تلفن همراه

فناوری‌های پوشیدنی

September 10, 2018
15:23 دوشنبه، 19ام شهریورماه 1397
کد خبر: 93795

خیز پوشیدنی‌ها برای فتح بازارهای جدید

ابزارهای پوشیدنی هوشمند در سال‌های اخیر به خوبی توانسته‌اند جای خودشان را در زندگی روزمره مردم پیدا کنند. به این ترتیب است که میزان تمایل به خرید و استفاده از آنها و طبیعتا صادرات جهانی آنها افزایش پیدا کرده است. بررسی‌های اخیر موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که میزان صادرات جهانی انواع ابزارهای پوشیدنی هوشمند تا پایان فصل دوم سال جاری میلادی به ۹/ ۲۷ میلیون دستگاه رسیده است که این میزان در مقایسه با فصل دوم سال ۲۰۱۷ رشد سالانه ۵/ ۵ درصدی را به ثبت رسانده است.
 این بازار همچنین از نظر ارزش درآمد حاصل از فروش هم رشد مشابهی داشته است. به این ترتیب درآمد این بازار جهانی با رشد سالانه ۳/ ۸ درصدی در فصل دوم سال ۲۰۱۸ به رقم ۸/ ۴ میلیارد دلار رسیده است. فعالان بازار معتقدند که این رشد به دنبال محبوبیت ساعت‌های هوشمند که اغلب قیمت‌های نسبتا بالایی هم دارند، اتفاق افتاده است. از دیدگاه بازارهای منطقه‌ای، بازارهای پیشرفته و توسعه یافته شامل شمال آمریکا، ژاپن و اروپای غربی کاهش سالانه ۳/ ۶درصدی را در این فصل تجربه کرده‌اند. کارشناسان معتقدند که این کاهش به دنبال افول چشمگیر بازار دستبندهای تناسب اندام هوشمند در سال گذشته میلادی و سپس رشد بازار ساعت‌های هوشمند اما با میزانی ناکافی برای جبران کاهش سال گذشته این بازار، ایجاد شده است.
 
این در حالی است که بازارهای نوظهور و در حال توسعه شامل آسیای پاسیفیک، اروپای مرکزی و شرقی، خاورمیانه و آفریقا و همچنین آمریکای‌لاتین رشد سالانه ۱۴ درصدی را در این فصل به‌دست آورده‌اند که این رشد تا حد زیادی به این دلیل ایجاد شده است که دستبندهای سلامتی و تناسب اندام با قیمت‌های مناسب همچنان تقاضای زیادی در بازار این کشورها داشته و از طرفی ساعت‌های هوشمند هم به تدریج سهم بیشتری از این بازار را به‌دست می‌آورند. «جیتش عبرانی» یکی از کارشناسان IDC در این مورد می‌گوید: «کاهش میزان صادرات در بازارهای پیشرفته نگران‌کننده نیست، چون این بازارها درست در میانه راه تغییر و حرکت به سمت استفاده از ابزارهای پوشیدنی پیچیده‌تر  هستند.
 
در حالی که نسل قبلی ابزارهای پوشیدنی روی ارائه بازخوردهای توصیفی مانند شمارش گام‌ها متمرکز هستند، نسل فعلی و آینده این ابزارها قابلیت‌های بیشتری داشته و به خوبی به ابزارهایی برای ارائه بازخوردهای تشخیصی و تجویزی تبدیل می‌شوند. محاصره کاربران با این ابزارهای هوشمندتر و کارآتر، در واقع چشم‌اندازی از رشد تکنولوژی ها، خدمات‌دهندگان، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن، شرکت‌های مخابراتی، سازندگان قطعات اولیه، موسسات بهداشتی و ارائه دهندگان خدمات سلامتی و … در سال‌های آینده را به تصویر می‌کشند.»
 
«رامون لیاماث» یکی دیگر از کارشناسان این موسسه معتقد است: «دو عامل کلیدی باعث رشد این بازار در فصل دوم سال جاری میلادی شده اند؛ تقاضای بیشتر برای ابزارهای پوشیدنی هوشمند و کاهش کندتر تقاضا در بازار ابزارهای پوشیدنی ابتدایی. کاربران حالا از ابزارهای پوشیدنی امکانات بیشتری می‌خواهند و ساعت‌های هوشمند این نیاز را به خوبی برآورده می‌کنند. علاوه بر این، بازیگران تازه وارد بازار ساعت‌های هوشمند مانند Fitbit و دیگر تولیدکنندگان چینی هم توانسته‌اند در این فصل رشد قابل قبولی را به ثبت برسانند. با اینکه ابزارهای پوشیدنی ابتدایی در چند فصل متوالی گذشته شاهد کاهش میزان رشد خودشان در این بازار بوده‌اند، اما این به معنای آن نیست که دیگر در این بازار جایگاهی ندارند. این محصولات هنوز هم در بخش‌های مختلف این بازار وجود داشته و مورد توجه کاربرانی قرار می‌گیرند که به دنبال یک ابزار پوشیدنی ساده، ارزان و کاربردی هستند.»
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.