رسانه‌های اجتماعی

September 29, 2018
19:24 شنبه، 7ام مهرماه 1397
کد خبر: 94212

اصرار فیسبوک به درآمدزایی واتس‌اپ

سال 2014 بود که فیسبوک پیام‌رسان واتس‌اپ را با قیمت 22 میلیارد دلار به خدمت گرفت. «برایان اکتون» موسس واتس‌اپ در آن زمان گفت که خبر نداشته فیسبوک از قبل برنامه‌های متعددی برای اشتراک‌گذاری دیتاهای کاربران واتس‌اپ با دیگر پلتفرم‌‌ها و کسب درآمد از این طریق داشته است. او در ادامه گفت البته مارک زاکربرگ موسس فیسبوک از همان ابتدا یکی از موافقان رمزگذاری چت‌های کاربران واتس‌اپ بوده تا از این طریق دسترسی بیرونی به اطلاعات کاربران غیرممکن شود.
 
پس از گذشت 18 ماه از به‌خدمت گرفت واتس‌اپ، فیسبوک شرایط و سیاست‌های سرویس دهی واتس‌اپ را تغییر داد تا از این طریق بتواند اشتراک‌گذاری دیتا بین پلتفرم‌های مختلف را امکان‌پذیر کند. البته فیسبوک به همین خاطر مجبور به پرداخت 122 میلیون دلار جریمه به اتحادیه اروپا شد.
 
اکتون پس از گذشت چند ماه متوجه شد که فیسبوک روش‌های مختلفی را برای اشتراک‌گذاری دیتای واتس‌اپ در آستین داشته که یکی از آنها اتصال اکانت‌های فیسبوک به واتس‌اپ بوده که از این طریق شماره تلفن کاربر نمایش داده می‌شده است. سال گذشته نیز فیسبوک کشف راه‌های مختلف برای کسب درآمد از واتس‌اپ را آغاز کرد. یکی از این راه ها نمایش تبلیغات در قسمت استوری‌ بود و دیگری فروش اطلاعات، آمار و ابزارهای کسب درآمد به مشتریان مختلف بود. البته اکتون با این روش‌ها کاملا مخالف بود و پیشنهاد کرد کاربران پس از استفاد مقدار معینی از واتس‌اپ، مبلغی را برای ادامه استفاده از این پیام‌رسان به عنوان حق اشتراک پرداخت کنند.
 
پس از این اتفاقات، اکتون تصمیم گرفت واتس‌اپ را ترک کند چراکه با کسب درآمد از طریق واتس‌اپ کاملا مخالف بود. در همین حال مدیر بخش امنیت فیسبوک از تصمیم این شرکت برای اضافه کردن تبلیغات به این پیام رسان دفاع کرد و اعلام کرد که برای نمایش تبلیغات و کسب درآمد از یک پیام رسان که تمامی اطلاعات کاربارن آن رمزگذاری شده‌ است، کاملا ضروری است.
 
حال همه منتظرند تا ببینند فیسبوک چگونه می‌خواهد از بزرگترین و محبوب‌ترین پیام‌رسان کره زمین از طریق تبلیغات درآمد کسب کند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.