اپراتورها

تلفن همراه

September 9, 2018
19:58 یکشنبه، 18ام شهریورماه 1397
کد خبر: 93754

کاربران از کجا بدانند بسته اینترنت‌شان تمام شده است؟

اکثر مشترکان تلفن همراه، از بسته‌های تشویقی اینترنت اپراتورهای همراه استفاده می‌کنند، اما با تمام شدن این بسته‌ها، اینترنت با تعرفه آزاد محاسبه خواهد شد که در مقایسه با بسته‌های تعریف‌شده در اپراتورها برای کاربران مقرون‌به‌صرفه نیست. به همین دلیل آگاهی از زمان اتمام بسته اینترنتی اهمیت زیادی دارد و برخی کاربران مدعی‌اند که این موضوع در زمان مناسبی به آن‌ها اطلاع داده نمی‌شود.
 
اکثر کاربران اپراتورهای موبایل برای مصرف اینترنت خود از بسته‌ استفاده می‌کنند، زیرا بسته‌های اینترنت مقرون‌به‌صرفه به نظر می‌رسند و تعرفه آزاد اینترنت همواره هزینه بیش‌تری برای کاربران داشته و اکنون کمتر کسی حاضر به استفاده از تعرفه آزاد است و استفاده کاربران اینترنت همراه بیش‌تر از بسته‌های ارائه‌شده توسط اپراتورهاست و با تمام شدن این بسته‌ها، اینترنت برای کاربر با تعرفه آزاد محاسبه می‌شود.
 
کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مصوبه خود در سال ۹۵، با کاهش ۲۰ درصدی تعرفه اینترنت، سقف تعرفه خدمات داده تلفن همراه را برای سیم‌کارت‌های دائمی به ازای هر کیلوبایت، ۰.۴ ریال و برای سیم‌کارت‌های اعتباری ۰.۶ ریال تعیین کرد.
 
مشترکان اپراتورهای مختلف اگر از اینترنت آزاد دیتای خود استفاده کرده باشند، درمی‌یابند که این استفاده اصلا مقرون به صرفه نیست، به همین دلیل در حال حاضر حدود ۸۰ درصد استفاده از مصرف داده همراه به سمت بسته‌های تشویقی و تخفیفی اپراتورها هدایت می‌شود.
 
اطلاعات مربوط به نحوه خرید، فعال‌سازی و استعلام مانده حساب طرح‌های تشویقی و بسته‌های تخفیفی اینترنت از طریق پورتال رسمی اپراتورهای همراه اعلام می‌شود. همچنین اپراتورها برای اطلاع مشترکان از وضعیت بسته‌های اینترنتی خریداری‌شده، شامل میزان اعتبار حجمی یا زمانی بسته از دو روش پیامک و کد دستوری (USSD) استفاده می‌کنند.
 
در چنین شرایطی منطقی است که درصورت اتمام بسته اینترنتی کاربران، به آن‌ها اطلاع داده شود. در روش پیامکی، در دو مرحله پیامکی با محتوای رو به اتمام بودن زمان یا حجم بسته و نیز پس از اتمام اعتبار، آغاز مصرف اینترنت آزاد اطلاع‌رسانی می‌شود. در روش کد دستوری USSD، هم مشترکان سیم‌کارت دائمی و اعتباری می‌توانند با وارد کردن کد دستوری لازم، از میزان اعتبار زمانی و حجمی بسته‌های اینترنتی خود مطلع شوند.
 
برای کاربران اعتباری که از بسته‌های اینترنت استفاده می‌کنند، درصورت اتمام بسته و در شرایطی که اطلاع‌رسانی انجام نشود، مصرف اینترنت با تعرفه‌ی آزاد می‌تواند موجب تمام شدن شارژ اعتباری کاربران شود؛ عدم اطلاع‌رسانی برای کاربران دائمی می‌تواند عواقب بدتری داشته باشد، زیرا اگر با تمام شدن اینترنت بسته به آن‌ها اطلاع‌رسانی انجام نشود و کاربر به مصرف اینترنت با تعرفه آزاد ادامه دهد، این موضوع می‌تواند به هزینه‌های اضافی برروی قبض موبایل کاربر منجر شود که با توجه به دائمی بودن سیم‌کارت کاربر، ممکن است هزینه‌های سنگینی باشد.
 
این در حالی است که برخی از کاربران مدعی هستند که تمام شدن بسته اینترنت‌شان به آن‌ها اطلاع‌رسانی نمی‌شود. تنها هنگامی که بخش زیادی از بسته خود را مصرف کرده باشند و برای مثال ۲۰۰ مگابایت از بسته‌شان باقی مانده باشد به آن‌ها پیامکی داده می‌شود و سپس زمانی از اتمام بسته‌ی خود باخبر می‌شوند که اگر سیم‌کارتشان اعتباری باشد، شارژشان تمام شده و آن زمان است که متوجه می‌شوند بسته اینترنت‌شان تمام شده و به‌صورت خودکار از شارژ کاربر و با تعرفه آزاد مصرف شده است.
 
 
با وجود این، اپراتور ایرانسل در این باره توضیح داد: در پنج مقطع با ارسال پیام کوتاه از زمان خرید تا اتمام بسته، میزان حجم باقیمانده را به مشترکان اطلاع می‌دهد که این اطلاع رسانی شامل زمان پایان بسته و آغاز مصرف آزاد نیز می‌شود. مشترکان می‌توانند از طریق برنامه کاربردی ایرانسل من و یا شماره‌گیری کد دستوری #۵۵۵* از میزان حجم باقیمانده بسته خود با خبر شوند. ایرانسل هم‌چنین این امکان را برای مشترکان فراهم کرده است تا از طریق برنامه کاربردی ایرانسل من و یا کد دستوری #3*2*3*555* نسبت به فعال کردن طرح کنترل مصرف آزاد اقدام کند. با فعال‌سازی این طرح مشترک تنها درصورتی می‌تواند از اینترنت همراه استفاده کند که دارای بسته فعال اینترنت باشد.
 
 
هم‌چنین اگرچه اتمام بسته اینترنتی به اطلاع مشترکان اپراتور همراه اول می‌رسد، خود آن‌ها نیز می‌توانند با ارسال عدد ۰ لاتین به شماره ۸۰۸۰، شماره‌گیری کدهای دستوری #۳۲۰*۱۰* و #۰*۱۰۰* و یا مراجعه به حساب کاربری «همراه من» در آدرس my.mci.ir، از باقی‌مانده بسته اینترنت خود مطلع شوند. 
 
مشترکان اپراتور رایتل هم می‌توانند با شماره‌گیری کدهای دستوری #۱۴۲* و #۱۴۴*، باقی‌مانده بسته اینترنت سیم کارت رایتل خود را مشاهده کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.