تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 18, 2018
18:44 شنبه، 27ام مردادماه 1397
کد خبر: 93216

اگر بیت کوین مرگ موش باشد، بانک‌ها موش هستند

دن مورهد مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه متمرکز بر ارزهای دیجیتال پنترا (Pantera)، در واکنش به دیدگاه منفی وارن بافت در مورد بیت کوین اظهار داشت که اگر بیت کوین مرگ موش باشد، بانک‌ها موش هستند.
 
درحالی‌که بازار ارز‌های دیجیتال یک روند نزولی را در پیش گرفته، مقامات پنترا کپیتال کماکان نسبت به آن خوش بین هستند. روز سه‌شنبه دَن مورهد در مقام مدیرعامل و مدیر ارشد شرکت سرمایه‌گذاری پنترا کپیتال، در یک کنفرانس تلفنی با موضوع عرضه اولیه سکه (ICO) و دارایی‌های دیجیتال اذعان داشت که بلاک چین‌ها گام بعدی در جهت تکامل عدالت هستند، در حالی که ارز دیجیتال فرم برتری از پول است.
 
او در صحبت‌های خود از بیت کوین به‌عنوان مخرب‌ترین فناوری نسل امروز یاد کرد. دن موردهد یکی از چهره‌های شناخته‌شده در حوزه ارز دیجیتال و همچنین یکی از میلیونرهای بیت کوین به شمار می‌رود.
 
توضیح مترجم: نوآوری مخرب به‌نوعی فناوری اشاره دارد که بازار و شبکه ارزش جدیدی را ایجاد کرده و درنهایت در شرایط قبلی اختلال ایجاد می‌کند.
 
دَن مورهد همواره دید مثبتی نسبت به بازار ارز دیجیتال داشته و حتی پیش‌ازاین گفته بود که یک روز ارزش کل این بازار به ۴۰ تریلیون دلار خواهد رسید. در ماه آوریل پنترا اعلام کرد که ارزهای دیجیتال در کف قیمتی خود قرار دارند و زمان سرمایه‌گذاری بلندمدت در بیت کوین فرارسیده است.
 
عملکرد اخیر صندوق دارایی‌های دیجیتال پنترا اشتیاق این مجموعه را کم نکرده است. از ماه دسامبر تاکنون، صندوق پنترا شاهد یک کاهش ۲۳٫۷ درصدی بوده و بیت کوین ۲۰٫۹ درصد افت قیمت داشته است.
 
زمان خرید کردن
بنا بر گفته‌های دَن موردهد، وضعیت کنونی بازار فرصت مناسبی برای خرید است. او می‌گوید: اکنون زمان خوبی برای بالا بردن موقعیت سرمایه‌گذاری در بازار است.
 
مورهد در صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرده است که سرمایه‌گذاران صندوق‌های پنترا به‌طورکلی از این قاعده پیروی نکرده و بخش بزرگی از مبالغ اشتراکی زمانی خریداری می‌شوند که قیمت‌ها در بازار بالا هستند.
 
طبق گفته‌های او سیر نزولی که هم‌اکنون بر بازار حاکم شده، پیش‌ازاین ۷ بار دیگر نیز برای بیت کوین اتفاق افتاده است. او معتقد است که قیمت‌ها کم‌تر از این نمی‌شوند و ۱۰ الی ۱۲ ماه دیگر رشد پیدا خواهند کرد.
 
به احتمال زیاد قیمت‌ها از محدوده کنونی پایین‌تر نخواهند رفت. قیمت بیت کوین همواره از آغاز تاکنون متناسب با یک نرخ ثابت رشد کرده است و به نظر من مجدداً به روند قبلی خود بازمی‌گردد.
 
در ابتدای سال جاری میلادی، وارن بافت بیت کوین را سمی خواند و گفت: بیت کوین یک مرگ موش به تمام معناست!
 
دن موردهد در واکنش به این دیدگاه منفی گفته است: اگر بیت کوین مرگ موش باشد، پس بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده کارت اعتباری موش هستند.
 
خوش‌بینی طولانی مدت
دن مورهد این احساس اطمینان و نیک‌اندیشی طولانی مدت خود در مورد بازار ارز دیجیتال و فناوری بلاک چین، دلایلی را عنوان کرده است.
 
او اظهار داشت که بلاک چین‌ها آخرین قطعه از پازلی هستند، که ساختار پروتکل اینترنت را کامل می‌کند; راهی برای انتقال وجه، آن‌هم بدون نیاز به پرداخت مبالغ هنگفت به واسطه‌ها.
 
بیت کوین چیزی فراتر از یک محصول خاص و پرطرفدار است که در فروشگاه‌های کوچک به فروش می‌رسد، بیت کوین می‌تواند زمینه‌های مختلف را تحت تأثیر قرار بدهد. اینترنت نیز در روزهای نخست، زمان زیادی را صرف توسعه کاربردهای اساسی می‌کرد مانند اوبر.
 
