تلفن همراه

گجت

August 30, 2018
17:09 پنجشنبه، 8ام شهریورماه 1397
کد خبر: 93549

نمایش ضعیف محصول انقلابی

عاقله ترابی – دنیای اقتصاد : مجیک لیپ یکی از مشهورترین و البته مرموز‌ترین استارت‌آپ‌های واقعیت مجازی است که هرچند بعد از دو سال هنوز محصولی وارد بازار نکرده، اما سرمایه‌گذاران متعددی روی موفقیت آن حساب کرده‌اند. بسیاری می‌گویند حضور محصول این شرکت آغاز فصل جدیدی است که در آن دیگر از گوشی تلفن خبری نیست.
 
 
سال‌ها است که مجیک لیپ به‌عنوان مرموزترین استارت‌آپ واقعیت مجازی در بازار به‌طور مخفیانه روی محصولی خاص کار می‌کرده و بسیاری منتظر بودند تا سرانجام این محصول را ببینند؛ محصولی که گفته می‌شد برای جهان پساموبایلی تولید شده است. نسخه ویژه‌ این هدست که در زمینه واقعیت ترکیبی (Mixed Reality) است سرانجام روز دوشنبه به بازار عرضه شد. این نسخه مخصوص برنامه‌نویسان است تا به کمک آن بتوانند اپلیکیشن‌هایی را تولید و تست کنند. حالا و با عرضه نخستین کیت هدست آن با عنوان Magic Leap One این استارت‌آپ عملا وارد بازار شده است. قیمت این محصول برای عرضه در برخی نقاط آمریکا ۲۲۹۵ دلار تعیین شده که قیمت بسیار بالایی برای یک هدست واقعیت مجازی است. کاربران می‌توانند با دادن ۴۹۵ دلار پکیج توسعه حرفه‌ای این محصول را دریافت کنند که یکی ازمزیت‌های آن تعویض دستگاه در صورت صدمه یا شکست ظرف ۲۴ ساعت است.  هرچند رونی آبوویتز، مدیرعامل این شرکت آن را کاملا محصولی آماده می‌داند، اما به نظر می‌رسد تا زمان عرضه نسخه نهایی مجیک لیپ هنوز راهی طولانی در پیش است.
 
هدست واقعیت مجازی مجیک لیپ بیش از چند هفته است که به برخی کاربران خاص برای نقد و بررسی داده شده و حالا می‌دانیم که این هدست سه بخش دارد: عینک آن که Lightwear نامیده می‌شود، یک کامپیوتر پوشیدنی که Lightpack نام دارد و یک کنترلر دستی. عینک این محصول از ترکیب تکنولوژی دوربین ردگیری و لنزهایی که photonics chip نام دارند برای انداختن تصویر روی آنچه کاربر می‌بیند، استفاده می‌کند. کامپیوتر پوشیدنی دستگاه از پردازنده Nvidia Tegra X۲ تشکیل شده که ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه دارد و باتری آن نیز برای کار تا سه ساعت قدرت دارد و از طریق درگاه USB-C قادر به شارژ و کار همزمان با شارژ هم هست. این دستگاه همچنین جک هدفون هم دارد؛ اما در عین حال از دو اسپیکر کوچک در دو طرف هدست برخوردار است. هرچند مجیک لیپ وان در حال حاضر قراردادی با اپراتور AT&T برای استفاده از سرویس دیتا دارد که احتمالا در آینده انجام می‌گیرد، اما این دستگاه در حال حاضر بلوتوث و وای فای دارد و این به آن معنی است که این هدست فعلا برای استفاده در محیط‌های بیرونی کاربرد ندارد؛ هرچند مدیرعامل آن معتقد است که تحت شرایطی می‌توان از آن در محیط‌های بیرونی هم استفاده کرد.
 
در حال حاضر روی این هدست اپلیکیشن‌های مختلفی برای کار وجود دارد از جمله یک مرورگر وب به نام Helio، یک اپلیکیشن برای اتصال به شبکه‌های اجتماعی و چت با دیگران، یک مجموعه اپلیکیشن برای قراردادن اجسام مجازی در فضای واقعی و دمویی از بازی Dr. Grordbort’s Invaders. برخی از کسانی که این هدست را برای نخستین بار تست کرده‌اند آن را در زمره بهترین هدست‌های واقعیت ترکیبی موجود بازار می‌دانند؛ اما نکته این است که در مجموع این هدست چیزی بسیار بالاتر از محصولات دیگر نیست و درواقع بسیار پایین‌تر از سطح توقع افکار عمومی حوزه تکنولوژی بود. در این سال‌ها که تکنولوژی روزبه‌روز با سرعت چشمگیری در حال پیشرفت است و هر سال محصولات شگفت‌انگیزی رونمایی می‌شوند، طبیعتا مخاطبان این محصول نیز منتظر یک محصول عجیب و انقلابی بودند.
 
واکنش‌ها به هدست مجیک لیپ
ورود مجیک لیپ به بازار در مجموع انتقادهای زیادی را برانگیخت. یکی از اصلی‌ترین انتقادها مربوط به بنیان‌گذار هدست واقعیت مجازی Oculus بود که این محصول را یک تراژدی خواند. او که یک نسخه از مجیک لیپ وان را خریده از دیزاین این هدست خرده گرفته و گفته رونمای منوهای این محصول کاملا کپی شده از سیستم عامل Android Wear بوده که اصلا جای درستی قرار نگرفته‌اند. او در عین حال به سخت‌افزار این محصول نیز انتقادهای زیادی وارد کرده است. پاسخ به این دسته از انتقادات را مدیرعامل مجیک لیپ در روز گذشته با چند توییت مختلف داد. با این حال به نظر می‌رسد قضاوت نهایی درباره این محصول بعد از عرضه عمومی آن انجام گیرد. در حال حاضر بسیاری از متخصصان شک دارند محصولی چون مجیک لیپ نسل آینده تلفن همراه باشد و البته کسی از آینده خبر ندارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.