تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 2, 2018
14:39 یکشنبه، 11ام شهریورماه 1397
کد خبر: 93599

۴ رهنمود برای راه اندازی استارتاپ

وقتی در حال تنظیم اهداف کسب‌وکاری استارتاپ خود هستید به چهار مورد دقت داشته باشید و بی‌هدف گام در مسیر نگذارید…
 
شروع به‌منظور راه‌اندازی خیلی خوب است اما من دریافته‌ام که همیشه در مواقعی بهتر عمل می‌کنم که یک مسیر و مقصد مشخص در ذهن دارم.
 
در این صورت دقیقا می‌دانم به کجا حرکت می‌کنم حتی زمان‌هایی که به خانه برمی‌گردم؛ همیشه این حس را دارم که رو به سمت چیزی حرکت می‌کنم.
 
به همین ترتیب، تنظیم اهداف در کسب‌وکار، شما را در حرکت به سمت جلو حفظ می‌کند:
 
• چشم‌انداز و جهت‌گیری بلندمدت: اهداف، اینکه سرانجام به کجا می‌خواهید بروید را تعریف می‌کنند و به شما جهت می‌دهند.
• انگیزه: در حالیکه به اهداف کوتاه‌مدت‌تان دست می‌یابید، شما و تیم‌تان عملکردهایتان را تقویت می‌کنید، روندهایتان را تصحیح می‌کنید و انرژی مضاعفی می‌یابید تا به هدف بعدی برسید؛ آنها به شما چیزی را برای تجسم کردن می‌دهند؛ اگر هدفتان این است که در یک خانه ساحلی اقامت کنید، می‌توانید آن خانه را تجسم کنید.
• توانایی تصمیم‌گیری و اولویت‌بندی: وقتی شما اهداف مشخص و به‌خوبی تعریف شده دارید، تصمیم‌گیری‌های روزانه در کسب‌وکارتان آسان‌تر خواهد بود؛ برای هر تصمیمی که باید أتخاذ کنید از خودتان بپرسید که «کدام گزینه به من برای دستیابی به هدف بلندمدتم کمک خواهد کرد؟» معمولا پس از این تصمیم بسیار واضح‌تر خواهد بود.
 
براساس گزارشی که پایگاه اینک به آن اشاره کرده و مرکز توانمندسازی کسب‌وکارهای نوپای فاوا نیز به آن پرداخته، وقتی در حال تنظیم اهداف کسب‌وکاری استارتاپ خود هستید، از این چهار رهنمود پیروی کنید:
 
1-مشخص و واضح باشید
 
«تعدادی» یک عدد نیست و «به‌زودی» هم یک زمان نیست.
 
عبارت «ما می‌خواهیم به سوددهی هر چه بیشتر در کوتاه‌ترین زمان ممکن برسیم»، بیش از اندازه مبهم است اما ما می‌خواهیم تا قبل از رسیدن به پنجمین سالگردمان به یک میلیون دلار در فروش برسیم، یک هدف مشخص است که به شما یک مهلت محکم و استوار برای پیروی می‌دهد.
 
حتی هدف پر بازدیدترین یا برترین کسب‌وکار بودن در یک حوزه جغرافیایی در یک قالب کاری مشخص زمانی، زیرا «پربازدیدترین» و «بهترین» هنوز بر یک عدد دلالت دارند.
 
2-هدفتان را بخش‌بندی کنید
 
اهداف خاص می‌توانند ترسناک باشند؛ وقتی شما تازه شروع به کار کرده‌اید «یک میلیون دلار فروش در پنج سال» می‌تواند یکپارچه به نظر برسد و شما را وادار کند که فکر کنید از عهده این کار برآمدن غیرممکن است.
 
در اینجاست که اهداف کوتاه‌مدت وارد بازی می‌شوند.
 
با شروع کردن با ارقام مشخصی، می‌توانید به‌راحتی محاسباتی را برای شکستن اهداف بزرگ به گام‌های کوچک‌تر و مقادیر قابل قبول‌تر انجام دهید.
 
اگر می‌خواهید به آن یک میلیون دلار در پنج سال دست یابید، به‌راحتی می‌توانید دریابید که در هرسال، هر فصل، هرماه و… نیاز دارید به چه مبلغی دست یابید.
 
این ارقام کوچک‌تر به شما چیزی ساده‌تر برای دستیابی می‌دهد و شما قادر خواهید بود نتایج سریع‌تری را ببینید.
 
برای مثال زمانی که شما رقم‌تان را برای متوسط مراجعین قهوه‌خانه‌های بزرگ دارید، می‌توانید تشخیص دهید که نیاز دارید چه تعدادی از مردم را در هرسال/ماه/روز جذب کنید و چگونه این کار را انجام خواهید داد.
 
3-اهدافتان را عملی و قابل‌اندازه‌گیری بسازید
 
اهداف دیوانه‌وار جاه‌طلبانه برای حفظ رویاپردازی شما خوب هستند، اما این اهداف واقع‌گرایانه هستند که به شما برای دستیابی به رویاهایتان کمک خواهند کرد و اهدافی که دستیابی به آنها آسان است در هنگام شروع مفید هستند اما در طولانی‌مدت جلو رشد را می‌گیرند.
 
یک هدف خوب باید حداقل 25 درصد – و حداکثر 60 درصد – قابلیت دستیابی با اطمینان مطلق را داشته باشد؛ تنها اندکی قابل دستیابی قرار دادن آنها با درجه‌ای از اطمینان را به‌اندازه‌ای چالش برانگیز نگه می‌دارد که شما را روبه‌جلو پیش برد در حالیکه کمی احساس ناآرامی با شما باقی بماند.
 
همچنین شما به روشی نیاز دارید تا اهدافتان را اندازه‌گیری کنید؛ میزان فروش‌ها، میزان تکرار فروش‌ها، میزان کانال‌های توزیع، درآمد، معاملات هرکدام از اعضای تیم، نسبت رضایت مشتری و…
 
همه این‌ها قابلیت سنجش کمی دارند و به شما ماه‌به‌ماه نشان می‌دهند که به جهت درستی پیش می‌روید.
 
4-همیشه اهدافتان را دنبال کنید
 
شما نمی‌توانید در دنبال کردن اهدافتان استراحت کنید یا آنها را موقتاً متوقف کنید.
 
اگر معمولاً دنبال کردن اهدافتان برایتان سخت است یک «شریک هدفی» برای خودتان پیدا کنید تا شما را مسئول نگه دارد؛ به‌طور منظم با یکدیگر ملاقات کنید تا مطمئن شوید هر دو در مسیر درست پیش می‌روید و در حال تلاش برای دستیابی به اهداف مشخص خود هستید.
 
کسی را انتخاب کنید که به‌اندازه شما جاه‌طلب باشد؛ آن شخص می‌تواند در مسیر دستیابی به اهدافش باشد یا قبلاً در دستیابی به اهداف بزرگش به موفقیت رسیده باشد.
 
اهداف استراتژیکی کسب‌وکار به‌عنوان یک راهنما برای شما در زمان شروع کسب‌وکارتان عمل خواهند کرد؛ هم اهداف بلندمدت و هم اهداف کوتاه‌مدت را تنظیم کنید و آنها را قابل دستیابی انتخاب کنید اما نه آسان.
 
داشتن هدف برای تلاش کردن به سویشان به رشد و رونق کسب‌وکار شما کمک خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.