رسانه‌های اجتماعی

August 14, 2018
18:16 سه شنبه، 23ام مردادماه 1397
کد خبر: 93135

آزمایشگاه ارزیابی خدمات پیام رسانهای بومی راه اندازی می‌شود

مرکز تحقیقات مخابرات ایران موضوع راه اندازی آزمایشگاه ارزیابی و اعتبارسنجی خدمات شبکه های پیام رسان بومی در کشور را در قالب یک کارگاه آموزشی مورد بررسی قرار داد.
 
از آنجایی که تست و ارزیابی نرم‌افزار به عنوان یک فرایند کلیدی در تضمین کیفیت سیستم‌های نرم افزاری ایفاء نقش می‌کند و این ارزیابی به عنوان یک صنعت در حوزه نرم‌افزار محسوب می‌شود، کارگاه آموزشی بررسی و امکان سنجی راه انـدازی آزمایشگاه ارزیـابی و اعتبارسنجی خدمات پیام رسان توسط پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات)، با حضور پژوهشگران، ناظران و و جمعی از مدیران مرتبط با این پروژه برگزار شد.
 
ارزیابی نرم‌افزارها و پیام‌رسانها از آن جهت که نقاط ضعف و قوت آنها شناسایی شده و کاربران را برای استفاده از آنها راهنمایی می‌کند، از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو هدف از برگزاری این کارگاه، تست و ارزیابی نرم‌افزار فرآیند اجرای یک برنامه کاربردی (اپلیکیشن) با هدف پیدا کردن اشکالات و متعاقبا بهبود کیفیت آن عنوان شد.
 
در این راستا برای ارزیابی پیام‌رسانهای بومی در آزمایشگاه باید نیازمندیهای تست و بخشهای مختلف مورد ارزیابی، شناسایی شوند.
 
نیازمندیهای یک نرم‌افزار و پیام‌رسان، به طور کلی به دو بخش نیازمندیهای کارکردی و غیرکارکردی تقسیم می‌شود. نیازمندیهای کارکردی به آنچه که مستقیما به کارکرد نرم‌افزار و عملکرد آن مربوط می‌شود بر می‌گردد؛ در حالیکه نیازمندیهای غیرکارکردی پارامترهایی که مستقیما در کارکرد نمایش داده‌ نمی‌شوند بلکه کیفیت کارکرد یک نرم‌افزار را مشخص می‌کنند را در برمی‌گیرد.
 
در این پژوهش، آزمون‌ها و ارزیابی‌های مختلف لازم برای سنجش صحت عملکرد سامانه‌های پیام‌رسان مورد بررسی و شناسایی قرار گرفتند تا بتوان با شناسایی بهتر حوزه، دانش لازم برای اجرایی کردن این آزمون‌ها در قالب آزمایشگاه ارزیابی و اعتبارسنجی خدمات پیام‌رسان را کسب کرد.
 
برای این منظور ابتدا آزمون‌های مختلف نرم‌افزار و استانداردهای مربوط به آنها مورد بررسی و شناسایی قرار گرفت و آزمون‌های لازم برای تست‌های عمومی و غیرکارکردی سامانه‌های پیام‌رسان استخراج شد. در نهایت با تعریف، شناسایی و دسته‌بندی قابلیت‌های مختلف سامانه‌های پیام‌رسان، سناریوهای آزمون برای قابلیت‌های کارکردی خاص این سامانه‌ها تدوین شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.