سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

September 10, 2018
12:50 دوشنبه، 19ام شهریورماه 1397
کد خبر: 93776

ساخت ربات هوشمند با الهام از خفاش

محققان آمریکایی با الهام از خفاش ربات جدیدی را ساختند که با بهره گیری از یک سیستم سونار قادر است به صورت خودکار در محیط های مختلف مسیریابی کند.
 
به گزارش ساینس دیلی، خفاش ها با استفاده از دهان خود امواج صوتی را تولید می کنند که پس از برخورد به اجسام موجود در محیط منعکس می شوند. خفاش ها با استفاده از حس شنوایی فوق العاده خود این امواج بازگشتی را تحلیل کرده و موقعیت اشیای مختلف را در محیط های تاریک شناسایی می کنند و مسیر خود را می یابند.
ربات جدید محققان نیز با بهره گیری از یک بلندگو و دو میکروفون مافوق صوت قادر است امواج صوتی با فرکانس های مشابه خفاش تولید کرده و با استفاده از یک شبکه عصبی هوشمند درونی، محیط اطراف را با جزئیات بسیار دقیق، مدل سازی کند.
این ربات قادر است موانع مختلف را شناسایی کرده و در میان آن ها حرکت کند. حتی می تواند از موانع سخت و بزرگ مانند دیوار، بالا رفته و مسیر عبور از آن ها را بیابد.
این ربات اولین نمونه کاملا خودکار است که می تواند در محیط های کاملا جدید صرفا با استفاده از اطلاعات امواج بازگشتی مسیریابی کرده و مانند خفاش حرکت کند. 
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه PLOS Computational Biology منتشر شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.