امنیت

فناوری اطلاعات

September 29, 2018
10:41 شنبه، 7ام مهرماه 1397
کد خبر: 94178

50 میلیون اکانت فیس بوک هک شد؛ پسوردتان را عوض کنید!

بدبیاری‌های فیس بوک تمامی ندارد. ۵۰ میلیون اکانت کاربران فیس‌بوک روز جمعه هک شد و تاثیر این نه فقط بر سایت فیس‌بوک بلکه شامل سایت‌هایی چون اینستاگرام، اسپاتیفای و Airbnb  نیز می‌شود. 
فیس‌بوک به کسانی که اکانت آنها هک شده هشدار لازم برای تغییر پسورد را داده است گفته شده اکانت خود زاکربرگ و شرلی سندبرگ نیز در میان ۵۰ میلیون اکانت هک شده است. 
 
Facebook-logo.png
 
این احتمالا بزرگترین هک تاریخ فیس‌بوک است. خود فیس‌بوک روز جمعه این نفوذ و سرقت اطلاعات ده‌ها میلیون اکانت را تایید کرده است هرچند هویت هکرها مشخص نیست. 
هک شدن اکانت‌های فیس‌بوک یکی از بزرگترین نفوذهای اتفاق افتاده در تاریخ اینترنت است است و میلیون‌ها اکانتی که از طریق فیس‌بوک به سایتهای دیگر وارد می‌شدند یا به نوعی از سیستم ورود فیس‌بوک استفاده می‌کردند نیز در میان قربانیان قرار دارند. 
 
هرچند فیس‌بوک به کاربرانی که پسورد اکانتشان لو رفته توصیه‌های لازم را کرده اما کارشناسان امنیتی به همه کاربران فیس‌بوک توصیه می‌کنند که پسوردهای این سرویس را تغییر دهند.
 
فیس‌بوک در بیانیه‌ای اعلام کرده که اشکال امنیتی که منجر به این سرقت اطلاعات کاربران شده را برطرف کرده و مقامات قضایی را نیز در جریان این موضوع قرار داده هرچند از هویت هکرها و مبدا آنها و همچنین میزان خسارتی که آنها به بار آورده‌اند فعلا مطلع نیست. 
 
چه چیزی هک شده است ؟
 
فیس‌بوک می‌گوید هنوز در مراحل اولیه تحقیق درباره این هک است اما به گفته فیس‌بوک هکرها از دو باگ موجود در این سایت برای نفوذ استفاده کرده‌اند که دست بر قضا این باگ‌ها در بخش مربوط به تنظیم اطلاعات حریم شخصی کاربران بوده است. موضوعی که ظاهرا دست از سر فیس‌بوک برنمی‌دارد. یکی از این باگ‌ها مربوط به آپلود ویدیویی برای اپلیکیشن تبریک تولد فیس‌بوک است که سال ۲۰۱۷ توسط فیس بوک معرفی شده است. این حفره امنیتی به هکرها اجازه می‌داد تا به اصطلاح به توکن ( Token) کاربران دسترسی پیدا کنند کلید دیجیتالی که به دسترسی به اکانت را فراهم می‌کند. 
 
هنوز مشخص نیست این هک چه زمانی اتفاق افتاده است. 
 
شرکت فیس‌بوک روز جمعه بیش از ۹۰ میلیون اکانت را را مجبور کرد که تا دوباره وارد حساب کاربری‌شان شوند. فیس‌بوک امروزه ۲.۲ میلیارد کاربر دارد. 
 
تیم امنیتی فیس بوک تابستان امسال بعد از خروج Alex Stamos  رییس بخش امنیتی این شرکت کاملا متحول شد. او این شرکت را برای تدریس در استنفورد ترک کرد. تیم امنیتی فیس بوک از آن زمان به جای کار به صورت یک بخش مستقل به عنوان بازویی برای تیم محصول فیس‌بوک در سراسر این شرکت در آمد. فیس‌بوک اعلام کرد با این تغییر ساختاری بخش امنیت در هر مرحله از توسعه محصول بر آن اشراف خواهد داشت.
 
 
 
واکنش‌ها به هک فیس‌بوک 
 
مارک زاکربرگ: ما این موضوع را بسیار جدی گرفته‌ایم. خوشحالم که این (‌نفوذ) را کشف کردیم اما این واقعا اشکال بزرگی است که در سیستم ما به وجود آمده است. 
 
روهیت چوپرا عضو کمیسیون تجارت فدرال : این نفوذ نه تنها حریم خصوصی ما را به خطر انداخته بلکه اقتصاد و امنیت ملی ما را نشانه گرفته است. هزینه بی عملی ما بسیار بالا خواهد بود و باید در این زمینه پاسخ‌گو باشیم.
 
هک فیس‌بوک در زمانی اتفاق افتاده که این شرکت همچنان زیر فشار افکار عمومی و مقامات دولتی در زمینه فروش اطلاعات شخصی کاربران به شرکتهایی چون کمبریج آنالیتیکاست. موضوعی که به عذرخواهی رسمی زاکربرگ منجر شد.
 
 
فیس‌بوک جلوی انتشار خبر هک را می‌گیرد
 
خبر هک شدن روز جمعه فیس‌بوک تحلیل‌ها و نظرات مختلفی را به همراه داشته اما به نظر می‌رسد بزرگترین شبکه اجتماعی جهان مایل نیست از فضای خود این شبکه برای گسترش تحلیل‌ها و اخبار مربوط به این هک استفاده شود. 
 
تنها دقایقی پس از آنکه فیس‌بوک از طریق یک کنفرانس مطبوعاتی از نفوذ هکرها به این شبکه اطلاع داد کاربران متوجه شدند که قادر به اشتراک گذاری اخبار و گزارشهای مربوط به این هک در خود فیس بوک نیستند. 
 
ظاهرا فیس‌بوک برای ساعتی عبارت فیس بوک هک شد را در کل این شبکه فیلتر کرد و کاربران قادر به اشتراک گذاری این خبر نبودند. برخی خبرنگاران رسانه‌ها نیز اعلام کردند که فیس بوک اجازه نشر اخبار آنها را نمی‌دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.