اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 26, 2018
17:49 چهارشنبه، 4ام مهرماه 1397
کد خبر: 94121

اینترنت اشیا؛ شاه کلید صنعت خودروسازی در آینده

اینترنت اشیا در یک دهه آینده تحولات عظیمی را در نسل آتی وسایل نقلیه ایجاد خواهد کرد.
 
به گزارش iotbusinessnews، اینترنت اشیا و شهر هوشمند دو واژه‌ای است که این روزها بیش‌تر به گوش می‌خورد چراکه امروزه شرکت‌های فعال در زمینه علم و تکنولوژی با همکاری اپراتورهای مخابراتی می‌خواهند رویای شهر هوشمندی را که تمامی اشیاء و وسایل آن به اینترنت مجهزند و کارها با سرعت بسیاری  قابل انجام خواهد بود را محقق کنند.
 
حالا به‌تازگی تحلیلگران فعال در حوزه خودروسازی و فناوری برآورد کرده‌اند که اینترنت اشیا و هوش مصنوعی تحولات عظیمی را در صنعت خودروسازی طی یک دهه آینده ایجاد خواهد کرد و نسل آینده خودروها  شاهد پیشرفت‌های عظیمی از لحاظ فناوری‌های نوین خواهد بود.
 
اینترنت اشیاء (IoT) به معنی یک شبکه جهانی از اشیاء مرتبط و متصل است که هر یک دارای آدرس مختص به خود بوده و بر اساس قراردادهای استانداردشده‌ای با یکدیگر در ارتباطند.
 
کارشناسان موسسه تحقیقاتی گارتنر نیز در این خصوص پیش‌بینی کرده‌اند که تا دو سال آینده یعنی ۲۰۲۰ میلادی، بالغ بر ۲۵۰ میلیون دستگاه خودروی متصل به اینترنت اشیا در جهان وجود داشته و در خیابان و بزرگراه‌های شهرها و کشورهای مختلف تردد خواهند کرد.
 
آنها در ادامه افزودند که بازار جهانی اینترنت اشیا در صنعت خودروسازی تا سال ۲۰۲۰ میلادی تا ۷.۱ تریلیون دلار رشد خواهد کرد چراکه کارشناسان بر این باورند که فناوری‌های نوینی نظیر اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می تواند تحولات عظیم و مثبتی را در نسل آینده خودروهای جهان ایجاد کند.
 
اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در خودروهای خودران و هوشمند به کار برده می‌شود که بدون نیاز به راننده قادر است موانع، افراد پیاده و وسایل نقلیه دیگر را در فواصل مکانی و زمانی مختلف به‌صورت کاملا خودکار تشخیص بدهد.
 
با توجه به آنکه خودروهای خودران این روزها از محبوبیت و استقبال بی‌نظیری از سوی شرکت‌های تولیدکننده خودرو و همچنین غول‌های تکنولوژی برخوردار شده‌اند،  شرکت‌های خودروساز بسیاری این روزها درصدد تولید این نوع خاص و جدید از خودروها هستند تا بتوانند علاوه بر به رخ کشیدن تکنولوژی‌های جدید و به روز خود، به تکامل صنعت خودروسازی نیز بپردازند.
 
اینترنت اشیاء در وهله اول در استفاده از زمان موجب صرفه‌جویی می‌شود که به تبع آن در حوزه‌های مربوط به انرژی نیز صرفه‌جویی اتفاق می‌افتد. این فناوری می‌تواند در ساختمان‌ها و مجتمع‌های بزرگ برای استفاده درست و تنظیم مصرف انرژی، در کنترل سیستم‌های هوشمند، سلامت و بهداشت، ترافیک، کشاورزی، حمل و نقل نیز مورد استفاده قرار بگیرد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.