اینترنت و شبکه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

September 21, 2018
19:50 جمعه، 30ام شهریورماه 1397
کد خبر: 94036

هفت راهکار نصر تهران برای ساماندهی و توسعه بازار فاوا

با توجه به درخواست هیات‏مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‏ای استان تهران، جلسه مشترکی با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در محل وزارتخانه برگزار شد. در این جلسه معاونان و برخی از مدیران وزراتخانه و همچنین اعضای هیات‏مدیره سازمان و برخی از روسای کمیسیون‏های تخصصی سازمان حضور داشتند.
 
 
در ابتدای این جلسه محمدباقر اثنی‏عشری، رییس هیات‏مدیره سازمان، خلاصه‏ای از تاریخچه شکل‏گیری سازمان از ابتدای تاسیس تاکنون، ارکان، اعضا، ماموریت و فعالیت‏های آن بیان کرد. برگزاری جلسات مستمر با ذی‏نفعان، از جمله سازمان فناوری اطلاعات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، و نیز انجام پروژه‏هایی مانند برگزاری الکامپ و راه‏اندازی سامانه ارزی از جمله مواردی بود که مورد تاکید قرار گرفت.
 
در ادامه، روسای کمیسیون‏های تخصصی سازمان، رئوس مهم‏ترین موضوعات حوزه کسب‏وکاری خود را ارایه کردند. در حوزه اینترنت، طرح توانمندسازی حوزه ثابت کشور، تناسب تعرفه خدمات اینترنت بر بستر ثابت و سیار، مقررات حاکم بر قدرت مسلط بازار در کشور و اعلان عمومی اپراتورهای SMP، بررسی و تحقیق در خصوص شرایط بازار و تعرفه خدمات صوتی اپراتورهای سیار و تدوین نقشه‏راه رتبه‏بندی مراکز داده از جمله موارد مطرح شده بود. در حوزه سخت‏افزار، مشکلات ناشی از نوسانات اخیر ارزی و نیاز به مشارکت و همکاری دولت برای کمک به شرکت‏های خصوصی در گذار از این مشکلات (مانند پرداخت مابه‏التفاوت نرخ ازر، استرداد ضمانت‏نامه‏ها و عدم پرداخت بدهی‏ها) بیان شد. در حوزه شبکه نیز علاوه بر مشکلات ارزی، وضعیت فعلی فرآیند تایید نمونه و تبعات منفی آن بر کسب‏وکار و نیز تلاش سازمان برای اصلاح آن (در مشارکت با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) تشریح شد. در حوزه افتا، عدم متولی واحد برای موضوع مهم و حساس امنیت فناوری اطلاعات، مورد تاکید قرار گرفت. موضوع فیلترینگ ناگهانی سایت‏ها که باعث اختلال در کسب‏وکارهای الکترونیکی می‏شود، هم از جمله موضوعاتی بود که از سوی نمایندگان سازمان مطرح شد. در پایان این بخش، سازمان راهکارهای خود را برای سامان‏دهی بازار و مدیریت شرایط فعلی آن، ذیل سرفصل‏های اتخاذ رویکرد برای تعیین جایگاه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در اقتصاد کشور، تعیین فرآیندی برای برآورد و پایش شاخص‏های بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، برنامه و تعیین اهداف کمی و کیفی صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال آتی و تشکیل ستاد «تدابیر ویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات» به منظور یکپارچه‏سازی تصمیم‏گیری و اقدام در سطح کلان و ملی در شرایط خاص امروز ارایه کرد.
 
سپس وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیحاتی را در خصوص فضای فعلی فاوا در کشور ارایه داد. پس از بحث و تبادل نظر، راهکارهایی برای رفع مشکلات فعلی و توسعه آتی بازار مطرح و مورد تاکید وزیر قرار گرفت.
این راهکارها عبارتند از: 
حضور فعال اپراتورهای تلفن همراه در کمیسیون‏ اینترنت سازمان به منظور تعامل با سایر شرکت‏های این حوزه.
2-   انتخاب دو عضو دیگر برای کمیسیون تنظیم مقررت از بخش خصوصی درحوزه های حقوقی و شرکت های نوپا.
3-     ارایه راهکارهای پیشنهادی سازمان در خصوص رفع مشکلات و موانع ناشی از نوسانات ارزی.
4-  تشکیل ستاد «تدابیر ویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات» با محوریت معاونت فناوری و نوآوری وزارتخانه.
5- ارایه گزارشی از مشکلات حوزه امنیت فاوا و نیز پیشنهاد اصلاح قانون جرایم رایانه‏ای.
6- ارایه پیشنهادات سازمان در خصوص تسریع در فرایندهای اخذ مجوز کسب و کارها.
7-  حضور معاونان وزارتخانه در سازمان به منظور ارایه گزارش و همفکری با بخش خصوصی.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.