او بلاک چین را بدون قرینه‌ترین معامله ریسک نسبت ارزش خواند که تاکنون دیده است. او اظهار داشت که با سرمایه‌گذاری در این حوزه، همه چیز را از دست نمی‌دهید. بخش بزرگی از ارزش بودجه سرمایه‌گذاری شده در بیت کوین می‌تواند ۲۵ برابر بشود. این فرصت در نوع خود بسیار خاص است و ممکن است در حوزه‌های دیگر برای سرمایه‌گذاران وجود نداشته باشد.
 
به عقیده مورهد ما هم‌اکنون در مسیر حرکت به‌سوی دوران پسا-سرمایه‌داری هستیم. در سرمایه‌داری، ثروتمندان سرمایه‌گذاری می‌کنند تا سود ببرند. اما ۳۰ سال اخیر یک دوره «فروهشتگی» بوده است؛ دورانی میان سرمایه‌داری و پسا-سرمایه‌داری. در این دوره افرادی که ثروتمند نیستند، فناوری‌های ارزشمندی را ایجاد کرده‌اند. اکنون فناوری‌های فوق‌العاده ارزشمندی در اختیار ما قرار گرفته که متعلق به قشر خاصی نیست.
 
سرمایه‌گذاری تأمینی (Hedge Fund)
سیر نزولی بازار در سال جاری منجر به کاهش سود صندوق سرمایه پنترا کپیتال و سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال شده است.
 
علاوه بر دن مورهد سایر مقامات پنترا کپیتال نیز در مورد سرمایه‌گذاری‌های این موسسه صحبت کرده‌اند. یکی از جدیدترین این سرمایه‌گذاری‌ها، پلتفرم پیش‌بینی متن باز و همتا به همتای آگِر است که بر بستر شبکه اتریوم ایجاد شده است. آنها علاوه بر بررسی این موضوع، به اهمیتِ داشتن یک سبد سرمایه‌گذاری متنوع نیز اشاره کرده اند. پنترا کپیتال در حال حاضر بر روی سی ارز دیجیتال مختلف سرمایه‌گذاری کرده است.
 
پنترا کپیتال برای به حداکثر رساندن میزان سود، از استراتژی سرمایه‌گذاری زودهنگام استفاده می‌کند تا امکان شرکت در پیش‌فروش توکن های سودآوری که مبتنی بر بلاک چین هستند، سریع‌تر برای آن فراهم بشود.
 
جویی کراگ، یکی دیگر از مدیران ارشد سرمایه‌گذاری در پنترا کپیتال می‌گوید: فروش اولیه توکن برخلاف دارایی‌های سنتی، یک ابزار معاملاتی نقد شونده و مناسب را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.
 
کراگ معتقد است دارایی‌هایی که امروز ارزش کل بازار کمی دارند، در آینده سوددهی بالایی خواهند داشت.
ازجمله فعالیت‌های پنترا کپیتال می‌توان به انجام معاملات تخصصی و خودکارسازی بسیاری از معاملات اشاره کرد که احتمالاً منجر به بهبود قیمت‌ها در بازار خواهند شد.
 
نهادهای سرمایه‌گذار
مسئولین پنترا کپیتال در صحبت‌های خود به افزایش میزان سود نهادهای سرمایه‌گذار در عرصه بلاک چین و ارزهای دیجیتال نیز اشاره کرده‌اند.
 
یکی از شرکای پنترا کپیتال، به نام پاول ورادیتاکیت، ضمن اشاره به گلدمن ساکس و نورترن تراست در این خصوص گفته است: ما ایمان داریم که نهادهای بیشتری به سرمایه‌گذاری در این حوزه جذب خواهند شد.
 
بانک های سرمایه گذار دیگر نیز در جستجوی ذخیره امنی برای ارز دیجیتال هستند. هر روز راهکارهای جدیدی برای رفع این نیاز ارائه می‌شوند.
 
یک کارشناس سرمایه‌گذاری به نام لورن استفان گفته است که شرکت (ICE) قصد دارد یک گام اساسی در جهت قانونی کردن آینده‌ی دارایی‌های دیجیتال بردارد. این شرکت با شرکت‌های متعددی همکاری می‌کند تا پلتفرمی را به‌منظور خرید، فروش، ذخیره و خرج کردن دارایی‌های دیجیتال در بستر بلاک چین ایجاد کنند.
 
به کمک این پلتفرم مشتریان و نهادهای مختلف می‌توانند به‌آسانی دارایی‌های دیجیتال‌شان را خریدوفروش، ذخیره و یا حتی خرج کنند. پنترا کپیتال یکی از نهادهای سرمایه‌گذار در پلتفرم Bakkt بوده و در طراحی پلتفرم آن دیدگاه خود را بیان می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.