تلفن همراه

گوشی

September 3, 2018
12:57 دوشنبه، 12ام شهریورماه 1397
کد خبر: 93621

بازار موبایل روی سایلنت

فروشگاه‌های اینترنتی تقریبا تمام گوشی‌هایشان «ناموجود» است در راسته جمهوری و علاءالدین تهران فروش غیرحضوری و به صورت محدود راه افتاده است
پریسا اسلام‌زاده – روزنامه شهروند: عده‌ای از واردکنندگان موبایل در زندان به سر می‌برند و فروش گوشی تلفن همراه در بازار تهران بسیار کم‌رونق شده است. مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه گفته است که از ۴٠وارد کننده موبایل که ارز رسمی دریافت کرده بودند، ٣٨ واردکننده در زندان اوین هستند. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از فروشندگان موبایل تهران مغازه‌های خود را به دلیل کمبود شدید کالا تعطیل کرده‌اند و تنها سفارش‌های غیرحضوری را می‌پذیرند. حالا بسیاری از مغازه‌دارهای راسته جمهوری و پاساژ علاءالدین می‌گویند از ابتدای سال تاکنون تعداد انگشت شماری گوشی فروخته‌اند و از پس اجاره‌شان برنمی‌آیند. آنها به «شهروند» توضیح می‌دهند: به دلیل اینکه مشتری در بازار وجود ندارد ترجیح می‌دهند از صبح تا شب در مغازه وقت تلف نکنند و تنها سفارش‌های غیرحضوری را که در انبار موجود دارند، بپذیرند و با پیک برای مشتریان ارسال کنند.
 
این در شرایطی است که بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ هم فروش خود را تعطیل کرده‌اند. مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه به «شهروند» می‌گوید: وضعیت بسیار ناامیدکننده است. اگر دولت به داد بازار نرسد مغازه‌های بیشتری تعطیل و افراد زیادی بیکار خواهند شد.
 
 او ادامه می‌دهد: موبایل کالای قابل احتکاری نیست برای اینکه کارخانه‌ها مدام در حال تولید گوشی‌های جدید هستند و گوشی‌هایی که الان احتکار شده‌اند تا چند ماه دیگر با افت قیمت مواجه می‌شوند یا خط تولیدشان متوقف می‌شود.
 
او تاکید می‌کند که دولت باید هرچه سریع‌تر فکری به حال بازار موبایل و واردکنندگان را جریمه گرانفروشی کند نه با زندانی کردن آنها بازار موبایل را تقریبا به تعطیلی بکشاند.
 
 
عبارت «ناموجود» در فروشگاه‌های اینترنتی
فروش موبایل در فروشگاه‌های اینترنتی متوقف شده است. کافی است سایت فروشگاه‌های بزرگی مانند دیجی کالا یا بامیلو را باز کنید تا متوجه ماجرا شوید. تقریبا تمام گوشی‌های عرضه شده در این سایت‌ها ناموجود است. در دیجی کالا بیشتر از ١۵ برند گوشی فهرست شده‌اند اما از این میان تنها یک برند ناشناس چینی و آن هم تنها دو مدل گوشی وجود دارد. در این سایت دو گوشی چینی با برند الفون برای فروش گذاشته شده است که ٢میلیون و ٢۵٩ هزار تومان و یک میلیون و ٩۵٩ هزار تومان قیمت خورده‌اند. در بامیلو هم تنها ٩ مدل گوشی برای فروش گذاشته شده است. دو گوشی دکمه‌دار نوکیا که به ترتیب ٢٠٠هزار و ۴٠٠ هزار تومان قیمت دارند و ٧ مدل گوشی اسمارت‌فون که بیشترشان گوشی‌های میان رده سامسونگ هستند. یک مدل هواوی و دو مدل بلک بری هم در میان این ٧مدل دیده می‌شود. قیمت این گوشی‌ها به جز هواوی که ١,۵میلیون تومان است همگی بین ٢ تا ٣.۵ میلیون تومان قیمت دارند. در سایت موبایل ایران که مرجع معرفی برندهای گوشی در ایران و رتبه‌بندی قیمت آنهاست به ندرت می‌توان قیمت دقیقی از گوشی‌های موجود در بازار کشور به دست آورد. این سایت مقابل قیمت بسیاری از گوشی‌های موبایل نوشته است قیمت موجود نیست.
 
