تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 26, 2018
17:30 چهارشنبه، 4ام مهرماه 1397
کد خبر: 94113

نیروی دریایی آمریکا از بلاک چین استفاده خواهد کرد

فرماندهی نیروی دریایی ایالات متحده در حال بررسی پتانسیل فناوری بلاک چین در ردیابی قطعات هواپیما است.
 
فرماندهی سیستم‌های هوایی نیروی دریایی (NAVAIR) که تامین‌کننده‌ی جنگنده‌ها و سلاح‌های هوابرد مربوط به نیروی دریایی است، در اطلاعیه منتشر شده روز جمعه اعلام کرد که می‌خواهد بداند آیا بلاک چین می‌تواند قطعات را در طول چرخه‌ی عمرشان به شکل موثرتر و مقرون به صرفه‌تری نسبت به روش‌های موجود ردیابی کند!؟
 
NAVAIR توضیح می‌دهد: شناخت مبانی و تاریخچه‌ی قطعات اصلی هواپیماها یک فرایند مصرف کننده‌ی منبع است که هزینه‌های زیادی را به پرواز هواپیماهای نظامی تحمیل می‌کند. با سیستم‌های موجود، قطعات پس از تحویلشان با استفاده از یک فرایند کاغذی ردیابی می‌شوند و به صورت دستی بر روی پایگاه‌های داده ثبت می‌گردند. با این حال فرماندهی نیروی دریایی تحقیقاتی را اغاز کرده که امیدوار است فرآیندهای اصلی هوانوردی را به یک بلاک چین مجاز تغییر دهد.
 
در این راستا، تیمی در مرکز آمادگی ناوگان جنوب غرب با شرکت‌های فناوری و تولید ایندیا (ITAMCO) همکاری کرده تا از یک  پلتفرم بلاک چین به عنوان سرویس که با همکاری  آژانس پروژه‌های تحقیقاتی دفاع به نام سیمبا چین (Simba Chain) توسعه یافته، استفاده نماید.
 
سیمبا چین محصول آژانس پروژه‌های تحقیقاتی دفاع (DARPA)  است که پیام‌های امن را در بستر بلاک چین ردیابی می‌کند.
با توافق صورت گرفته، نیروی دریایی به طور خاص بر پروتکل‌های سیمبا چین، که مجموعه داده‌های بزرگ را سریع و امن فراخوانی می کند، متمرکز است. در نهایت شرکا امیدوارند بتوانند چهارچوبی مفهومی برای سیستم زنجیره‌ی تامین مبتنی بر بلاک چین توسعه دهند که دید و امنیت بیشتری را فراهم می آورد. اثبات مفهومی یک زنجیره‌ی مجاز با مکانیزم اجماع خواهد بود که به گفته‌ی NAVAIR به قدرت محاسباتی کمتری نسبت به اثبات انجام کار که توسط پروتکل‌هایی مانند بیت کوین استفاده می شود، نیاز دارد.
 
با استناد به این خبر، هنوز  هم چالش‌های حل نشده‌ای وجود دارند. یک زنجیره‌ی تامین توزیع شده، آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به به حملات بیرونی دارد. بنابراین امنیت سایبری نقطه‌ی مهم تمرکز می‌باشد. فرماندهی نیروی دریایی معتقد است با گردآمدن کارشناسان کنار هم ابتدای مسیر برای توسعه‌ی معماری‌های احتمالی، مقامات بهتر می‌توانند مزایا و معایب یک سیستم توزیع شده ی متصل را درک کنند.
 
تیم تحقیقاتی اعتقاد دارد افزایش میدان دید و قابلیت ردیابی یک سیستم مبتنی بر بلاک جین به NAVAIR در پشتیبانی از ماموریت‌های هوایی نیروی دریایی به شکل امن‌تر و هزینه‌های کمتر کمک خواهد کرد.
 
همان طور که coindesk پیش از این در ماه ژوئن گزارش کرده بود، بازوی نوآوری نیروی دریایی ظرفیت بالقوه بلاک چین در ایجاد امنیت بالاتر در سیستم‌های پرینت سه بعدی را آزمایش کرده است. نتایج این آزمایش که توسط شورای مشاوره‌ی نوآوری دریایی صورت گرفت می‌گوید می‌توان از بلاک چین برای ایجاد یک لایه‌ی به اشتراک‌گذاری داده میان سایت‌های مختلف پرینت سه بعدی نیروی دریایی استفاده نمود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.