اینترنت و شبکه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

August 19, 2018
10:57 یکشنبه، 28ام مردادماه 1397
کد خبر: 93240

ثبت اختراع ساخت سیستم مخابراتی مالتی پلکسر STM-16 نوری

 
با تلاش پژوهشگران پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ساخت سیستم مخابراتی مالتی-پلکسر STM-16 نوری ثبت اختراع شد.
 
 
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات(مرکز تحقیقات مخابرات ایران)، ضمن کسب دانش فنی بومی سازی سیستم مخابراتی مالتی­ پلکسر STM-16 نوری توسط پژوهشگران گروه ارتباطات نوری، ثبت اختراع این سیستم مخابراتی نیز صورت پذیرفت.
 
بنا بر این گزارش، سیستم مالتی­ پلکسر STM-16 یک سیستم مخابراتی است که در آن چهار سیگنال نوری STM-4 به نرخ بیت بالاتری (2.5Gbps) جهت صرفه­ جویی در تعداد فیبرهای شبکه، مالتی پلکس می­ شود. این سیستم کاربرد گسترده­ای در زیرساخت شبکه­ های مخابراتی استان­ها و شرکت­هایی مانند برق، گاز و غیره را دارد. شکل زیر سیستم فوق را نشان می ­دهد.
 
با توجه به نیاز روزافزون به پهنای ­باند در شبکه مخابراتی، افزایش ظرفیت لینک­های انتقال امری ضروری است. به جای افزایش تعداد فیبرهای نوری برای افزایش ظرفیت انتقال که روشی بسیار پرهزینه و غیربهینه است، از فناوری مالتی­پلکس که امکان تجمیع نرخ بیت­های رده پایین (برای مثال STM-4) به رده بالاتر (برای مثال STM-16) را فراهم می ­کند، استفاده می­ شود.
 
گفتنی است،‌ با توجه به نیاز شبکه های ارتباطی کشور به سیستم­های انتقال نوری، گروه ارتباطات نوری پژوهشگاه در ادامه فعالیت­های خود در خصوص کسب دانش فنی و بومی سازی سیستم­های انتقال نوری، طراحی و ساخت سیستم­های انتقال نوری پرظرفیت POTN تا ظرفیت 100Gbps را آغاز نموده است. در این زمینه مشارکت با شرکتهای توانمند داخلی درخصوص بومی­ سازی و ساخت تجهیزات POTN تا ظرفیت 100Gbps در حال انجام می باشد.   
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.