فروش حضوری نداریم، فقط سفارش تلفنی!
در سطح شهر هم وضعیت بهتر نیست. برای اینکه بدانید چه شرایطی بر بازار موبایل حاکم است کافی است در خیابان جمهوری تهران قدم بزنید و نیم نگاهی به مغازه‌ها بیندازید.
 
با گذر از مجتمع‌های خرید و فروش موبایل رکود عجیب این بازار را به چشم خواهید دید و درک می‌کنید که افزایش ناگهانی نرخ دلار چطور بازار موبایل را آشفته و کار و کاسبی‌ها را راکد کرده است.
اگر تا یکی دو ماه گذشته تنها مشکل بازار گوشی و موبایل قیمت نجومی گوشی‌ها بود اما این روزها بازار با کمبود گوشی هم رو به رو شده است.
 
اغلب ویترین‌ها خالی هستند و خبری از خریدوفروش نیست. حالا دیگر مثل ماه‌های گذشته نیست که به یک مغازه موبایل فروشی بروید و فروشنده با آب و تاب فراوان مدل‌های مختلف را جلوی شما بگذارد و برایتان توضیح بدهد که هر کدام چه ویژگی دارند و خریدشان برای مشتری به صرفه‌تر هست یا نیست.
وقتی برای خرید گوشی به  خیابان جمهوری سر می‌زنیم متوجه می‌شویم آنها فروش حضوری را تعطیل کرده و تنها به یک اطلاعیه روی شیشه مغازه‌شان اکتفا کرده‌اند. اطلاعیه‌ای مبنی بر یکی دو خط موبایل و فروش غیرحضوری گوشی.
 
مغازه‌داران درباره علت این کار به «شهروند» می‌گویند که باز بودن مغازه تا پاسی از شب صرفه ندارد زیرا تنها موجب افزایش هزینه‌های جاری مثل آب و برق و دستمزد پرسنل و … می‌شود و در مقابل به ندرت مشتری وجود دارد. به علاوه اینکه آنها نمی‌خواهند ساعات زیادی از روز را در مغازه‌های بدون مشتری بیکار بنشینند.
 
قیمت گوشی حداقل دو برابر شده
بسیاری از فروشندگان می‌گویند از اول‌ سال تا الان فروش نداشته‌اند و با اجاره‌های کمرشکن مغازه در تهران تقریبا زمینگیر شده‌اند. حالا آنها پرسنل‌شان را اخراج کرده‌اند و می‌گویند اگر وضع بازار تا چند ماه آینده درست نشود، دیگر اجاره مغازه‌شان را تمدید نمی‌کنند.
 
وقتی از فروشنده‌ای که درباره کسادی بازار حرف می‌زند، می‌پرسیم چه گوشی‌هایی برای عرضه دارد، گزینه‌های محدودی پیش‌روی ما قرار می‌دهد و وقتی هم حرف به تعداد می‌رسد، تاکید می‌کند که بیشتر از یک گوشی به هر کارت ملی فروخته نمی‌شود، زیرا موجودی انبارشان بسیار پایین است.
فروشندگان راسته جمهوری می‌گویند قیمت گوشی نسبت به سه ماه گذشته حداقل دو برابر شده و برای خرید گوشی باید دو تا سه روز صبر کرد تا جنس مورد نظر را به انبار سفارش بدهند و تحویل بگیرند.
 
