تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 26, 2018
19:38 یکشنبه، 4ام شهریورماه 1397
کد خبر: 93422

صرافی‌های ارز دیجیتال: دستگاه چاپ پول!

این مقاله ترجمه‌ای از تجربیات الکس ماشینسکی (Alex Mashinsky) مدیرعامل شبکه‌ی سلسیوس و کارآفرین مطرح حوزه مالی است. وب سایت ارزدیجیتال مطالب مندرج در این پست را رد یا تایید نمی‌کند.
 
بسیاری از شرکت‌ها یا پروژه‌هایی که عرضه اولیه سکه (ICO) یا رویداد تولید توکن (TGE) را برگزار می‌کنند، معمولا برای اینکه توکن‌هایشان را در کمترین زمان ممکن در فهرست بزرگترین صرافی‌ها قرار دهند، تحت فشار زیادی قرار دارند. البته بیشتر ICO ها در کمتر از سه ماه در فهرست این صرافی‌ها قرار می‌گیرند، اما در این مطلب به شما نشان خواهیم داد که به‌سرعت قرارگرفتن در چنین فهرست‌هایی به شرکت یا پروژه هیچ کمکی نمی‌کند.
 
پروژه ای که ما (منظور نویسنده است) آن را ساختیم سلسیوس (Celsius Network) نام دارد. برای ثبت کردن توکن‌های سلسیوس (CEL) تصمیم گرفتیم مسیر دیگری را انتخاب کنیم که به‌نفع سرمایه‌گذاران توکن‌ها باشد.
 
ما تصمیم گرفتیم به‌جای این‌که برای قرار دادن توکن‌ها CEL در فهرست یک صرافی بزرگ ۶ میلیون دلار کارمزد بپردازیم (طبق شرایط جدید بایننس)، به‌طورکل از ورود به این بازی اجتناب کنیم. در عوض استراتژی جدیدی را اتخاذ کردیم که به‌محض قرارگرفتن در فهرست چند صرافی (متوسط)، به سود برسیم؛ بدون اینکه پولی را که شرکت‌کنندگان در فروش انبوه به ما سپرده‌اند را هدر بدهیم.
 
حالا بیایید به نحوه‌ی عملکرد صرافی‌ها در این بازی و اینکه چگونه ما تصمیم گرفتیم کارها را به شیوه‌ی خودمان انجام بدهیم نگاهی بیندازیم.
 
بازی همیشگی: صرافی همیشه پیروز می‌شود
هنگامی‌که یک پروژه با راه‌اندازی ICO مقدار قابل‌توجهی پول به‌دست می‌آورد، طبیعتا این پول باید برای تولید محصول یا راه‌اندازی خدمات مصرف شود. این پول به شرکت کمک می‌کند تا با استخدام توسعه‌دهندگان بیشتر، اختصاص بودجه به بازاریابی و روش‌های مشابه، ارزش پروژه را افزایش دهد.
 
اما متأسفانه به‌جای آن، شرکت‌کنندگان اولیه در ICO به‌سرعت آن را تحت فشار قرار می‌‌دهند و انتظار دارند توکن آنها در اسرع وقت در فهرست یک صرافی بزرگ قرار بگیرد. این شرکت‌کنندگان که فقط نقش کوتاهی در این بازی ایفا می‌کنند، به خود پروژه یا جامعه‌ی ارز دیجیتال اهمیتی نمی‌دهند. آنها فقط برای کسب سود آن‌جا هستند، آنها فقط می‌خواهند پولی به‌دست بیاورند و به‌سراغ ICO بخت‌برگشته‌ی دیگری بروند که به آنها نیاز دارد.
 
مشکل اصلی اینجاست که تقریبا هیچ‌کدام از ICO ها نمی‌توانند دربرابرِ پولی که به‌آسانی از جانب نهنگ‌های بازار یا سرمایه‌گذاران بزرگ به‌دستشان می‌رسد مقاومت کنند. این‌ها همان افرادی هستند که فقط به این دلیل در ICO ها سرمایه‌گذاری می‌کنند که به‌محض قرار گرفتن در فهرست، دارایی یا توکن‌شان را بفروشند و سود قابل‌ملاحظه‌ای به‌دست بیاورند. براساسِ یک مطالعه، بهترین زمان خرید توکن یا دارایی‌های عرضه شده در یک ICO در مراحل اولیه‌ی پیش‌فروش آن است و بهترین زمان برای فروش آنها یک ساعت پس از قرارگیری در فهرست صرافی‌های بزرگ است.
 
