تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 5, 2018
15:13 چهارشنبه، 14ام شهریورماه 1397
کد خبر: 93708

چرا دیجی‌کالا هم تعدیل نیرو کرد؟

در شرایطی که نگاه جوانان و حتی دولت به ایجاد اشتغال از طریق بسترهای نوین و ارتباطی است، اما خبر تعدیل نیرو در بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران به گوش رسید.
 
عصر روز گذشته خبر نگران‌کننده‌ای از تصمیم مسئولان یک کسب‌وکار آنلاین کشور که از آن به عنوان بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران یاد می‌شود به گوش رسید که نوعی دلهره را برای تمامی صاحبان استارتاپ‌های کشور به همراه داشت.
 
سعید و  حمید محمدی؛ برادران بنیانگذار دیجی‌کالا در نامه‌ای به کارکنان این شرکت با عنوان «تصمیم‌های سخت برای ساختن آینده‌ای روشن» به چالش‌های کنونی و شرایطی که احتمالا در آینده این استارتاپ را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اشاره کرده‌اند و در لابه‌لای دلنوشته‌های خود به تعدیل نیرو هم گریزی زده‌اند.
 
برای اینکه مطلع شوید چرا بنیانگذاران این استارتاپ تصمیم به تعدیل نیرو گرفته‌اند به برخی چالش‌ها که در نامه آنها اشاره شده می‌پردازیم:
 
• افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش ریال باعث کاهش قدرت خرید مردم از جمله مشتریان ما شده و فروش برخی گروه‌های کالایی را تحت تأثیر قرار داده است.
• زنجیره تأمین کالا دچار مشکل شده است و فعالیت شرکت‌های تأمین‌کننده کالا به دلایل مختلف کاهش یافته و خرده‌فروشی را دشوار کرده است.
• بی‌ثباتی در برنامه‌ریزی و تصمیم‌های اقتصادی شتاب‌زده باعث سردرگمی فعالان اقتصادی و بازار شده و در برخی از گروه‌ها شاهد توقف واردات و عرضه محصول هستیم.
 
با گذر از این موارد، بنیانگذاران این استارتاپ گفته‌اند که «این برای اولین بار نیست که دیجی‌کالا با چنین چالش‌هایی روبرو شده است؛ با تجربه‌ای که از بحران‌های قبلی داشتیم و با رصد و تحلیل روندهای بازار در نیمه اول سال از هرگونه تصمیم و اقدام عجولانه خودداری کردیم؛ با وجود همه مشکلات سعی کردیم به عهد خود با مشتریان وفادار بمانیم و بهترین خدمات را در همین شرایط نیز به حد توانمان به مردم کشور ارائه کنیم.»
 
برادران این بیزینس آنلاین با تأکید بر اینکه امروز برای همه واضح شده که شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که باید با سفت کردن کمربندهایمان خود را برای گذر از زمستان آماده کنیم؛ گفته‌اند: با درک عمیق از این شرایط و با مشورت مدیران ارشد شرکت می‌خواهیم شما را از تصمیم‌هایی سخت اما ضروری مطلع کنیم؛ این تصمیم‌ها که بر اساس ارزیابی شرایط اقتصادی نیمه اول امسال و برای عبور از شرایط سخت پیش‌بینی شده اتخاذ شده شامل برخی اقدامات بسیار مهم از جمله تعدیل 175 نفر از خانواده 2414 نفری دیجی‌کالاست.»
 
البته با توجه به اینکه اتخاذ چنین تصمیمی شاید در نگاه خریداران و کاربران این سایت تأثیرگذار باشد، برادران محمدی خطاب به مشتریانشان گفته‌اند: مطمئن هستیم با اتخاذ این تصمیم‌ها، سازمانی خواهیم داشت که نه تنها شرایط دشوار فعلی را با چابکی و انعطاف پشت سر می‌گذارد بلکه قوی‌تر از پیش آینده‌ای روشن را خلق می‌کند؛ ارزش‌های سازمانی ما بر اصلی‌ترین سرمایه این شرکت یعنی مشتری‌محوری بنا شده و تصمیمات جدید امروز تأثیری بر خدمات و سرویس‌های ما نخواهد گذاشت.
 
امیدواریم در شرایط سخت کنونی، کسب‌وکارهای نوپای کشور با اتخاذ سیاست‌های عملیاتی درست راه را برای آینده بیزینس‌شان فراهم کنند تا با کمترین چالش بتوانند موانع اقتصادی پیش‌رو را پشت سر گذاشته و با گذر از تنگناهای تحریمی، برندهای موفق خود را شکل دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.