از اول ‌سال فقط دو گوشی فروختم!
فروشندگان موبایل می‌گویند حتی در مخیله‌شان نمی‌گنجید که ممکن است شرایطی پیش آید که مغازه‌شان را تعطیل کنند. یکی از فروشندگان موبایل در جمهوری با ابراز ناامیدی از وضع موجود می‌گوید که مجبور شده شاگردان خود را اخراج کند، چون از ابتدای ‌سال تاکنون نتوانسته درآمد داشته باشد و حتی برای پرداخت اجاره و هزینه آب و برق مغازه‌اش هم درمانده شده است.
 
این فروشنده به «شهروند» می‌گوید:  «از اینکه باعث بیکاری دو نفر شدم، بسیار ناراحتم، اما واقعیتش این است که توانایی پرداخت دستمزد آنها را نداشتم، همین حالا هم به فکر تعطیل‌کردن مغازه‌ام هستم، چون از ابتدای ‌سال تاکنون حتی یک گوشی هم نفروخته‌ام و در تمام این ماه‌ها از پس‌اندازم هزینه مغازه‌ام را پرداخت کرده‌ام. با این وضع ادامه دادن این شرایط ممکن نیست و من هم مثل بسیاری از همکارانم باید خانه‌نشین شوم.»
 
یک فروشنده دیگر در خیابان جمهوری هم به شرایط فعلی بازار انتقاد دارد و می‌گوید: «سال گذشته حتی شده بود که روزی ١٠گوشی هم فروخته بودم، اما از ابتدای امسال تاکنون فقط دو گوشی فروخته‌ام. توانایی پرداخت اجاره مغازه را هم ندارم و باید مغاره را تحویل دهم.
 
او می‌گوید: مدیران به جای پذیرفتن اشتباهات‌شان، فروشندگان را مقصر جلوه می‌دهند. کدام فروشنده‌ای است که دوست دارد در این وضع اقتصادی خانه‌نشین شود؟
 
درهای بسته نمایندگی‌های گوشی
این وضع درحالی رخ می‌دهد که نمایندگی‌های گوشی‌های تلفن همراه هم تمام مدل‌های پیشنهادی شما را ندارند و تنها به مدل‌های محدودی اکتفا کرده‌اند که بیشتر جزو گوشی‌های رده متوسط است. آنها می‌گویند در واردات گوشی دچار مشکل شده‌اند و به همین دلیل موجودی انبارشان کافی نیست.
فروشنده یکی از نمایندگی‌های سامسونگ به «شهروند» می‌گوید: بسیاری از فروشندگان برای تامین گوشی‌های مورد نیازشان به واردات چمدانی روی آورده‌اند که آن هم محدودیت‌های خاص خود را دارد و با دلار آزاد خریداری می‌شود.
 
ترجیح تعمیر به خرید
«مردم توانایی خرید گوشی ندارند، به همین دلیل مجبورند گوشی‌های خود را تعمیر کنند»، این را یکی از تعمیرکنندگان موبایل می‌گوید. اگرچه بازار فروش تلفن همراه در خواب عمیقی فرو رفته و بازار تعمیر شلوغ است، اما تعمیرکاران هم دردسرهای زیادی دارند. یکی از تعمیرکاران موبایل با تاکید بر اینکه مردم چون نمی‌توانند گوشی بخرند، به تعمیر موبایل‌های مشکل‌دار روی می‌آورند، به «شهروند» می‌گوید: «بازار ما شلوغ شده اما با گران‌شدن قطعات واقعا دچار دردسر شده‌ایم، ضمن اینکه برخی قطعات دیگر در بازار موجود نیست و گاهی مجبور می‌شویم مشتری را از تعمیر گوشی‌اش ناامید کنیم.
 
او ادامه می‌دهد: با گران‌شدن همه چیز، تعمیر هم هزینه سنگینی را به مشتری تحمیل می‌کند. الان ما به سختی قطعات را پیدا می‌کنیم و چون قطعات گران شده، گاهی مجبور می‌شویم از مشتریان دستمزد کمتری بگیریم تا کارشان راه بیفتد. با این حال مشکل عدم عرضه در مورد کلیه قطعات گوشی وجود دارد.»
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.