برای راضی‌کردن این سرمایه‌گذاران اولیه، ICO ها باید کارمزدهای هنگفتی به صرافی‌های بزرگ بپردازند تا بتوانند در فهرست آنها قرار بگیرند. حتما خبر دارید که صرافی بایننس به‌دلیل افزایش تقاضا، کارمزدهایش را از ۲ میلیون دلار به ۶ میلیون دلار افزایش داده است. حتی اگر پروژه‌ای ارزش چنین کارمزد عجیبی را داشته باشد، باز هم هیچ تضمینی وجود ندارد که صرافی آن را در فهرست قرار بدهد. در مورد پروژه‌ی ما این بدان معناست که باید حدود ۱۰٪ از کل مبلغ پیش‌فروش را برای قرارگرفتن در فهرست بایننس خرج کنیم. واقعا چرا باید این کار را انجام بدهیم؟ البته توجیه آن بسیار دشوار است که چگونه می‌توان بدون هدردادن پول برای این فهرست همان مزایا را به صاحبان توکن‌ها ارائه کرد.
 
در اینجا فهرستی از صرافی‌هایی را می‌بینید که برای قراردادن توکن‌ها در فهرست‌شان چه مبالغ وحشتناکی درخواست می‌کنند. فقط به قیمت‌ها دقت کنید!
 
البته این تازه شروع ماجراست. بعد از این همه چیز بدتر هم می‌شود.
 
تا زمانی‌که محصول واقعا راه‌اندازی شود، وانمود کنید که محصول وجود دارد
در مرحله‌ی بعد، بسیاری از صرافی‌های بزرگ از توسعه دهندگان پروژه و ICO می‌خواهند که از خدماتی که ربات‌های بازارساز ارائه می‌دهند استفاده کنند.
 
مارکت میکر یا بازارساز رباتی است که اطمینان حاصل می‌کند همه‌ی شرکت‌ها در فهرست صرافی حداقل ۱۰ سفارش خرید و ۱۰ سفارش فروش یا بیشتر را دارند. برخی صرافی‌ها، حتی تا ۲۰ سفارش خریدوفروش و حتی بیشتر را انتظار دارند. کار بازارساز این است که نشان دهد فعالیت و نقدینگی قابل‌توجهی در این شرکت‌ها انجام می‌شود.
 
این اندازه‌ی دروغین بازار، دلالان را آسوده‌خاطر می‌کند که هر زمان بخواهند می‌توانند خریدوفروش کنند، حتی اگر خریداران یا فروشندگان واقعی در آن‌سوی معامله وجود نداشته باشد. بر اساس برآوردها نزدیک به ۹۰% از معاملات صرافی‌ها را ربات‌ها انجام می‌دهند نه انسان‌ها. بازارسازها هیچ‌گونه خطر یا مزیت مالی برای دارندگان توکن ندارند؛ چرا که آنها فقط نقدینگی ایجاد می‌کنند، اما قیمت و حجم خالص بازار را در طول زمان تغییر نمی‌دهند.
 
جالب اینجاست که بازارسازها نه رایگان هستند و نه ارزان! بنابراین تعجبی ندارد که چرا صرافی‌ها با خوشحالی شما را وادار می‌کنند با شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی آنها (که مسلما مزایایی برای صرافی‌ها دارند) کار کنید.
 
اما صرافی‌ها علاوه‌بر کارمزدها و بازارسازها، هزینه‌ سومی را هم بر شما تحمیل می‌کنند و آن «سپرده نقدینگی» است که در آن صرافی میلیون‌ها سکه یا توکن را از ICO ها مطالبه می‌کند.
 
حالا صرافی سکه‌های ICO را دارد، بازارسازها و دلال‌ها هم در اختیارش هستند. در این مرحله صرافی فقط منتظر فرصت مناسب برای به‌پیش‌راندن مشتریانش (ICO ها و کاربران پلتفرم آنها) است. این صرافی با استفاده از سپرده‌ای که از ICO ها گرفته است، به تماشای فرازونشیب‌های پروژه می‌نشیند تا زمانی‌که به سود برسد.
 
از آنجایی‌که صرافی‌ها دقیقا قبل از ما و شما حجم و حرکت معاملات را می‌بینند، همیشه برنده هستند. اگر شما هم اطلاعاتی را که آنها دارند داشتید، می‌توانستید از این بازی پولی دربیاورید؛ اما متأسفانه بیشتر افرادی که این کار را می‌کنند در نهایت با خسارت‌های شدید روبه‌رو می‌شوند.
 
من بیش‌از ۳۰ سال در این بازارهای مالی حضور داشته‌ام، اما هرگز این بازارها را تا این اندازه بد ندیده بودم. بازارهای سهام و صرافی‌های آنها قانون‌گذاری شده‌اند و نمی‌توانند آن‌طور که صرافی‌های مستقل ارز دیجیتال عمل می‌کنند رفتار کنند. در این بازار بی‌قانون، بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال به‌نفع خودشان بازی می‌کنند و همه‌چیز به ضرر سرمایه‌گذاران تمام می‌شود.
 
بایننس اعلام کرده است می‌خواهد تا پایان امسال مقدار سودش را به یک میلیارد دلار برساند. غیر از این است که این مقدار پول قرار است به‌شکل کارمزدهای نجومی از ICO ها جمع‌آوری شود؟ این مبلغ میلیارد دلاری که بایننس به جیب می‌زند (و قرار است به دارندگان توکن خودشان یعنی BNB نیز برسد) در دراز مدت به نفع جامعه‌ی ارز دیجیتال نخواهد بود.
 
