امنیت

فناوری اطلاعات

August 4, 2018
17:55 شنبه، 13ام مردادماه 1397
کد خبر: 92874

مرکز ماهر جزئیات حمله به سایت «زرین پال» را اعلام کرد

مرکز ماهر نسبت به آلودگی مسیریابهای شبکه در کشور هشدار داد و اعلام کرد: براساس مشاهدات حسگرهای این مرکز، در روزهای گذشته حجم حملات ثبت شده به تجهیزات «روتر» با افزایش همراه بوده است.
 
مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای (ماهر)، اواخر هفته گذشته با انتشار اطلاعیه ای نسبت به آلودگی تعداد زیادی از مسیریاب‌های شبکه (روتر) در کشور، مربوط به تجهیزات میکروتیک، هشدار داد.
 
در این اطلاعیه آمده بود که «متاسفانه به رغم هشدار پیشین این مرکز در اوایل اردیبهشت ماه درخصوص آسیب‌پذیری گسترده‌ روترهای میکروتیک در سطح شبکه کشور، بسیاری از کاربران و مدیران این تجهیزات، هنوز نسبت به به‌روزرسانی و رفع آسیب‌پذیری این تجهیزات اقدام نکرده اند.»
 
در این راستا مرکز ماهر مربوط به معاونت امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران، باردیگر با انتشار اطلاعیه ای تاکید کرد: پیرو اطلاعیه قبلی درخصوص افزایش آلودگی روترهای ‫میکروتیک در کشور، رصد انجام شده از افزایش چشمگیر حملات روی پورت ۲۳ (telnet) حکایت دارد؛ منشاء این حملات عمدتا روترهای میکروتیک آلوده است.
 
افزایش حملات ثبت شده به روترهای شبکه در کشور
 
این مرکز با اعلام جزئیات گزارش افزایش حملات ثبت شده به پورت  ۲۳ در شبکه ارتباطی کشور، اعلام کرد: براساس بررسی‌های انجام شده، منشاء این حملات عمدتا تجهیزات اینترنت اشیا (IOT) آلوده نظیر مودمهای خانگی و به ویژه روترهای میکروتیک بوده و هدف آن نیز شناسایی و آلوده سازی تجهیزات مشابه است.
 
افزایش حملات صورت گرفته روی دستگاههای اینترنت اشیاء در حالی رو به افزایش است که سطح پایین امنیت در بسیاری از این ابزارها، آنها را به هدف ساده ای برای حمله تبدیل کرده است؛ به طوری که بسیاری از قربانیان حتی متوجه آلوده شدن سیستم خود نمی شوند. هدف بسیاری از مهاجمان آلوده کردن یک سیستم IoT و اضافه  کردن آن سیستم به شبکه «بات» است. بیشتر  این بات‌نتها برای ایجاد حمله DoS توزیع شده، طراحی شداند. 
 
از این رو مهمترین راهکار پیشگیری و مقابله با این تهدید، به روزرسانی سفت افزارها (firmware) تجهیزات و مسدودسازی دسترسی به پورتهای کنترلی از جمله پورت ۲۳ و ۲۲ است.
 
دراین زمینه مرکز ماهر تاکید کرده است که در صورت عدم به روزرسانی دستگاهای IoT در هنگام نیاز، احتمال آلوده شدن دستگاه افزایش پیدا می کند. انتشار این بدافزارها معمولا از طریق اسکن آدرسهای ip و یافتن پورتهای Telnet و SSH باز صورت می‌گیرد و پس از آن با استفاده از حمله Brute Force و یا استفاده از آسیب پذیریهای شناخته شده، امکان ورود به سیستم محقق می شود.
 
دستگاههای IOT از پردازنده ها و معماریهای سخت افزاری مختلفی بهره می‌گیرند، به همین منظور توسعه دهندگان بدافزار برای اطمینان از اینکه برنامه آنها تعداد بالایی از این دستگاها را آلوده کند، فایل خود را برای معماریهای مختلف آماده می کنند.
 
در حملات مربوط به تجهیزات IoT ، معمولا ابتدا نوع پلتفرم دستگاه بررسی شده و پس از آن فایل اجرایی مربوطه در سیستم نصب می شود. پس از اجرای فایل باینری مخصوص دستگاه، اتصالی به یک سرور C&C برقرار شده و «بات» منتظر دستوری از بات‌مستر راه دور می کند. در این حملات بیشترین معماریهای مورد هدف در ابزارهایی مانند روترها، مودمها، دستگاههای NAS، سیستمهای CCTV، سیستمهای  ICS و بسیاری ابزارهایIoT دیگر به کار می روند.
 
