اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 26, 2018
18:53 یکشنبه، 4ام شهریورماه 1397
کد خبر: 93407

جلوگیری از هدررفت آب با کنترل کننده هوشمند

این روزها بحث کمبود آب در اکثر کشورها جدی است و همه به‌دنبال کاهش و صرفه‌جویی در مصرف آن هستند. ترکیدگی و نشتی لوله یکی از راه‌های هدررفت آب محسوب می‌شود که بیشتر در خانه‌ها اتفاق می‌افتد به طوری که گفته می‌شود با نشتی بسیار کوچک لوله‌ها در خانه‌ها معمولاً بیش از 11 هزار لیتر آب به هدر می‌رود که می‌توان با آن 180 بار حمام کرد.
برای جلوگیری از هدررفت آب، یک شرکت آلمانی یک کنترل‌کننده هوشمند آب، طراحی و ساخته است. این کنترل‌کننده هوشمندآب Grohe Sense Guard نام دارد. این دستگاه بین دو سر لوله آب نصب می‌شود و با سنسورهای به‌ کار رفته در آن می‌توان نشتی‌های بسیار کوچک و ترکیدگی را تشخیص داد.
وقتی هرگونه نشتی، ترکیدگی در لوله‌های آب ایجاد شود سنسورهای به‌کار رفته در این دستگاه، به‌صورت خودکار آب را از فلکه اصلی قطع می‌کند و جلوی هدررفتن آب و آسیب‌های احتمالی به خانه و ساختمان را می‌گیرد.
این دستگاه کنترل‌کننده هوشمند آب حتی مکان نشتی‌ها و ترکیدگی لوله‌ها را نیز در خانه نشان می‌دهد.با این دستگاه امکان تشخیص یخ زدگی لوله‌ها نیز وجود دارد به طوری که در این دستگاه سنسورهای دما و رطوبت به‌کار رفته است بنابراین به محض اینکه دمای هوا به حدی کاهش یابد که امکان یخ زدگی لوله‌ها وجود داشته باشد به کاربر هشدار می‌دهد.
اعلام نشتی‌ها و ترکیدگی و احتمال یخ زدگی لوله‌ها به‌ کاربر و ردیابی مصرف بهینه آب از طریق برنامه‌ای به‌ نام Grohe Ondus که روی تلفن همراه هوشمند کاربر نصب می‌شود، انجام می‌شود.
بنابراین از راه دور و در تعطیلات یا محل کار نیز می‌توان لوله‌ها و مصرف بهینه آب را رصد کرد.گفتنی است این دستگاه تا 65 درصد به‌درستی هدررفت آب را تشخیص داده و خانواده‌ها توانسته‌اند در مصرف آب صرفه‌جویی کرده و هزینه‌های خود را کاهش دهند. این دستگاه هوشمند با قیمت 52 پوند به فروش می‌رسد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.