لبه تکنولوژی

August 25, 2018
19:02 شنبه، 3ام شهریورماه 1397
کد خبر: 93351

ساخت یک تلسکوپ جدید برای بررسی سیگنال‌های مرموز

تلپژوهشگران در حال ساخت یک تلسکوپ جدید برای بررسی سیگنال‌های مرموزی که با زمین برخورد می‌کنند، هستند.
 
به گزارش دیلی‌میل، ممکن است یک تلسکوپ بزرگ جدید بتواند راز سیگنال‌های پنهانی که روزانه از منابع نامشخصی به زمین برخورد می‌کنند را آشکار سازد.
 
هدف پروژه ۴.۹ میلیون دلاری "هیراکس" (HIRAX) که به سرپرستی "دانشگاه کوازولو ناتال" (UKZN) در آفریقای جنوبی صورت می‌گیرد، کشف "شلیک سریع رادیویی" (FRBs) است. این سیگنال‌های سریع و درخشان، به طور موقت و تصادفی ظاهر می‌شوند و همین موضوع، موجب شده است که از سال ۲۰۰۱ تاکنون، تنها بیست سیگنال کشف و بررسی شوند اما دانشمندان امیدوارند با استفاده از تلسکوپ هیراکس بتوانند تا ۱۲ سیگنال را در هر روز اسکن کنند.
 
از آنجا که اکتشاف در بخش وسیعی از آسمان، با ابزار به کار رفته در هیراکس ممکن است، شاید این ابزار بتواند سیگنال‌ها را به محض ظاهر شدن در آسمان بررسی کند. متخصصان حدس می‌زنند که سیگنال‌ها، از منابع بی‌شماری ساطع شوند و می‌توانند دلایلی از جمله شهرنشینی روی زمین و بقایای به جا مانده از انفجار سیاه‌چاله‌ها داشته باشند.
 
دانشمندان امیدوارند پروژه هیراکس که مجموعه هزار بشقاب ماهواره به پهنای شش متر را در دو ناحیه نیمکره جنوبی شامل می‌شود، پاسخگوی سوالاتی از این دست باشد. پژوهشگران در حال حاضر، چهار بشقاب ماهواره آزمایشی را در منطقه کارو در آفریقای جنوبی قرار داده‌اند و قصد دارند سه بشقاب دیگر را نیز در استرالیای جنوبی قرار دهند.
 
تلسکوپ هیراکس، ویژگی‌های انرژی تاریک جهان را بین هفت تا ۱۱ میلیارد سال پیش بررسی خواهد کرد. انرژی تاریک، نوع ناشناخته‌ای از انرژی است که همهٔ فضا را به صورت فرضی در بر می‌گیرد و سرعت انبساط جهان را افزایش می‌دهد. برای نقشه‌برداری از هیدروژن خنثی در جهان، باید عملکرد تلسکوپ بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ مگاهرتز باشد.
 
پژوهشگران امیدوارند این تلسکوپ بتواند برای نخستین بار، موقعیت شلیک سریع رادیویی را در کهکشان‌های میزبان مشخص کند. دکتر "آلبرت وان جارسولد" (Albert van Jaarsveld)، رئیس دانشگاه کوازولو ناتال گفت: هدف از ساخت این تلسکوپ، توصیف اثرات انرژی تاریک بر توزیع کهکشان‌هاست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.