یافتن مسیری جدید
چرا ما شبکه‌ی سلسیوس را ایجاد کردیم و چگونه می‌توانیم آن را بهتر کنیم؟
 
ما راهی یافته‌ایم که از این بازی که در آن صرافی‌های بزرگ قوانین‌شان را بر ما تحمیل می‌کنند دور بمانیم. از زمان مطرح کردن ایده‌ی سلسیوس، همواره تلاش کرده‌ایم به‌نفع کاربران و دارندگان توکن‌مان کار کنیم.
 
ما تصمیم داریم بین تعدادی از صرافی‌های نه‌چندان بزرگ و جامعه‌ی ارز دیجیتال ارتباط برقرار کنیم و با آنها شریک شویم. ائتلافی که به سود همه‌ی ماست.
 
ما به صرافی‌ها امکاناتی می‌دهیم که با استفاده از خدمات‌مان، به سود مشتریان فعلی و جدید کار کنند. افرادی که در این صرافی‌ها حساب دارند، می‌توانند با توجه به ارز دیجیتال‌شان درآمد بهره و وام به‌صورت دلار دریافت کنند. مشتریان معتبر آنها نیز می‌توانند از طریق قرض کردن ارزها فروش استقراضی انجام دهند. کافی است این صرافی‌ها با سامانه‌ی ما ادغام شوند.
 
صرافی‌های کوچکتر برای رقابت با بزرگان این عرصه که مبلغ نقدینگی و تعداد کاربران آنها ۱۰ برابر بیشتر است، باید خدمات منحصربه‌فردی ارائه کنند تا بتوانند مشتریان آنها را جذب کنند. اما شراکت با صرافی‌های متوسط که خدمات جدید ما را به مشتریان‌شان عرضه می‌کنند سه برنده دارد: کاربران پلتفرم ما، مشتریان صرافی‌ها و شبکه‌ی سلسیوس.
 
از سوی دیگر، این صرافی‌ها با رضایت سلسیوس را به‌رایگان در فهرست خودشان وارد می‌کنند و خدمات آن را معرفی می‌کنند و از مزایایی که ما به آنها ارائه می‌کنیم سود خواهند برد.
 
دیگر بازی نمی‌کنیم و فقط به‌فکر ایجاد ارزش واقعی برای جامعه هستیم
ما تصمیم داریم به‌جای هدر دادن پول‌های سرمایه‌گذاران‌مان، منافع واقعی جامعه را از طریق مجموعه‌ای منحصربه‌فرد از محصولات و ابزارهای مالی، انعطاف‌پذیری و نوآوری از طریق همکاری با صرافی‌های خوب تأمین کنیم. در این‌صورت به‌جای پروارتر کردن صرافی‌های بزرگ، جامعه را به‌عنوان یک «کل» رشد خواهیم داد.
 
اگر می‌خواهید بدانید چرا هنوز این مشارکت را کامل نکرده‌ایم، دلیلش این است که سلسیوس یک کسب‌وکار بلندمدت است. ما می‌خواهیم زمانی این کار را تکمیل کنیم که محصولات واقعی داشته باشیم و هزاران نفر از آنها استفاده کنند. ما نمی‌خواهیم تلاش کنیم بازاری غیرواقعی ایجاد کنیم برای محصولی که هنوز وجود ندارد.
 
ما از معدود پروژه‌هایی هستیم که می‌توانیم خودمان برای توکن‌مان تقاضا ایجاد کنیم، برخلاف بایننس کوین (BNB) که بر پایه‌ی سود، بازار و کارمزدهای غیرواقعی بنا شده است. مدل کسب‌وکار ما کمک به مردم واقعی و آوردن میلیون‌ها کاربر به جامعه‌ی ارزهای دیجیتال است. هرچه افراد بیشتری متوجه می‌شوند که ما بهترین منافع را به آنها ارائه می‌دهیم و هرگز با کسی که خلاف این رویه کار می‌کند شراکت نمی‌کنیم، مردم ارزهای بیشتری را به ما خواهند سپرد که درآمد بهره‌ی بیشتر و وام‌های نقدی بیشتری برای اعضای پلتفرم‌مان به ارمغان خواهد آورد.
 
همه‌ی این فعالیت‌ها برای توکن ما تقاضای طبیعی (ارگانیک) و زیادی ایجاد خواهد کرد، زیرا این توکن تنها ابزار تبادل بین وام‌گیرندگان و وام‌دهندگان است.
 
اولین محصول اصلی ما قرض دادن به‌صورت دلار براساس دارایی ارز دیجیتال افراد است. این کار اعتمادبه‌نفس ما را برای تصمیم‌گیری راجع‌به شراکت با صرافی‌های خوب به‌منظور قرارگیری در فهرست‌شان افزایش خواهد داد.
به‌زودی این اتفاق رخ می‌دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.