امینت

تلفن همراه

August 8, 2018
18:07 چهارشنبه، 17ام مردادماه 1397
کد خبر: 92990

نقض گسترده حریم خصوصی کاربران تلفن‌های همراه

نتایج پژوهش‌های کارشناسان امنیت سایبری نشان می‌دهد که تقریباً بیشتر نرم‌افزارهای کامپیوتری به اطلاعات محرمانه کاربران دسترسی داشته و در بسیاری از این موارد، لزومی به این دسترسی وجود ندارد.
یک گروه پژوهشی در حوزه مطالعات اینترنتی گزارش داد که 99.9 برنامه‌ها و اپلیکیشن های تلفن همراه که تحت سیستم اندروید کار می‌کنند، به اطلاعات محرمانه کاربران دسترسی داشته و این رقم برای سیستم‌عامل iOS حدود 93.8 درصد اعلام‌شده است.
 
بر اساس آمارهای موجود، حدود 89.9 درصد برنامه‌های تلفن همراه؛ از کاربران درخواست می‌کند تا به دوربین آن‌ها دسترسی داشته باشند. این رقم برای درخواست دسترسی به میکروفون و امکانات ضبط صدا، 86.2 درصد است که موجب بروز دغدغه برای بسیاری از کاربران شده است.
 
نتایج گزارش یکپارچگی امنیت اینترنت و تقلب و کلاه‌برداری در نیمه اول سال 2018 که به‌طور مشترک توسط مرکز تحقیقات Tencent و Data Center of China Internet( DCCI) انجام شد، روز جمعه به‌طور رسمی در یک اجلاس مطبوعاتی منتشر شد.
 
هو یانپینگ (Hu Yanping)  بنیان گزار مرکز تحقیقات DCCI در این رابطه اعلام کرد: « تقریباً تمام برنامه‌های کاربردی تلفن‌های همراه، درخواست دسترسی به اطلاعات شخصی کاربر را دارند … این یک موضوع جدی و مهم در حوزه محافظت از حریم خصوصی کاربران اینترنت به شمار می‌رود.»
 
لیو جیه (Liu Jie) از میزبانان این اجلاس درباره مسئله فوق اعلام کرد: «به باور کارشناسان، برخی از اپلیکیشن ها به‌واسطه خدمات نامربوط و غیرضروری به اطلاعات محرمانه کاربران دسترسی پیدا می‌کنند. برای نمونه یک برنامه آنلاین موسیقی از کاربران درخواست می‌کند تا به دوربین آن‌ها دسترسی داشته باشد.»
 
 
 
بر اساس آمارهای موجود، حدود 89.9 درصد برنامه‌های تلفن همراه؛ از کاربران درخواست می‌کند تا به دوربین آن‌ها دسترسی داشته باشند. این رقم برای درخواست دسترسی به میکروفون و امکانات ضبط صدا، 86.2 درصد است که موجب بروز دغدغه برای بسیاری از کاربران شده است.
 
در این گزارش برخی پیشنهادها برای افزایش حریم خصوصی کاربران ارائه‌شده است که از آن جمله می‌توان به دانلود نرم‌افزارها از طریق مراکز مطمئن و همچنین مطالعه درخواست‌های ارائه‌شده از سوی برنامه، پیش از نصب اشاره‌کرده و نسبت به صدور مجوز دسترسی به‌عکس، موقعیت مکانی، پیام‌ها و شماره‌های تماس موجود در تلفن احتیاط کرد.
 
این گزارش در خاتمه اعلام کرد از زمان اجرای قانون امنیت سایبری در ماه ژوئن سال 2017، توسعه‌دهندگان دستگاه‌های موبایل، آگاهی خود را نسبت به امنیت سایبری افزایش داده‌اند. بر اساس این قانون، توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای موبایل نمی‌توانند اطلاعات حتی به‌ظاهر بی‌اهمیت کاربران را جمع‌آوری کنند و طبق قوانین و مقررات، آن‌ها باید چنین اطلاعاتی را مطابق با قوانین و توافقنامه‌های کاربر اداره کرده و به آن‌ها دسترسی داشته باشند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.