رگولاتوری

تدوین پیش‌نویس آزادسازی تعرفه خدمات بازارهای همراه

منبع: ایسنا
معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از تدوین پیش‌نویس آزادسازی تعرفه خدمات بازارهای همراه و ثابت خبر داد و گفت: این پیش‌نویس در صف طرح در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قرار دارد تا درصورت تایید کمیسیون به اجرا درآید.
 
نسترن محسنی درباره تعرفه‌های فعلی خدمات بازارهای همراه و ثابت اظهار کرد: درحال حاضر  با توجه به تعیین سقف و کف تعرفه‌های بازارهای خرده‌فروشی همراه و ثابت اعم از صوت، پیامک و دیتا از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اپراتورها باید تعرفه خدمات این بازارها را مبتنی بر سقف و کف تعرفه مصوب، تنظیم کنند.
 
به گفته او، برای تعرفه عادی، تعرفه تنظیمی اپراتورها باید بین کف و سقف تعرفه مصوب و برای تعرفه تشویقی می‌تواند زیر کف تعرفه و با شرایط تعیین‌شده در مصوبات مربوطه کمیسیون باشد.
 
معاون رگولاتوری تصریح کرد: خصلت بازارهای رقابتی و نیمه رقابتی، به‌دلیل تعدد بازیگران و به‌منظور جذب مشترک بیش‌تر، نزدیک شدن تعرفه تنظیمی اپراتورها به کف تعرفه است و به همین دلیل سقف تعرفه تا حدود زیادی در این بازارها بی‌اثر می‌شود.
 
به گفته محسنی، رویکرد در پیش گرفته شده از سوی اپراتورهای همراه و ثابت در طول یک سال اخیر در تنظیم تعرفه‌ها و به طور خاص تعرفه داده/دیتا، نشانگر توجه اپراتورها به کف تعرفه بوده است.
 
معاون رگولاتوری گفت: در چنین شرایطی، برابر رویکردهای بین‌المللی، توصیه بر آزادسازی تعرفه است. به عبارتی رگولاتور دیگر نسبت به تعیین سقف و کف تعرفه اقدام نمی‌کند و نرخ موثر Effective Rate، که براساس تعیین تعرفه از سوی خود بخش بعد از یک بازه زمانی نسبتا کوتاه قابل احصاء است، ملاک توجه و نظارت رگولاتور  قرار می‌گیرد و تعرفه‌های تنظیمی خیلی پایین‌تر از این سطح که حذف حداقل حاشیه سود شرکت‌ها را هدف‌گیری کند، از سوی رگولاتور کنترل و اعمال مقررات می‌شود.
 
او افزود: درباره تعرفه‌های تنظیمی اپراتورهای مسلط بر بازار SMP، با توجه به سهم بازار این اپراتورها و اثرات شدیدتری که تعرفه‌گذاری ناصحیح احتمالی از سوی آن‌ها می‌تواند بر بازار رقابتی ایجاد کند، این تمرکز و توجه از سوی رگولاتور، بسیار شدیدتر است. در همین راستا رگولاتور توجیه قیمت‌گذاری را باتوجه به قیمت تمام‌شده خدمات و نرخ موثر در بازار، از اپراتور مسلط و بزرگ بازار به صورت پیشینی و از اپراتورهای کوچک و غیرمسلط به‌صورت پسینی پرسش می‌کند تا درصورت محتمل بودن افعالی چون قیمت گذاری تهاجمی و بسیار پایین یا قیمت گذاری ناشی از یارانه‌دهی متقاطع و یا قیمت‌گذاری با حاشیه سود بسیار پایین و یا قیمت‌گذاری‌های مبتنی بر تبانی، از شروع ارائه خدمت و یا ادامه ارائه خدمت به ترتیب برای اپراتورهای بزرگ و کوچک جلوگیری کند.
 
وی تاکید کرد: با خروج از بازارهای انحصاری و حرکت به سمت رقابت هرچه بیش‌تر در بخش، تغییر رویه‌های تنظیم گری و نظارت، مبتنی بر کاهش مداخله غیرضروری در بازار از سوی رگولاتوری و سپردن موضوع به خود بخش گریز ناپذیر است و اساسا چابکی و ایجاد خلاقیت بیش‌تر در ارائه خدمات، در گرو واگذاری مسوولیت‌های بیشتر به خود بخش و بازیگران بازار است.
 
وی اشاره کرد که این موضوع به هیچ عنوان دلیلی بر عدم نظارت بی کم و کاست بر نحوه عملکرد اپراتورها نخواهد بود و یقینا در صورت تصویب این پیشنهاد، وظایف رگولاتوری خطیر تر نیز خواهد شد، چراکه  بخش و در راس آن رگولاتوری در آغاز یک راه جدید قرار دارند، ولی تا زمانی که به این مسیر وارد نشویم، تمامی حدود و ثغور این مسیر شاید قابل پیش‌بینی و دستیابی نباشد. البته درصورت لزوم رگولاتورها از ابزارهایی چون اعمال مقررات و یا تنظیم‌گری پسینی - post regulation - استفاده خواهد کرد.

​​