بدافزار تولید شده با پوشش هرچه بیشتر معماریهای مختلف که عمده آن از خانواده Mirai هستند، طیف گسترده ای از ابزارهای IoT را هدف می گیرد.
 
جزئیات هک درگاه پرداخت اینترنتی «زرین پال»
 
در این زمینه روز گذشته نیز درگاه پرداخت اینترنتی زرین پال مورد هجوم هکرها قرار گرفت و گفته شد که اطلاعات کاربران این وبسایت مورد سرقت قرار گرفته است.
 
در این راستا مرکز ماهر با انتشار اطلاعیه ای با بیان اینکه حمله به این سایت از نوع دیفیس (تغییر چهره سایت) بوده است، اعلام کرد: رخداد دیفیس سامانه درگاه پرداخت اینترنتی زرین پال به نام دامنه zarinpal.ir و آدرس IP ۹۱.۲۳۹.۵۵.۲۴۵  توسط اپراتور سامانه مراقبت از رخداد هک و دیفیس مرکز ماهر در ساعت ۲۰:۱۵ روز جمعه مشاهده شد و این موضوع در همان زمان با تماس با مسئولان این شرکت اطلاع داده شد.
 
مرکز ماهر در این اطلاعیه به موارد زیر اشاره کرده است:
 
• بر اساس بررسی های صورت گرفته تا این لحظه و نیز ادعای قاطع مسئولان شرکت ‫زرین پال، نفوذ تنها در سطح روتر ‫میکروتیک این شرکت صورت گرفته و مهاجم پس از در اختیار گرفتن کنترل روتر، بازدیدکنندگان وب سایت را به صفحه دیگری متعلق به خود مهاجم هدایت کرده و پیغام Deface را منتشر کرده است.
 
• محل فیزیکی استقرار تجهیزات از جمله این روتر،‌ دیتاسنتر آسیاتک در تهران بوده است. در این مورد مسئولیت نگهداری تجهیز با خود شرکت زرین‌پال بوده و مسئولیتی متوجه آسیاتک نبوده است.
 
• پیگیری مرکز ماهر برای صحت‌سنجی قطعی ادعای شرکت، با توجه به اعمال reset factory تجهیز جهت بازیابی رمز عبور توسط مسئولان آن، امکانپذیر نبوده است. شرکت آسیاتک نیز به دلیل عدم ذخیره سازی netflow‌ شبکه، در این خصوص نتوانسته کمکی ارائه کند. با اینحال لاگ‌های دیگر درحال تهیه است که ممکن است شواهد بیشتری ارائه کند. درخصوص این آسیب‌پذیری میکروتیک طی چند ماه گذشته ۳ بار توسط مرکز ماهر از طریق سایت، شبکه تعاملی و پیامک اطلاع رسانی شده است.
 
• در این خصوص پیش‌تر آدرس روترهای میکروتیک آسیب پذیر در کشور شناسایی شد و به تفکیک استانی در اختیار مراکز ICT استانی  قرار گرفت. آدرس روتر این شرکت نیز به نام سامان سیستم پرداز کیش در میان روترهای آسیب پذیر بوده و با توجه به آدرس ثبت شده آن (در سایت Ripe.net) در جزیره کیش، اواسط هفته گذشته به مسئولان آن استان اطلاع رسانی شد.
 
•  شمار دیگری از روترهای آسیب پذیر میکروتیک که مورد نفوذ قرار گرفته و درحال حمله به نقاط دیگر شبکه کشور هستند نیز شناسایی شده و هفته گذشته در اختیار شرکت های سرویس دهنده اینترنت قرار گرفته است. فهرست کل اینIP ها در سامانه تعاملی نیز برای ۲۳۱۸ نفر از نمایندگان دستگاه‌ها در هفته گذشته ارسال شد.
 
مدیر این وبسایت نیز با تایید حمله صورت گرفته به این سایت، گفته است که این حمله در روتر میکروتیک لایه نت ورک اتفاق افتاده که کوتاهی از سوی این مجموعه بوده است اما از آنجایی که حمله در لایه اکسس شبکه نبود، هیچ دیتایی لو نرفته و مورد سوء استفاده واقع نشده است.
 
مرکز ماهر تاکید کرده که «موارد دیگری نیز که هنوز نسبت به بروزرسانی روترهای میکروتیک اقدام نکردند در معرض نفوذ قرار دارند که لازم است سریعا اقدامات پیشگیرانه صورت پذیرد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.