تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 27, 2018
19:44 دوشنبه، 5ام شهریورماه 1397
کد خبر: 93473

آمازون، برترین فروشگاه اینترنتی

امروزه کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که نام فروشگاه اینترنتی آمازون به گوشش نخورده باشد. آمازون Amazon یک شرکت تجارت الکترونیکی و پردازش ابری است که در تاریخ ۵ جولای سال ۱۹۹۴ توسط «جف بزوس» در شهر سیاتل امریکا بنیانگذاری شد.
بزوس در آن سال تنها 30 سال داشت و در سمت قائم مقامی یک شرکت سرمایه‌گذاری مشغول به کار بود. او در این سال‌ها همانند بسیاری از رهبران کنونی دنیای دیجیتال، پتانسیل نامحدود اینترنت را در بهترین زمان ممکن درک کرده و آن را بنیان کسب‌وکار خود قرار داد.
در اولین قدم علی رغم مخالفت پدر و مادرش از شغلش استعفا داده و همراه با همسرش دفتر کار کوچکی را در گاراژ خانه‌اش راه‌اندازی کرد. وی در ابتدا همراه با چند کارمند کار روی نرم‌افزار سایت آنلاین برای فروش کتاب را کلید زد ومدتی بعد نمونه‌ آزمایشی وب‌سایت مورد نظر Amazon.com رونمایی شد. جالب اینجاست که نام اولیه این سایت اینترنتی «کدابرا» (Cadabra) بود. اما مدتی کوتاه این کلمه به‌دلیل هم وزنی با واژه‌ای به معنای «جسد» حذف و نام آمازون برگزیده شد.
وبگاه آمازون در 16 جولای سال 1995 کار خود را با عنوان «بزرگترین کتابفروشی» آنلاین آغاز کرده و در همین سال اولین کتاب تخصصی در زمینه سیالات را به فروش رساند. بعد از شکست دادن کتابفروشی‌های خرده‌پا و شرکت‌های زنجیره‌ای فروش کتاب، بتدریج دامنه کار خود را گسترش داده و اقدام به فروش محصولات نو یا دست‌دوم از طریق اینترنت کرد.
دو سال بعد این شرکت اولین عرضه عمومی سهام را تجربه و با افزایش گردش مالی، فروش این شرکت نیز توسعه پیدا کرد. شرکت آمازون در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت خرده فروشی مبتنی بر اینترنت در سراسر جهان بشمار می‌رود. بر اساس آخرین داده‌های رسمی، آمازون در حال حاضر 330 میلیون کاربر داشته و ۳۰میلیون نفر نیز از نرم‌افزار آمازون در تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنند.
امروزه دست کم 540 هزار نفر به‌طور پاره وقت یا تمام وقت، برای آمازون کار کرده و در هر انبار عظیم آمازون، ۸۰۰ تا یکهزار نفر نیز مشغول به‌کار هستند. در شرایط فعلی آمازون به‌عنوان برترین فروشگاه آنلاین در جهان، در حوزه‌های بسیاری از جمله تولید فیلم، محصولات دیجیتالی، هوا و فضا، ماهواره‌های ارتباطی و تولید محصولاتی تحت برند خود از جمله تبلت و…. فعال شده و در ۳ ماهه سوم سال ۲۰۱۶ لقب چهارمین برند ارزشمند دنیا را به خود اختصاص داده است.
این فروشگاه بزرگ اینترنتی در سه ماهه نخست سال‌جاری برای اولین بار به سود ۲.۵ میلیارد دلاری دست یافته و با افزایش درآمد ۱۲۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته، سودی معادل ۱۹۷ میلیون دلار را تجربه کرد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.