فناوری اطلاعات

فیروزآبادی: در حوزه خرید و فروش محتوا هنوز مدل اقتصادی نداریم

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: دنیا از هاستینگ فیزیکال عبور کرده و از خدمات ابری به سمت وب مبتنی بر بلاک چین حرکت می کند که از مسائل مهم آینده است و ما نمی توانیم نسبت به آن بی تفاوت باشیم.
 
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی کشور، ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در نشست شورای مرکزی سازمان نظام صنفی کشور افزود: باید نسبت به تحولات حوزه فضای مجازی در آینده هوشیار و دربرابر مسائل روز این تکنولوژی فعال باشیم.
 
وی گفت: کثرت، تنوع و پیچیدگی فضای مجازی بسیار زیاد بوده و تحولات این حوزه سریع است اما کشور در برابر آن مکانیزم، چالاکی و مقاومت لازم را نداشته و هنوز با وجود پایان نسل و دوره بعضی از این تحولات نتوانستیم رفتار متناسب با آن را با نگاه به آینده داشته باشیم.
 
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اهمیت حکمرانی و اقتصاد فضای مجازی تاکید کرد: در سال های اخیر 6 شرکت برتر دنیا در حوزه ICT بودند و این در حالی است که این شرکت ها همه آمریکایی هستند و انحصار جهانی در اختیار آنهاست. شرکت‌های بزرگ سایبری آمریکا به سمتی حرکت می‌کنند که حکومت ها و اختیارات ملی کوچک شوند و یک نظام ذی نفع شکل بگیرد که در این نظام شرکت های آمریکایی حکومت می کنند که نمونه آن شرکت آی کن ICANN است که تمامی اعضای موثر آن آمریکایی هستند و مابقی اعضا غیر آمریکایی و فقط نقش مشورتی دارند.
 
فیروزآبادی با بیان این که گوگل نیز هر هفته یک شرکت در حوزه‌های نرم افزار، سخت افزار، تلکام و سرویس‌ها خریداری می‌کند، گفت: برای حمایت از استارتاپ ها و شرکت‌های دانش بنیان کوچک نیاز است تا در مرحله نخست شرکت‌های بزرگ در حوزه فضای مجازی در کشور شکل بگیرند.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: حوزه ICT پاردایم حاکم اقتصادی و تکنولوژیکی دنیاست، اما در کشور این حوزه متولی مشخصی ندارد و ما در حکمرانی فضای مجازی هنوز در وب 2 هستیم و صرفا در حوزه فیزیکالی اقداماتی صورت گرفته است و در مسائل مهمی همچون اقتصاد دیجیتال متولی نداریم.
 
وی افزود: پیش از این حوزه ICT به دو شاخه مهم سخت افزار و نرم افزار تقسیم می شد اما در حال حاضر حوزه پلت فرم هم تعریف می‌شود که در انحصار تعداد کمی شرکت آمریکایی است و تکنولوژی‌ها بر روی این لایه قرار می‌گیرند که این می‌تواند برای ما نیز فرصتی باشد که بر همین اساس شورای عالی فضای مجازی در تدوین سند نظامات شبکه ملی اطلاعات به این حوزه توجه ویژه کرده و در آن تاکید شده که برای آن سرمایه گذاری کنیم.
 
وی اظهار داشت: برای این که بتوانیم در مسیر صحیح حرکت کنیم باید در حوزه قانون گذاری فضای مجازی به فهم مشترک برسیم که متاسفانه در کشور گفتمان و فهم مشترک وجود نداشته و دچار واگرایی فهمی و معرفتی در حوزه فضای مجازی هستیم.
 
فیروزآبادی گفت: در مجلس نیاز به نظارت و فعالیت بیشتری است و قوانین مهمی همچون کپی رایت و مالکیت معنوی هنوز در کشور مصوب نشده و فهم مشترکی در آن وجود ندارد و ما در این زمینه تسلیم قواعد خارجی هستیم که اگر این مهم اصلاح نشود صنعت داخلی شکل نگرفته و رشد نخواهیم داشت.
 
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور گفت: سازمان نظام صنفی با پشتوانه اعضای خود می تواند در این حوزه تعیین استراتژی کند و یک نظام رصد داشته باشد که در چه حوزه هایی نیاز است که وارد شویم و با چالاکی و همگرایی می توان با همراهی دولت و ملت و بخش خصوصی مشکلات را رفع کرد.
 
وی با بیان این که سازمان نظام صنفی می تواند اتاق فکر تشکیل دهد و مرکز ملی فضای مجازی آمادگی دارد تا یکی از اعضای آن باشد، افزود: ما فاقد مدل اقتصادی مناسب هستیم و در حوزه تعرفه گذاری یک مدل ناقض در کشور وجود دارد، در حوزه هایی همچون خرید و فروش محتوا هنوز مدل اقتصادی نداریم و اندازه بازار حوزه فضای مجازی یک چهارم ظرفیت آن است که باید اصلاح شود.

​​