لبه تکنولوژی

August 10, 2018
21:17 جمعه، 19ام مردادماه 1397
کد خبر: 93031

ربات عنکبوتی، دستیار جراحان

 
گروهی از محققان دانشگاه "هاروارد" و "بوستون" با الهام از عنکبوت رنگارنگ استرالیایی موفق به توسعه یک سیستم نرم‌افزاری رباتیک مانند عنکبوت شدند.
 
 
به گزارش ایسنا و به نقل از د ویک، این ربات‌ نرم‌افزاری با الهام از رده عنکبوتیان توسعه یافته‌ و قادر به انجام کارهای جالب نیز است.
 
محققان "موسسه ویس" (Wyss Institute) و دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه هاروارد با همکاری محققان دانشگاه بوستون موفق به توسعه این ربات کوچک کاربردی شدند.
 
توسعه این ربات کوچک نشان می‌دهد که ربات‌های حتی در مقیاس خیلی کوچک و اندازه‌های میکرومتری نیز می‌توانند عملکرد قدرتمند و چشمگیری داشته باشند.
 
محققان نام این ربات را "MORPH " نهاده‌اند.
 
محققان این مطالعه گفتند: "عنکبوت طاووسی" (peacock spider) استرالیایی الهام‌بخش آنها برای توسعه این ربات بوده‌است.
 
عنکبوت پیکاک یا عنکبوت طاووسی عنکبوت‌هایی از سرده طاووسیان هستند که به تیره عنکبوت‌های جهنده تعلق دارند.
 
عنکبوت پیکاک بسیار کوچک است و اندازه‌اش از چهار میلی‌متر فراتر نمی‌رود. محل زیست آن در کوئینزلند و نیوساوث ولز استرالیاست. این عنکبوت‌های رنگارنگ را به جرأت می‌توان یکی از جالب‌ترین جانوران استرالیا دانست.
 
ربات مذکور با استفاده از یک ماده الاستیکی قادر به حرکت دادن بدن خود است. رنگ این ربات هم تاحدودی مانند عنکبوت طاووسی است.
 
"شیلا راسو" (Sheila Russo) یکی از محققان این مطالعه گفت: با توسعه یک فناوری ترکیبی جدید که سه تکنیک ساخت مختلف را ادغام می‌کند، ما یک عنکبوت رباتیک نرم‌افزاری تولید کرده‌ایم که تنها از لاستیک سیلیکون با ۱۸ درجه آزادی تشکیل شده است.
 
"دونالد اینگبر" (Donald Ingber) مدیر موسسه ویس گفت: در آینده نزدیک می‌توان از ربات MORPH در زمینه‌های پزشکی نیز استفاده کرد، زیرا به دلیل کوچک بودن این ربات می‌توان از آن در آندوسکوپی و جراحی میکروسکوپی نیز استفاده کرد.
 
این مطالعه در مجله "Advanced Materials" منتشر شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.