تلفن همراه

گوشی

August 8, 2018
17:40 چهارشنبه، 17ام مردادماه 1397
کد خبر: 92982

کاهش ۱۰ درصدی قیمت موبایل مقطعی است

دیروز قیمت گوشی در بازار موبایل کشور سیر نزولی به خود گرفت و تقریبا با کاهش ۱۰ درصدی روبه رو شد.
 
قیمت آیفون X که روز شنبه به مرز ۱۵ میلیون تومان رسیده بود، دیروز در بازار موبایل تهران به بهای 13/5 میلیون تومان معامله شد. آیفون 8 نیز که اوایل هفته 10/900 میلیون قیمت گذاری شده بود، دیروز 9/800 میلیون تومان قیمت خورد.
گوشی های پرچمدار سامسونگ از جمله گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس نیز با کاهش قیمت یک میلیون تومانی همراه شدند. سایر گوشی ها نیز دیروز در سراشیبی قیمت قرار گرفتند و ظاهرا دیروز بازار موبایل کاهش ۱۰ درصدی قیمت را تجربه کرده است.
بر اساس گزارش فعالان بازار، کاهش نرخ ارز باعث سیر نزولی قیمت ها شده است، اما بازار همچنان کساد است و کسی گوشی نمی خرد. البته بنابر قانون بازار ایران؛ وقتی قیمت ها سیر صعودی به خود می گیرد، مردم به بازار هجوم می برند مبادا قیمت ها بالاتر برود و نتوانند خرید کنند و زمانی که شروع به ریزش قیمت ها می کند، همه دست نگه می دارند بلکه ارزان تر شود و بتوانند با قیمت نازل تری کالای مورد نظرشان را تهیه کنند. این موضوع نه تنها در بازار موبایل، بلکه سایر بازارها از جمله طلا و سکه و ارز نیز مشهود است.
این کاهش قیمت ها مشمول لوازم جانبی هم شده است و قیمت سایر کالاها نیز با کاهش ۱۰ درصدی همراه شده است.
جالب است بدانید که در طول چند ماه گذشته که قیمت گوشی به شدت افزایش یافت، بازار گوشی های دست دوم گرم شد. در این میان گوشی های اپل بیشترین میزان خرید و فروش را تجربه کرد.
در این میان بازار فروش گوشی هایی که به اصطلاح گوشی آدم شناخته می شوند نیز رونق گرفت؛ معمولا هر فروشگاهی ماهانه 40 تا 50 دستگاه گوشی برگشتی دارد، چون پیش می آید که خریداران از کیفیت گوشی ناراضی باشند یا گوشی خریداری شده، چیزی نباشد که به آن نیاز دارند. گاهی هم گوشی ها مشکلی دارند؛ مثلا صفحه نمایش خش دارد، یا مشکل نرم افزاری دارد، البته فروشندگان این گوشی ها را 30 تا 40 درصد زیر قیمت فروش، پس می گیرند. حالا اگر فروشنده، انسان منصفی باشد، در صورت مراجعه مشتریان به آنها می گوید که این گوشی یک هفته کار کرده یا فلان مشکل را دارد و زیر قیمت در اختیار مشتریان قرار می دهد. اما در بازار کسانی هستند که این گوشی ها را با نام نو در اختیار خریداران قرار می دهند. از سوی دیگر کسانی هستند که اساسا حرفه شان “جنس آدم” است.
این افراد روزانه به فروشگاه ها مراجعه می کنند و از فروشنده “جنس آدم” مطالبه می کنند. بعد این گوشی ها را جمع آوری کرده و با تغییر قاب، تعمیرات و بسته بندی نو به اسم آکبند به فروش می رسانند. به این ترتیب این نوع کاسبی بسیار پردرآمد است.
در همین حال رئیس اتحادیه دستگاه های مخابراتی اعلام کرده است که بازار موبایل در انتظار ورود ۶۰۰ هزار گوشی است که به تازگی از گمرک ترخیص شده و ورود این گوشی ها می تواند در تغییر قیمت ها و وضعیت بازار تاثیر بگذارد.
مهدی محبی درخصوص واکنش بازار گوشی تلفن همراه به اعلام بسته جدید ارزی دولت و کاهش نرخ دلار، اظهار داشت: بازار گوشی فعلا از نظر قیمتی تغییری را شاهد نبوده و در انتظار ورود گوشی هایی است که قرار است توزیع شود.
وی با بیان اینکه مطابق با وعده مسئولان دولتی، قرار است ۱۱۰ هزار گوشی که پیش از این توقیف شده بود به بازار عرضه شود، ادامه داد: در همین حالا ۶۰۰ هزار گوشی نیز به تازگی از گمرک وارد کشور شده است.
رئیس اتحادیه دستگاه های مخابراتی و گوشی تلفن همراه افزود: این تعداد گوشی هنوز اجازه فروش پیدا نکرده است اما درصورتی که مجوز توزیع دریافت کرده و در بازار عرضه شود، قطعا در قیمت گوشی و نیز وضعیت بازار تغییر ایجاد می شود.
محبی با تاکید براینکه دولت باید برای ساماندهی بازار گوشی موبایل بر فروش گوشی ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی نظارت داشته باشد، گفت: حتی با عرضه ۶۰۰ هزار گوشی در بازار، بازهم این بخش دچار کمبود کالا است و باید اجازه واردات گوشی به واردکنندگان داده شود تا این شرکتها بار دیگر فعال شوند. در کنار این موضوع، نیازمند نظارت بر فروش گوشی ها با نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی هستیم تا در نهایت بازار موبایل، ساماندهی شود.
با همه این ها دیروز بعد از مدت ها افزایش قیمت، بازار شاهد کاهش یافتن بهای گوشی است. البته به گفته بازاریان هنوز نرخ دیروز بازار ارز تثبیت نشده و احتمال کاهش بیشتر قیمت ها پس از اعلام بهای دلار وجود دارد.
با این حال هیچ کس پیش بینی دقیقی برای روزهای آینده ندارد و مشخص نیست که قیمت ها همچنان کاهش خواهد یافت یا دوباره سیر صعودی به خود می گیرد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.