تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 26, 2018
17:23 چهارشنبه، 4ام مهرماه 1397
کد خبر: 94110

دولت امارات شبکه پرداخت بلاک چین جامع راه‌اندازی می‌کند

وزارت دارایی دبی سیستم پرداخت مبتنی بر بلاک چین را برای دولت امارات متحده عربی راه‌اندازی می‌کند.
 
بنا بر گزارش یک وب‌سایت خبری عرب‌زبان به نام زاویه در تاریخ ۲۳ سپتامبر، وزارت دارایی دبی (DOF) با هدف راه‌اندازی یک سیستم پرداختی مبتنی بر بلاک چین با اداره هوشمند دبی (SDO) وارد همکاری شده است.
 
فعالیت رسمی این پلتفرم جدید که عنوان «Payment Reconciliation and Settlement» برای آن انتخاب شده است، از روز یکشنبه ۲۳ سپتامبر آغاز شد. بنا بر گزارش‌های موجود، این برنامه با نهادهای دولتی دبی از جمله اداره پلیس، اداره راه و حمل‌ونقل (RTA)، اداره بهداشت، و غیره هماهنگ شده است.
 
وزارت دارایی و اداره هوشمند دبی قصد دارند که با استفاده از این سیستم، فرایند نظارتی دقیق‌تر و شفاف‌تری را فراهم کرده و از امکان پرداخت آنی در میان سازمان‌ها پشتیبانی کنند.
 
بر اساس گزارش وب‌سایت خبری زاویه، روند فعلی معاملات در دولت دوبی زمان‌بر بوده و تکمیل کلیه عملیات‌ها حداکثر ۴۵ روز زمان نیاز دارد.
 
گزارش‌ها حاکی از آن است که این سیستم جدید در حال حاضر در اختیار اداره برق و آب دبی (DEWA) و همچنین اداره دانش و انکشاف انسانی قرار دارد و تعداد کل تراکنش‌های آزمایشی آن بیش‌تر از ۵ میلیون است.
 
مدیرکل اداره هوشمند دبی (SDO)، دکتر عایشه بن بشر، در صحبت‌های خود از بلاک چین به‌عنوان یکی از فناوری‌های نوظهوری یاد کرده است که آینده بسیار روشنی دارند.
 
در سال ۲۰۱۷، گروه SDO دبی افتخارات برجسته‌ای را در نمایشگاه شهرهای هوشمند و کنگره جهانی بارسلونا به دست آورد و به خاطر استراتژی خود برای توسعه پروژه‌های مرتبط با بلاک چین، از میان ۳۰۸ تیم دیگر موفق به کسب جایزه پروژه شهر هوشمند شد.
 
پروژه شهر هوشمند اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط محمد بن راشد، معاون رییس‌جمهور و نخست‌وزیر امارت متحده عربی و همچنین حاکم دبی معرفی شد. اداره هوشمند دبی با حمایت دولت، بخش خصوصی، و شرکای نهادی سعی بر تشکیل یک اکوسیستم هوشمند برای ایجاد همکاری میان نهادهای دولتی، ساکنان و بازدیدکنندگان دارد.
 
اما پروژه دبی هوشمند، اولین برنامه نوآورانه‌ای نبوده است که از سوی دولت دبی حمایت شده؛ برنامه‌های دیگری نیز با هدف توسعه فناوری‌های نوظهور بزرگ از جمله بلاک چین در کشور مطرح شده‌اند.
 
در آوریل سال جاری، محمد بن راشد برنامه‌ی «استراتژی ۲۰۲۱ بلاک چین امارات متحده عربی» را با هدف پیشگام شدن در پذیرش فناوری بلاک چین، در کشور آغاز کرد.
 
در ماه جولای، مرکز مالی بین‌المللی دبی (DIFC) برای توسعه «دادگاه بلاک چین» مشارکت خود را با پروژه دبی هوشمند آغاز کرد.
 
این سازمان‌ها به دنبال کشف پتانسیل فناوری بلاک چین در رفع کاستی‌های سیستم حقوقی امارات متحده عربی هستند، که برای نمونه می توان به ارائه تأییدیه های دادگاه بر مبنای بلاک چین اشاره کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.