اینترنت و شبکه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

September 10, 2018
14:43 دوشنبه، 19ام شهریورماه 1397
کد خبر: 93780

هوش مصنوعی، تبعیض را به ربات‌ها آموزش می‌دهد

دانشمندان آمریکایی در یک بررسی جدید دریافتند که تبعیض، تنها مختص انسان‌ها نیست و در ربات‌هایی که به هوش مصنوعی مجهز هستند نیز قابل گسترش است.
 
به گزارش دیلی‌میل، شاید ربات‌ها در آینده، گونه‌های دیگر از جمله انسان را کم‌ارزش‌تر از خود بدانند.
 
شاید به نظر برسد تبعیض، پدیده‌ای مخصوص به انسان‌هاست و به شناخت انسانی نیاز دارد اما به گفته متخصصان، تبعیض در مورد دیگران، به سطح بالایی از توانایی شناختی نیاز ندارد؛ در نتیجه ماشین‌های مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند به سادگی آن را بروز دهند. در حال حاضر برخی از الگوریتم‌های رایانه‌ای، می‌توانند تبیض نژادی و جنسیتی را نشان دهند.
 
این ماشین‌ها می‌توانند جدا کردن گونه‌های دیگر از گروه خود را به یکدیگر آموزش دهند. جدیدترین یافته‌های مبتنی بر شبیه‌سازی رایانه‌ای می‌توانند گروهی را شکل دهند و با یکدیگر تعامل داشته باشند.
 
متخصصان علوم رایانه و روانشناسی دانشگاه‌های "کاردیف"(Cardiff) و "ام.آی.تی"(MIT) دریافتند که ربات‌های خودکار، با شناسایی، کپی‌برداری و یادگیری این رفتار از یکدیگر، می‌توانند تبعیض را نشان دهند.
 
 
دانشمندان برای بررسی این موضوع، با استفاده از شبیه‌سازی، شرکت کردن ربات‌ها در یک بازی را مورد مطالعه قرار دادند. در این بازی، هر شرکت‌کننده باید در مورد دادن پول به اعضای گروه خود و اعضای گروه‌های دیگر تصمیم می‌گرفت. این آزمایش نشان داد که شرکت‌کنندگان، راهبردهای جدید را از دیگر اعضای گروه خود تقلید می‌کنند.
 
پروفسور "راجر وایتکر"(Roger Whitaker)، استاد دانشکده علوم رایانه و انفورماتیک دانشگاه کاردیف گفت: ما با انجام دادن این شبیه‌سازی‌ها، موفق شدیم چگونگی تکامل شرایط ترویج یک تصمیم یا منع آن را درک کنیم. این شبیه‌سازی‌ها نشان می‌دهند که تبعیض، یک نیروی طبیعی و قابل تکامل است؛ در نتیجه به سادگی میان یک جامعه شیوع پیدا می‌کند.
 
این پژوهش، در مجله " Scientific Reports" به چاپ رسید.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.