بازار سرمایه

بانکداری و پرداخت الکترونیک

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

August 9, 2018
14:44 پنجشنبه، 18ام مردادماه 1397
کد خبر: 93002

مدیرعامل پست بانک مدعی شد: در حال تدوین سند استفاده از ارز دیجیتال در کشور هستیم

 

مدیرعامل پست بانک ایران با بیان اینکه قرار است در فاز نخست به یکصدهزار نفر از روستاییان کارت بانک اعتباری روستایی اختصاص پیدا کند، گفت: در کارگروهی با حضور همه ذینفعان در حال تهیه سند ارز دیجیتال هستیم بعد از تصویب تمام امور مرتبط با ارز دیجیتال منطبق بر این سند باشد.
 
 
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، خسرو فرحی مدیرعامل پست بانک ایران در نشست خبری که همزمان با روز خبرنگار برگزار شد با بیان اینکه دو وظیفه اصلی بر عهده این بانک است، گفت: نخست پست بانک به عنوان یک بانک توسعه ای و‌تخصصی حوزه ICT کشور وظیفه دارد تا ضمن ارایه مشاوره از طرح های توسعه ای دولت تامین منابع مالی مورد نیاز آنها را برعهده گیرد که اصلی ترین وظیفه پست بانک است. 
 
وی با اعلام اینکه در یکساله منتهی به تیرماه، پست بانک در مجموع حدود ۳۵ هزار میلیارد ریال به شرکت های بزرگ، کوچک و استارت آپ ها اختصاص داده است، افزود: پست بانک با توجه به گستردگی که در کشور دارد به عنوان یک شبکه بانکی در هشت هزار نقطه کشور دارای شعبه و باجه است تا دسترسی مردم را در نقاط مختلف شهری و روستایی کوچک به خدمات خود فراهم آورد. 
 
فرحی وظیفه دیگر پست بانک را تامین مالی کسب و کارهای کوچک و‌ خرد روستاییان و مردم در مناطق دور افتاده دانست و اظهار کرد: برای نخستین بار از کارت اعتباری روستایی که برای تامین هزینه های کسب و کارهای روستایی رونمایی شد که قرار است در فاز اول در دسترس 100هزار نفر از روستاییان قرار گیرد که فکر می کنیم در تامین نیازهای روستاییان مفید باشد.
 
مدیرعامل پست بانک همچنین به راه اندازی میز خدمت در این بانک اشاره کرد و ادامه داد: هم اکنون چه در شعب پست بانک و چه در سایت این بانک بخشی با عنوان میز خدمت وجود دارد که با ورود به آن کلیه خدمات بانک به مشتریان در دسترس قرار دارد که امیدواریم که با تکمیل آن در هفته دولت از میز خدمت پست بانک رونمایی شود.
 
این مقام مسوول با بیان اینکه پست بانک با استفاده از پلتفرم جهانی برای حواله وجوهات خارجی را ارسال می کند، تصریح کرد: بعد از برجام پست بانک با امضا تفاهمنامه هایی با تعدادی از کشورها بر مبنای یک پلتفرم جهانی اقدام به جابه جایی وجوهات مردم می کند که بر این اساس روزانه با حد قابل توجهی از درخواست های مردم برای ارسال حوالجات روبروست.
 
فرحی درباره آخرین وضعیت تغییر اساسنامه پست بانک نیز به خبرنگار مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: طبق قانون مصوب شهریور 95، قرار است اساسنامه پست بانک به عنوان بانک توسعه ای و تخصصی به تصویب هیات دولت برسد که با نظر وزیران اقتصاد، ارتباطات و بانک مرکزی تهیه و تدوین شود که تاکنون یک بار برای انجام اصلاحات عودت داده شده است.
 
مدیرعامل پست بانک یکی از تغییرات اصلی که در پی انجام اصلاحات در اساسنامه این بانک رخ می دهد را تبدیل پست بانک به یک بانک توسعه ای و تخصصی دانست و خاطرنشان کرد: مطابق اساسنامه جدید در مناطق محروم و نقاطی از کشور که بخش خصوصی حضور ندارد، پست بانک مکلف به داشتن حداقل یک شعبه در همه شهرهای کشورهای کشور شده است تا ضمن بهره مندی همه مردم از خدمات آن، حمایت از کسب و کارهای روستایی و مناطق محروم نیز با حضور وزارت ارتباطات تقویت شود.
 
وی با اشاره به اینکه پست بانک هیچ بدهی به بانک مرکزی ندارد، افزود: حداقل در سه سال گذشته هیچ افزایش برداشتی از منابع بانک مرکزی از سوی پست بانک صورت نگرفته است اما کماکان حدود 700 میلیارد ریال از دولت مطالبات دارد که مورد تایید سازمان حسابرسی قرار گرفته و کارگروهی به همین مناسبت در وزارت اقتصاد تشکیل شده تا در مورد میزان سود آن تصمیم گیری صورت گیرد.
 
فرحی با بیان اینکه وزیر محترم ارتباطات معتقد است که نباید در مقابل فناوری های نوین حالت انفعالی داشته باشیم، گفت: از همین رو در مواجه با ارز دیجیتالی بعد از انتشار فراخوانی در همین ارتباط کلیه امکانات کشور در حوزه های مختلف بررسی شده و درصدد تدوین سندی توسط وزارت ارتباطات، پست بانک و مرکز پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات هستیم تا ملاک کار کشور در قابل بلاکچین و ارز دیجیتال باشد که بعد از تدوین، ذی نفعان می توانند کارشان را انجام دهند.
 
مدیرعامل پست بانک ایران همچنین از حضور نماینده همه ذینفعان ارز دیجتیال در جریان تدوین سند آن خبر داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.