اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

فیبرنوری

September 27, 2018
18:25 پنجشنبه، 5ام مهرماه 1397
کد خبر: 94158

مدیر عامل ایرانیان‌نت: تنها راه نجات اپراتور فیبرنوری کاهش تعهدات پروانه است!

مدیرعامل شرکت ایرانیان‌نت،(مجری اجرای اتصال فیبرنوری به منازل) در گفت و گو با پیوست در خصوص آخرین وضعیت اجرای تهعدات پروانه اپراتورچهارم فیبرنوری اعلام می‌کند که با خروج شرکت MTN آفریقای جنوبی که تصمیم به سرمایه‌گذاری در این پروژه را داشت در حال مذاکره با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای ‍پیدا کردن یک راه حل مناسب است.
 
iranian net logo.GIF
 
محسن باقری چناری، مدیرعامل ایرانیان نت، با اعلام اینکه تنها راه نجات پروانه اپراتور چهارم کاهش تعهدات آن است، می‌گوید:‌« راه‌حل نهایی برای خروج از شرایطی که اپراتور چهارم با آن روبه رو است را  به رگولاتوری پیشنهاد داده‌ایم و این پیشنهاد هم کاهش تعهدات سنگین ‍پروانه این اپراتور است. پروانه‌ای که از ابتدا به اپراتور چهارم داده شد همخوانی با شرایط موجود کشور نداشت. تمام کشورهای اروپایی مدت‌زمان نصب تا راه‌اندازی در شبکه فیبرنوری را حداقل سه سال در نظر می‌گیرند. از سوی دیگر میزان پورت‌های فیبرنوری‌کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، لوکزامبورگ و هلند بیش از یک میلیون پورت نیست اما در ایران برای اپراتور فیبرنوری راه‌اندازی ۶.۸ میلیون پورت (در ۸سال اول کار) در نظر گرفته شده است؛ این یعنی تعهدات خیلی منطبق بر واقعیت کشور نیست. بنابراین  راه نجات پروانه اپراتور چهارم منطقی‌سازی تعهدات اجرایی پروانه است.»
 
براساس اظهارات او در سال ۹۰ و براساس انجام کارهای مطالعاتی این پروژه برای بهره‌برداری نیاز به  شش میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داشت و این در حالی است که از زمان ارایه پروانه اپراتور چهارم به ایرانیان نت (سال ۹۱)‌ تاکنون تنها ۲۰۰میلیارد تومان جمع کل سرمایه‌گذاری نقدی سهامداران در این پروژه بوده است.
 
باقری چناری در ادامه می‌افزاید: « در شرایط فعلی اقتصادی کشور کمترین قیمت واگذاری هر پورت فیبرنوری ۶۵۰ دلار هزینه به دنبال دارد. این پروژه نیاز به سرمایه دارد. با توجه به تحریم‌ها سرمایه‌گذار خارجی که نمی‌تواند وارد این طرح شود و در داخل کشور هم معمولاً چنین سرمایه‌ای وجود ندارد. همچنین هیچ بانکی نیز به دلیل دیر بازده بودن سود شبکه فیبرنوری حاضر به حمایت از پروژه نیست. پس تا این پروانه منطقی نشود نمی‌توان کاری پیش برد.» او تاکید می‌کند که منطقی سازی تعهدات پروانه باعث تشویق سرمایه‌گذاری در این طرح و  اجرای اتصال فیبرنوری به منازل  می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.