تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 29, 2018
18:38 شنبه، 7ام مهرماه 1397
کد خبر: 94190

مشکل مصرف انرژی بیت کوین حل خواهد شد

ما در مورد مصرف انرژی بیت کوین تصور کاملاً اشتباهی داریم. بیت کوین در واقع منجر به تولید انرژی سبز می‌شود.
 
گرم شدن زمین قطعاً یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های بشر است. چندین دهه است که عموم مردم، کشورهای به شدت صنعتی را برای خسارات وارده به سیاره‌مان مقصر می‌دانند. در تلاش برای حفظ زمین، معمولاً استخراج بیت کوین به دلیل مصرف بالای انرژی و تأثیرات مخرب بالقوه بر محیط زیست مورد انتقاد قرار می‌گیرد.
 
در اواخر سال گذشته، فرایند استخراج در شبکه بیت کوین با نیروی الکتریسیته‌ای کار می‌کرد که برای تأمین انرژی برق در بیش از ۲۰ کشور اروپایی کافی بود. اخیراً مقاله‌ای با این تیتر به چاپ رسیده است: «امروزه استخراج بیت کوین تقریباً یک درصد از مصرف انرژی جهان را تشکیل می‌دهد.» از یک دیدگاه، این موضوع قطعاً درست است.
 
در فرایند استخراج، مدیریت دفتر کل بیت کوین به اثبات انجام کار وابسته است. این شبکه از کامپیوترهایی تشکیل شده (و نیرو می‌گیرد) که مسلماً از نیروی برق استفاده می‌کنند. با افزایش پذیرش بیت کوین، کامپیوترهای بیش‌تری به شبکه می‌پیوندند. این امر باعث افزایش مصرف انرژی در طول انجام فرایند استخراج می‌شود. در استخراج بیت کوین سوددهی و کارایی مستقیماً با انرژی ورودی در ارتباط است – یک مدل کسب‌وکار به ظاهر خطرناک بدون توجه به منابع برق.
 
اما درحالی‌که داده‌ها نشان می‌دهند بیت کوین یک درصد برق جهان را مصرف می‌کند، اشتباهاً القا می‌کنند که (اگر بیت کوین نبود) این مقدار برق تولید نمی‌شد – یا لازم نبود. در حقیقت، غالب اوقات برق مورد استفاده در فارم های استخراج بیت کوین از مازاد انرژی‌ای تأمین می‌شود که کشورها تمایل بسیاری به تخلیه آن دارند.
 
در مورد راه‌حل‌های انرژی سبز مانند نیروگاه‌های بادی (مزارع بادی) و خورشیدی، معمولاً اگر عرضه بیش‌تر از تقاضا باشد، ذخیره یا حتی فروش انرژی امری دشوار است. این مسئله به ویژه در کشورهایی مانند چین – که تقریباً ۷۰ درصد از بیت کوین‌های دنیا در آنجا استخراج می‌شود – متداول است.
 
به گزارش رویترز «در سال ۲۰۱۷ توان بادی به هدر رفته (در چین) به حدود ۱۲ درصد تولید کل رسید» و توزیع این مازاد انرژی بسیار دشوار است، زیرا سایر کشورهای این منطقه نیز غنی از انرژی می‌باشند.
 
به زبان ساده، کشورهایی که نیروی برق در آن‌ها ارزان قیمت است، به دلیل بالاتر بودن میزان عرضه نسبت به تقاضا، ماینرهای ارز دیجیتال را به خود جذب می‌کنند. استخراج ارز دیجیتال با مصرف انرژی که در صورت عدم استفاده به هدر می‌رود، نقش مهمی در نرمال‌سازی بازارهای بین‌المللی انرژی ایفا می‌کند.
 
پژوهشگر و اینفلوئنسر فعال حوزه ارز دیجیتال، آندریاس آنتونوپولوس ، این وضعیت را به صورت مختصر و مفید توضیح داده است:
 
به نظر من مصرف انرژی در استخراج (ماینینگ) خوب نشان داده نشده است. {…} زمانی که یک نیروگاه ۵۰ مگاواتی در مکانی با تنها ۱۵ مگاوات تقاضا ساخته شود، چه اتفاقی روی می‌دهد؟ در مواردی که این انرژی مانند باد، خورشید یا آب انرژی جایگزین باشد، نمی‌توان آن را خاموش یا کم کرد. نیروگاه ساخته شده است، انرژی تولید می‌کند، و بعد چه اتفاقی می‌افتد؟ انرژی اساساً به هدر می‌رود.
 
حال اگر در چنین محیطی، روشی بیابید که بتوان این انرژی را با استفاده از نیروی برقی که در صورت عدم استفاده به هدر می رود، به یک ذخیره ارزش جایگزین تبدیل کرد چه؟ هم‌اکنون بیت کوین یک یارانه زیست محیطی برای انرژی جایگزین در سرتاسر جهان است.
 
آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد این است که ظهور بیت کوین سبب تمرکززدایی تولید انرژی می شود. به عقیده آنتونوپولوس این امر «یکی از مهم ترین گرایشها در تاریخ بشر» است.
 
