشکل خود را حل کرده و اقدام به فعالسازی سیم‌کارت قطع شده خود نمایند. انجام این کار معمولا از طریق برقراری تماس تلفنی با بخش پشتیبانی اپراتورهای مختلف قابل انجام است و در هر اپراتور نیز متفاوت با سایرین خواهد بود. البته کاربران برخی اپراتورها از طریق ارسال پیامک به سامانه‌های خاص نیز قادر به فعالسازی سیم‌کارت قطع شده خود خواهند بود.
 
حال بهتر است به سراغ تک تک اپراتورهای شناخته شده و فعال موبایل در کشور برویم و چگونگی انجام این کار توسط آنها را مورد بررسی قرار دهیم. آن دسته از کاربرانی که از سیم‌کارت همراه اول استفاده می‌کنند می‌توانند برای فعالسازی سیم‌کارت قطع شده خود با سامانه 09129990 تماس بگیرند و اقدام به حل مشکل خود نمایند. همچنین کاربران این اپراتور از این امکان برخوردار خواهند بود که با ارسال کد ملی صاحب خط مسدود شده به شماره تلفن 8980 برای فعالسازی سیم‌کارت قطع شده خود اقدام نمایند.
 
کاربرانی که از سیم‌کارت شرکت ایرانسل استفاده می‌کنند نیز می‌توانند با انجام کارهایی مشابه با عملیات فوق نسبت به فعالسازی سیم‌کارت قطع شده خود اقدام نمایند. به بیان دقیق‌تر دارندگان سیم‌کارت‌های ایرانسل می‌توانند به منظور رفع مشکل مسدود شدن سیم‌کارت خود با سامانه 09377000000 تماس برقرار نمایند.
 
افزون بر آن این دسته از کاربران قادر خواهند بود تا به جای برقراری تماس با سامانه مذکور عدد 1 را به شماره تلفن 272 ارسال کرده و پس از آن با اعلام کد ملی خود نسبت به فعالسازی سیم‌کارت قطع شده خود اقدام نمایند.
 
 
زیر و بم فعالسازی سیم‌کارت قطع شده
 
 
در این میان دارندگان سیم‌کارت‌های رایتل نیز می‌توانند مانند همتایانشان در دو اپراتور دیگر با روشی کم و بیش مشابه نسبت به فعالسازی سیم‌کارت قطع شده خود اقدام نمایند. البته در اپراتور رایتل خبری از ارسال پیامک برای برطرف ساختن مشکلات مربوط به قطع شدن یا مسدودی سیم‌کارت نخواهد بود و کاربران تنها می‌توانند از طریق تماس تلفنی نسبت به انجام این کار اقدام نمایند.
 
به این منظور کاربرانی که از سیمکارت رایتل استفاده می‌کنند از این امکان برخوردار خواهند بود تا طی تماس با شماره تلفن 200 مراحل مربوط به فعالسازی سیم‌کارت قطع شده خود را دنبال نمایند. همچنین آن دسته از کاربرانی که سیم‌کارت رایتل دیگری برای برقراری تماس تلفنی در اختیار ندارند و تنها سیم‌کارت رایتلی که در دست دارند همان سیم‌کارت مسدود شده است نیز می‌توانند از طریق تماس با سامانه 09202000000 اقدام به انجام این کار و حل مشکل مسدود شدن سیم‌کارت خود نمایند.
 
علاوه بر مواردی که به آن اشاره شد ذکر این موضوع نیز لازم به نظر می‌رسد که اگر سیم‌کارت تحت اختیار شما، فارغ از آن که به چه اپراتوری تعلق دارد، به دلیل ناقص بودن اطلاعات مالک آن مسدود شده باشد، می‌توانید این مشکل را از طریق اینترنت حل کنید.
 
به عبارت بهتر اگر شما تمایل نداشته باشید که برای رفع مشکل یاد شده و فعال ساختن مجدد سیم‌کارت خود به صورت حضوری به دفاتر خدماتی یا مراکز معتبر پشتیبانی اپراتور خود مراجعه کنید، می‌توانید با ورود به بخش کنترل حساب خط تلفن همراه خود اطلاعات وارد شده را تکمیل و تصحیح نمایید تا پیش زمینه وصل شدن مجدد سیم‌کارت شما فراهم گردد. گفتنی است که بخش کنترل حساب برای خطوط تلفن همراه تمام اپراتورها قابل دست‌یابی است و توسط نام کاربری و رمز اختصاصی می‌توان به آن وارد شد.
 
چند و چون فعالسازی سیم‌کارت قطع شده
 
فعالسازی سیم‌کارت قطع شده بدون انجام هیچ کاری
همان گونه که در قسمت ابتدایی این متن و در بخش دلایل قطع شدن سیم‌کارت به آن اشاره شد، یکی از دلایل وقوع این امر وارد کردن چند باره‌ی کد شارژ اعتبار سیم‌کارت‌های اعتباری به شکل اشتباه است. در چنین شرایطی مسلما سیم‌کارت شما مسدود شده و از کار خواهد افتاد. با این حال در هنگام وقوع چنین اتفاقی برای فعالسازی سیم‌کارت قطع شده نیاز به انجام کار خاصی نخواهد بود. چرا که پس از گذشت مدت زمان معینی، که بیش از چند ساعت به طول نخواهد انجامید، سیم‌کارت شما مجددا به صورت خودکار فعال خواهد گردید.
 
با این حال شاید عده‌ای از کاربران به دلیل مشغله‌های فراوانی که دارند به سیم‌کارت خود نیاز مبرم داشته باشند و حتی چند دقیقه قطع بودن آن هم برای آنها زیان آفرین و غیر قابل قبول جلوه کند. این دسته از کاربران می‌توانند مشکل مسدود شدن چند ساعته‌ی سیم‌کارت خود به دلیل وارد کردن کد شارژ نادرست را با شارژ کردن مستقیم اعتبار آن از طریق اینترنت حل کنند.
 
به هر حال در متن پیش رو اکثر روش‌های شناخته شده و کاربردی برای فعالسازی سیم‌کارت قطع شده مورد تشریح قرار گرفت. بنابراین آن دسته از کاربرانی که تا پیش از این با روش‌های مذکور یا تعدادی از آنها آشنا نبودند اکنون به خوبی می‌دانند که برای فعالسازی سیم‌کارت قطع شده خود باید چه اقداماتی را انجام دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.