تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 30, 2018
18:37 یکشنبه، 8ام مهرماه 1397
کد خبر: 94226

کاربردهای بلاک چین در صنعت موسیقی

حتما شما هم این روزها راجع به برنامه‌های کاربردی مختلفی که با استفاده از فناوری بلاک چین توسعه داده می‌شوند شنیده‌اید.
 
آیا تا به حال با خودتان فکر کردید چرا بلاک چین در حوزه‌های زیادی کاربرد دارد؟
 
پاسخ این سوال در تعریف بلاک چین نهفته است. بلاک چین به زبان ساده یک پایگاه داده‌ی غیرمتمرکز است. پایگاه داده‌‌ی غیر متمرکز از نقطه‌نظر بسیاری جذاب است و صنعت موسیقی نیز به نوبه‌ی خود برای رفع چالش‌هایش به این فناوری روی آورده است. در این مقاله راجع به اینکه بلاک چین چه کاربردهایی در صنعت موسیقی دارد بحث خواهیم کرد.
 
صنعت موسیقی به علت ماهیت متمرکز و وجود واسطه‌گری در آن، مشکلاتی از این قبیل دارد:
 
سرقت ادبی آثار ضبط شده
مدیریت نامناسب حق تکثیر و انتشار
مدیریت دشوار حق الزحمه
تاخیر در رسیدن پاداش به هنرمندان و …
 
علاوه بر این‌ها، با وجود ضبط دیجیتال هنوز هنرمندان امکان دریافت داده‌های مربوط به فروش محصول خود را به صورت بلادرنگ (Realtime) ندارند تا از آن در بازاریابی محصول خود استفاده کنند. همان‌گونه که می‌دانید در دسترس نبودن چنین اطلاعاتی در زمانی که یک صنعت ماهیتی آنلاین و دیجیتال دارد، حقیقتا مشکل‌ساز می‌شود.
 
در صنایع آنلاین و دیجیتال دغدغه‌ی اصلی، وجود پلتفرم‌ها و برندهای متنوع برای پخش و توزیع موسیقی است که با یکدیگر به شکل موثری ارتباط ندارند. به عنوان مثال اگر یک هنرمند موسیقی خود را در song music ،Apple music و یا google play music بفروشد، تصویر درستی از فرایند فروش اثرش در دنیای دیجیتال به دست نمی‌آورد. در واقع آنها نمی‌توانند چشم‌اندازی قطعی‌ای نسبت به اثر خود داشته باشند. علاوه بر این منابع توزیع، بخش قابل توجهی از درآمد آثار موسیقی را به خود اختصاص داده و بخش کمی از آن به خلق کننده‌‌ی اثر می‌رسد. در برخی مواقع، سهم هنرمند تنها ۱۰ الی ۲۰ درصد طی ۲ تا ۳سال می‌باشد.
 
مهمترین مشکل صنعت موسیقی
این مشکل را می‌توان با قراردادهای هوشمند اتوماتیک مبتنی بر بلاک چین که به فاصله‌ی چند دقیقه پس از فروش پول را به حساب هنرمند واریز می‌کنند، حل نمود. برخی از استارتاپ‌ها شروع به راه‌اندازی چنین بستری کرده‌اند.
 
مهم‌ترین مشکل از بین چالش‌های مطرح شده دزدی و تکثیر غیرمجاز است که میزان فروش کل را پایین آورده و به هنرمند خسارت وارد می‌کند. منابع توزیع آثار ادبی فعلی، توانایی مقابله با تکثیر غیرمجاز را ندارند. با استفاده از پلتفرم‌‍‌های ذخیره‌سازی ابری مبتنی بر بلاکچین، رکوردهای مربوط به اثر به قطعات کوچک‌تر شکسته شده و به شکل توزیع شده ذخیره می‌شود. نکته‌ی جالب اینجاست که این رکوردهای توزیع شده مجددا می‌توانند بر اساس تقاضای یک خریدار مجددا به یکدیگر متصل شوند.
 
مدیریت حق الزحمه و توزیع آن بین دستاندرکاران مختلف مانند آهنگسازان، تهیه‌کنندگان، خوانندگان و منتشرکنندگان با استفاده از بلاک چین به شیوه‌ی موثری انجام می‌پذیرد. مراکز موسیقی مبتنی بر بلاک‌چین با سرعت زیادی در حال توسعه هستند و فضای ارزهای دیجیتال تا به حال بسترهای موسیقی مبتنی بر بلاک‌چین برای کاربردهای مختلفی را ایجاد کرده است. برخی از استارتاپ‌های این حوزه را  عبارتند از:
 
Ujo
Viberate
Mycelia
Blokur
البته باید این حقیقت را بپذیریم که فناوری بلاک چین قادر نیست تمام چالش‌ها و ضعف‌های صنعت موسیقی را حل کند اما به جرات می‌توان گفت که یک جایگزین قوی برای برای رفع برخی موانع قدیمی است.
 
اگر دستمزد هنرمندان به خوبی پرداخت شود و آنها دغدغه‌ی مسائل مادی را نداشته باشند، انگیزه‌ی بالاتری برای خلق آثار  برای طرفداران خود خواهند داشت. این توانایی فناوری بلاک چین توسط چندتن از هنرمندان در سراسر جهان شناخته شده و آنها شروع به ارائه‌ی آثار خود بر بستر بلاک‌چین کرده‌اند. مثال‌هایی از این افراد عبارتند از:
 
Imogen Heap
RAC
Giraffage
Pitbull، رپر مشهور آمریکایی نیز به ارزش بلاک چین در صنعت موسیقی پی برده  است و در توییتر خود این چنین نوشته است: اکنون زمان یک تحول عظیم در صنعت موسیقی فرارسیده است! توسعه‌دهندگان بلاک چین ما به کمک شما برای قدرت بخشیدن به هنرمندان سراسر جهان نیاز داریم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.