اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 31, 2018
23:27 جمعه، 9ام شهریورماه 1397
کد خبر: 93558

چند راهکار برای کنترل فعالیت کودکان در اینترنت

 
 
بسیاری از والدین این روزها از دسترسی آزادانه و بدون مرز کودکان و فرزندانشان به اینترنت و فضای مجازی و همچنین اعتیاد به تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی ابراز نگرانی کرده و به دنبال راهکاری برای افزایش آسودگی خاطرشان هستند.
 
به گزارش ایسنا، به نقل از وب سایت thestar، کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه فناوری در پاسخ به این نگرانی، خطاب به کاربران و والدین توصیه کرده‌اند که با رعایت مجموعه نکات و موارد زیر قادر خواهند بود به امنیت سایبری دستگاه‌های الکترونیکی مورد استفاده کودکان‌شان و همچنین آسودگی خیال خود کمک به‌سزایی کنند.
 
۱. در دسترس آن‌ها باشید
 
کودکان در زمانی که حضور فعالانه و به موقع پدر و مادر خود را بخصوص در مواقعی که به آن‌ها نیاز دارند، احساس نکنند، بیش‌تر به سمت فضای مجازی گرایش پیدا می‌کنند و در نتیجه احتمال بیش‌تری وجود دارد که به استفاده نادرست از اینترنت روی بیاورند.
 
۲. آگاهی از رمز عبور دستگاه‌های الکترونیکی آن‌ها
 
والدین باید توجه داشته باشند که رمز عبور دستگاه‌های الکترونیکی کودکانشان را مدیریت کرده و حتما خود نیز از آن اطلاع داشته باشند. در غیر این صورت کودکان با علم به این مساله که والدین هیچ‌گونه دسترسی به اطلاعات آن‌ها ندارند، ممکن است سوءاستفاده کنند.
 
۳. کنترل و مدیریت محتوای جست‌وجو و ذخیره‌شده
 
والدین باید از محتوا و اطلاعات ذخیره شده و همچنین تاریخچه جست‌وجوهای اینترنتی فرزندانشان آگاه باشند تا درصورت لزوم به آن‌ها آموزش‌های لازم را بدهند.
 
۴. رفتار دوستانه والدین با کودکان
 
پدر و مادرها در صورتی که با کودکان خود رفتار محبت‌آمیز و دوستانه داشته باشند، قادر خواهند بود به‌راحتی محتوای مورد نظر خود و کودکشان را در فضای مجازی پیدا کنند و مخفی کاری نکنند.
 
۵. عدم تهیه موبایل شخصی در سنین پایین
 
بسیاری از پدر و مادرها سعی می‌کنند به منظور سهولت دسترسی فرزندان خود به اینترنت و تکنولوژی، برای آن‌ها حتی در سنین پایین موبایل جداگانه و شخصی تهیه کنند که این امر می‌تواند به فعالیت‌های آزادانه، بدون مرز و بدون کنترل آن‌ها در فضای مجازی بیانجامد و درنهایت، آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی متعددی را برای آن‌ها ایجاد کند.
 
۶. آموزش نحوه استفاده صحیح از فضای اینترنت
 
بر اساس تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده، والدین بسیاری از آموزش نحوه استفاده از اینترنت و دستگاه‌های الکترونیکی غفلت می‌ورزند که این امر می‌تواند به افزایش امنیت و آسودگی خاطر آن‌ها منجر شود.
 
با رعایت نکات بالا، والدین قادر خواهند بود هم‌زمان با در اختیار قرار دادن دستگاه‌های الکترونیکی نظیر موبایل، تبلت و رایانه برای کودکان، خیال خود را از بابت نحوه استفاده کاربران از اینترنت و تکنولوژی آسوده ساخته و در عین حال، آن‌ها را از فضای مجازی و فرصت‌های موجود در اینترنت محروم نکنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.