تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 14, 2018
18:04 سه شنبه، 23ام مردادماه 1397
کد خبر: 93130

شناسایی کسب و کارهای فضاپایه

رویداد شناسایی و توانمندسازی کسب وکارهای فضاپایه با عنوان «نوآوردگاه فضایی ایران»، همزمان با هفته جهانی فضا، برگزار می‌شود.
 
به گزارش سازمان فضایی ایران، نوآوردگاه فضایی ایران ۱۵ تا ۱۸ مهرماه همزمان با هفته جهانی فضا برگزار می شود و تاریخ پیش رویداد (سرنخ) آن نیز ۲۱ شهریورماه است.
 
« نوآوردگاه » رویدادی آموزشی – عملی است که به کارآفرینان جوان آموزش می دهد که چگونه می توانند بر پایه ایده های نوآورانه خود، کسب ‌و کاری راه‌ بیاندازند و آن را توسعه دهند. در این رویداد به صورت خیلی ساده و قابل فهم، چالش ها و مراحل راه اندازی یک کسب و کار جدید در حوزه فناوری و روند توسعه و تجاری سازی یک محصول کاربردی مبتنی بر ایده فناورانه، شبیه سازی شده است.
 
براین اساس نوآوردگاه فضایی رویدادی است که حلقه ارتباطی بین صاحبان صنایع، سرمایه گذاران و صاحبان ایده فراهم می کند تا صاحبان ایده، ایده هایشان را به چالش بکشند و از آنها کسب و کار بسازند. در این رویداد سازمان فضایی کمک می کند تا ایده های خلاقانه در این بخش تحقق یافته و کسب وکارهای موفق راه اندازی شود.
 
همچنین در این رویداد تیم ها یاد می گیرند چگونه وارد دنیای کارآفرینی شوند، ایده‌هایشان را امکان سنجی کنند، مدل کسب ‌و کارشان را طراحی کنند، طرح تجاری کسب ‌و کارشان را تدوین کنند و همه این موارد را چگونه در مقابل سرمایه گذار ارائه دهند.
 
متقاضیان ابتدا باید در پیش رویداد (سرنخ) که ۲۱ شهریور برگزار می شود، بصورت تیمی یا انفرادی ثبت نام کنند. پس از برگزاری پیش رویداد، فرصت تیم سازی (و یا تکمیل تیم) و ایده­ پردازی تا قبل از رویداد نوآوردگاه وجود دارد تا با آمادگی کامل بصورت تیم/ ایده در رویداد اصلی حضور پیدا کنند.
 
مهمترین اهداف و دستاوردهای این برنامه به شرح زیر است:
 
– بستری برای تعامل با استارتاپ ها بر اساس مدل نوآوری باز برای سازمان فضایی ایران
 
– راه اندازی کسب و کار نوپا بر مبنای داده های فضاپایه و فناوری­های توسعه یافته در صنایع فضایی کشور
 
– شناسایی تیم/ایده­های با پتانسیل بالا و سرمایه­ گذاری برای توسعه کسب و کار های نوپا
 
– برگزاری رویدادهای ایده­ پردازی، شبکه­ سازی و شناسایی فرصت­های کارآفرینی در حوزه فضایی
 
– استفاده از مربیان توسعه کسب و کار برای هدایت هدفمند ایده ­های افراد خلاق
 
– استفاده از مشاوره در زمینه های مختلف توسعه محصول، تجاری­ سازی، حقوقی و مالی و …
 
– برگزاری چالش­های فناورانه حول فناوریهای منتخب و آماده ورود به بازار
 
– زمینه سازی برای تاسیس مرکز نوآوری و شتابدهی فضایی زیر نظر سازمان فضایی
 
سازمان فضایی ایران در این باره اعلام کرد: سازمان­های فضایی پیشرو در دنیا مانند NASA و ESA نیز طی حرکتی ابتکاری در راستای سیاست­های تجاری سازی نوآوریهای خود اقدام به راه ­اندازی برنامه­ های تعامل با استارتاپ­ها کرده ­اند.
 
این برنامه­ ها با هدف تشویق و ترغیب جوانان علاقمند به کارآفرینی در حوزه فضایی با استفاده از داده های فضاپایه و فناوری­های توسعه یافته در سازمان فضایی و همکاران تابعه برای توسعه کسب و کارهای نوپای غیرفضایی شروع به کار کرده است.
 
اصطلاح «استارتاپ» به تیم­های جوان چابک و روبه ­رشدی اطلاق می­‌شود که با داشتن ایده­ های فناورانه به دنبال راه ­اندازی کسب وکار خصوصی در قالب شرکت­های نوپا هستند.
 
در سالهای اخیر تصمیمات و سیاست­های کشور در حوزه فضایی و محدود شدن فعالیت­های فضایی به ماموریت­های کلان ملی تعریف شده در اسناد بالادستی، موجب کم ­رونق شدن بحث فضا و ایجاد حس ناامیدی در فارغ ­التحصیلان دانشگاهی رشته­ های هوافضا و سایر رشته های فنی مهندسی شده است.
 
براین اساس راه اندازی برنامه تعامل با استارتاپ­ها (ISA Startup Program) زیر نظر سازمان فضایی ایران علاوه بر ایجاد تحرک و امید در بین دانشجویان و فارغ ­التحصیلان این رشته و ایجاد فرصت­های کارآفرینی و اشتغال در بخش خصوصی فضایی کشور، می تواند به تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان نیز کمک کند.
 
خروجی این تعامل می­ تواند به تاسیس استارتاپ­ها و شرکت­های دانش بنیان نوپا با قابلیت رشد سریع و جذب سرمایه در حوزه فضایی و با مدل کسب وکار و درآمدزایی مناسب برای همکاری با سازمان­های بزرگ و حتی بین­‌المللی منجر شود.
 
در این رویداد یکی از شتابدهنده های حوزه فناوریهای «های تِک» با تجربه چند ساله در شناسایی، توانمندسازی و حمایت از کسب و کارهای نوپا، بعنوان مجری برگزاری رویداد و شتابدهی تیم های برگزیده همراه سازمان فضایی و استارتاپ ها خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.