اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

رگولاتوری

August 4, 2018
9:53 شنبه، 13ام مردادماه 1397
کد خبر: 92845

اظهارات معاون مرکز ملی فضای مجازی در خصوص آغاز موج دوم حمایت از پیام رسان های بومی

 

معاون مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به تدوین سیاست های جدید مرکز ملی فضای مجازی برای حمایت از پیام رسان های داخلی از آغاز موج دوم حمایت از پیام رسان های بومی خبر داد .
 
امیرخوراکیان در بازدید از بیست وچهارمین نمایشگاه الکامپ 2018 با اشاره به سیاست گذاری های جدید مرکز ملی فضای مجازی برای حمایت از پیام رسان های بومی خاطر نشان کرد : در مقطع کنونی در آغاز موج دوم حمایت از پیام رسان های داخلی و سامان دهی حوزه پیام رسان ها در داخل کشور قرار داریم . براین اساس ؛ هم هدف خروج از انحصار پیام رسان های خارجی را دنبال می کنیم و در عین حال برنامه های ویژه ای هم برای حمایت از پیام رسان های داخلی پیش بینی کرده ایم .وی افزود : در موج دوم حمایت از پیام رسان های داخلی ، برنامه توسعه پیام رسان های داخلی مد نظر قرار گرفته است که با بررسی سرویس ها و امکانات و خدمات جدید و رقابتی که پیام رسان ها برای این مرحله تدارک دیده اند وارد موج دوم حمایتی خواهیم شد. مهم ترین خدمتی که در این مرحله مورد انتظار افکار عمومی است ؛ امکان انتقال محتوا در درون این پیام رسان هاست. براین اساس مسئولان پیام رسان های بومی با توجه به این نیاز کار بران در صدد هستند تا این امکان را برای کار بران فراهم کنند .
 
وی با بیان این که در مرحله اول سامان دهی پیام رسان ها ، بسیاری از اهداف پیش بینی شده و مورد انتظار محقق شده است، افزود: مهم ترین هدفی که در مرحله اول برای ما فراهم شد مسئله دریافت افکار عمومی راجع به غیر قانونی بودن فعالیت برخی از پیام رسان ها وبستر های خارجی بود که خوشبختانه مردم این موضوع را متوجه شدند که این فضا امن نیست .
 
وی ادامه داد : نکته مهم دیگر این است که در برنامه سامان دهی پیام رسان ها هیچ گونه تردید و خللی ایجاد نشده است بلکه این برنامه با جدیت ودر همه ابعاد در حال پیگیری است و تنها مسئله ای که وجود داشت این بود که در مرحله اول زمان مقداری افزایش پیدا کرده است این هم به دلیل ایجاد فرصت برای پیام رسان های داخلی بوده است .
 
وی خاطرنشان کرد : در واقع این پیام رسان ها نیازبه فرصتی داشتند که بتوانند در رقابت با پیام رسان های دیگر و به ویژه پیام رسان های خارجی به وضعیت مناسبی دست پیدا کنند که با تجربه بسیار خوبی که ایجاد شد واقبال مردم از این پیام رسان ها و مشخص شدن نقاط قوت وضعف آن ها این فرصت به خوبی فراهم شد .
 
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی همچنین افزود : برای این دوره گذار تصمیماتی اتخاذشد وتدابیری اندیشیده شد که از جمله آن ها می توان به فعالیت تلگرام طلایی و هاتگرام اشاره کرد که جزو برنامه های ما بود وایجاد این بستر ها به ما کمک کرد تا بتوانیم دوران گذار منطقی تری داشته باشیم و در فرصتی که برای پیام رسان های داخلی ایجاد می کنیم آن ها بتوانند سرویس ها وخدمات بیشتر خودشان را فراهم کنند وخود را با نیاز بومی بهتر تطبیق دهند ودر موج دوم بتوانند مخاطب بیشتری را جذب کنند و قدرت رقابت بیشتری داشته باشند وسرویس های کامل تری را نیز ارائه کنند .
 
معاون مرکز ملی فضای مجازی در پاسخ به این که برای درخواست برخی پیام رسان ها که حمایت های بیشتر مالی وزیرساختی را مطالبه کرده اند چه تصمیماتی اتخاذ شده است، گفت : به طور کلی در مرحله اول ما علاوه بر اعطای وام ، خدمات زیرساختی و امکانات ارتباطی را نیز در اختیار پیام رسان ها قراردادیم واکنون نیز در حال بررسی تدابیری هستیم که پیام رسان ها برای موج دوم تدارک دیده اند . در این صورت حمایت های جدیدی هم منظور خواهد شد . معتقدیم که اکنون حمایت های معنوی و امکان ارائه برخی سرویس ها وخدمات در بستر پیام رسان های بومی ازحمایت های مالی مهم تراست . به طوری که چنان چه امکان ارائه این خدمات اعم از خدمات بانکی ؛ خدمات دولت الکترونیک و به طور کلی خدمات ملی در بستر پیام رسان های بومی فراهم شود در این صورت شاهد مراجعه بیشتر مخاطبان واقبال بیشتر آن ها از پیام رسان های بومی خواهیم بود .
 
خوراکیان در پاسخ به این که به نظر می رسد هنوز شماری از کاربران برای کوچ به پیام رسان های داخلی با دغدغه های امنیتی مواجهند خاطرنشان کرد : به نظر می رسد با توجه به اقداماتی که در مرحله اول انجام شد این امنیت تا حد خوبی فراهم شده است وارزیابی ما از افکار عمومی هم همین را نشان می دهد علت عمده آن هم فتوای مقام معظم رهبری بود که تکلیف همه را روشن کرد. همچنین دستورالعملی هم در این زمینه در شورای عالی فضای مجازی تدوین شد ومرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و مجلس نیز به این موضوع توجه جدی دارند وقطعا با توجه به شرایطی که فراهم شده است و امکان نظارت جدی تری که بر فعالیت پیام رسان های داخلی وجود دارد ؛ ضمانت بیشتری برای تامین امنیت اطلاعات و حریم خصوصی مردم ایجاد خواهد شد .
 
وی در خصوص مهلتی که تا 15 شهریور به نرم افزار های هاتگرام وطلاگرام داده شده است نیز گفت : با توجه به این مهلت داده شده بقای این نرم افزار ها بستگی به فعالیت آن ها دارد .اگر بتوانند ظرفیتی برای مستقل شدن فراهم کنند طبیعتا می توانند ادامه فعالیت بدهند اما به طور یقین دیگر نمی توانند به عنوان نرم افزار های واسطه ای برای استفاده از تلگرام ادامه فعالیت بدهند . وی افزود : طی مهلت داده شده چنانچه نتوانند انتظارات را برآورده کنند قطعا تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد و امکان ادامه فعالیت آن ها به این شکل میسر نخواهد بود .
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.