«ذخیره» انرژی در قالب ارزهای دیجیتال هزینه‌های مربوط به توسعه آن راه‌حل‌ها را جبران می‌کند – به ویژه امروزه که می‌دانیم بخش گسترده‌ای از انرژی تجدید پذیر به هدر می‌رود. در واقع صنعت استخراج بیت کوین تنها با به‌کارگیری مازاد انرژی تولید شده و تبدیل آن به یک کالای ارزشمند، به توسعه راه حل‌های انرژی جایگزین کمک می‌کند.
 
شرکت تولید و توزیع برق هیدرو-کِبِک (Hydro-Quebec)، بزرگ‌ترین کمپانی تولید نیرو در کانادا، مثال بسیار خوبی است. به گزارش رویترز «برآورد می‌شود که این استان (کبک) در ۱۰ سال آینده انرژی مازادی معادل ۱۰۰ تراوات ساعت داشته باشد. یک تراوات ساعت برق ۶۰٬۰۰۰ خانوار در کبک را در یک سال تأمین می‌کند.»
 
تعجبی ندارد که عملیات استخراج بیت کوین درخواست‌های متعددی برای استفاده از انرژی مازاد به شرکت هیدرو-کبک ارائه داد. بدین ترتیب، سوددهی ثابت با میانگین سالانه بسیار بالا یعنی حدود ۳ میلیارد دلار در طی ۴ سال گذشته وجود داشته است.
 
هیدرو-کبک پس از آن جزییات سوددهی را تصریح کرد و این مطلب با توجه به داده‌ها به‌روزرسانی شده است. بالاخص اشاره شده است که برخلاف آنچه در ابتدا گزارش شده بود، این ارقام منحصراً مربوط به میزان سوددهی می‌باشند نه درآمد، که مطمئناً تمایز بسیار مهمی است.
قراردادهای سودآور، پول بسیار زیادی تولید کردند و از آنجایی میزان سود از نرخ بازده مورد تأیید تنظیم کننده بیشتر بود ناچار شدند ۴۵ میلیون دلار از آن را با مشتریان خود سهیم شوند. این جریان مطمئناً سایر کشورها را به ایجاد راه حل‌های انرژی تجدید پذیر مشابه تشویق می‌کند.
 
تاختن به استخراج بیت کوین و انتقاد از آن به دلیل مصرف بالای انرژی کار آسانی است – استخراج بیت کوین یک هدف حمله مشخص است. وب‌سایت Ars Technica در ماه می‌گزارش کرده است که تا پایان سال، بیت کوین می‌تواند تا ۷٫۷ گیگاوات برق مصرف کند.
 
آنتونوپولوس مقایسه‌ای میان مصرف انرژی بیت کوین و غول شرکت‌های خدمات مالی VISA انجام داده است: هر بار که شما از ویزا کارت خود برای انجام تراکنش مالی استفاده می‌کنید، از ۱۰۰٬۰۰۰ فوت مربع مرکز داده‌ای که ۱۰۰٬۰۰۰ سرور را برای شناسایی کلاه‌برداری یا برای اجازه پرداخت به حساب شما به حرکت در می‌آورند، آگاه نیستید {…} از برج‌های (دفاتر کاری) که ۲۴ ساعته روشن هستند، اتاق‌های بازرگانی، خزانه‌های بانکی (bank vaults)، اتومبیل‌های مسلح، و کامیون‌های دیزلی آگاه نیستید {…} تمامی این هزینه‌های هنگفت، عمدتاً از نظر پنهان هستند.
 
اگر شبکه بیت کوین و تعداد کاربران آن ده برابر بزرگ‌تر بود، نیازی به ده برابر شدن میزان استخراج نبود. – همین مقدار استخراجی که در حال حاضر وجود دارد کفایت می‌کرد. انگیزه سود به عنوان یک محرک عمل می‌کند، اما این اشتباه است که گمان کنیم تنها با جهانی شدن بیت کوین، هزینه انرژی نیز چند برابر می‌شود، در واقع کاملاً برعکس است. با گذشت زمان، پاداش بیت کوین کاهش می‌یابد و در نتیجه محتمل‌تر است که با کاهش تدریجی هزینه انرژی و سپس توقف آن روبرو شویم.
 
آنتونوپولوس این امر را تصدیق می‌کند که چالش‌هایی در مدیریت مصرف برق بیت کوین وجود دارد، اما این یک مبحث پیچیده نیازمند بررسی از زوایای مختلف است. اینکه بگوییم بیت کوین بد است، آن هم تنها به این دلیل که از برق استفاده می‌کند، نشان از کوته‌فکری است.
 
آنتونوپولوس اظهار می‌کند: «این یک جریان دراز مدت است،{…} پیامدها و پیچیدگی‌های مربوط به چگونگی تخصیص هزینه و چگونگی مصرف انرژی بسیار زیاد است». «من فکر نمی‌کنم که بتوانیم دو سیستم اثبات انجام کار در این سیاره داشته باشیم، اما فکر می‌کنم که تنها به یک سیستم نیاز داریم».
 
در پایان اینکه، توانایی شبکه بیت کوین برای بهره‌برداری نوآورانه از انرژی می‌تواند تا حدودی به یک «قابلیت بسیار موفق» در شبکه تبدیل بشود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.