اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 1, 2018
16:03 دوشنبه، 9ام مهرماه 1397
کد خبر: 94252

سرعت اینترنت‌تان را اینگونه آزمایش کنید

یکی از دغدغه‌های همیشگی کاربران بسته‌های اینترنتی، احتمال کمتر بودن حجم اینترنت دریافتی نسبت به حجم خریداری شده است. در واقع کم‌فروشی اینترنت یکی از مسائلی است که کاربران شرکت‌های اینترنتی همواره گوشه‌ ذهن خود دارند و اگرچه مسوولان معتقدند خبری از کم‌فروشی نیست و دانلود فیلم‌های ویدیویی با حجم بالا منجر به اتمام زودهنگام اینترنت کاربران می‌شود، اما کاربران همچنان نارضایتی خود را از این موضوع اعلام می‌کنند.
 
کاربران برای اطمینان از کیفیت و سرعت اینترنت خود می‌توانند بسته خریداری‌شده‌ خود را راستی‌آزمایی کنند. آن‌ها برای آگاهی از کیفیت اینترنت خود می‌توانند به سامانه‌ سنجش سرعت و کیفیت اینترنت اپراتورها که در رگولاتوری قرار داده شده مراجعه کنند و سرویس خود را بررسی کنند و از انطباق این شرایط با قرارداد خود مطمئن شوند.
 
در این زمینه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به دلایل تصور افراد از کم‌فروشی اینترنت گفته که "در برخی موارد امنیت مودم وای‌فای مناسب نبوده و پسورد توسط دیگران شناسایی شده و حجم اینترنت کاربران مورد استفاده دیگران قرار گرفته است. مورد دیگر این که به‌روزرسانی نرم‌افزارها به صورت اتوماتیک انجام شده و کاربران آن را مدیریت نمی‌کنند. البته دلایل متعدد دیگری هم وجود دارد، اما مهم‌ترین عامل همین مواردی بوده است که ذکر شد."
 
البته با توجه به اهمیت موضوع سنجش سرعت و کیفیت اینترنت پرسرعت، سامانه‌های ایجادشده توسط اپراتورها در بخش خدمات الکترونیک وب‌سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به صورت متمرکز و سامان یافته آورده شده است. مشترکان به منظور سنجش سرعت و کیفیت می‌توانند اپراتور سرویس‌دهنده خود را در این بخش انتخاب و نسبت به سنجش پارامترهای سرویس خود اقدام کنند.
 
روش تست سنجش سرعت
 
در زمان تست سرعت به منظور محاسبه دقیق‌تر سرعت ارسال و دریافت سرویس خود، باید نسبت به قطع اتصال VPN و کلیه دانلودهای درحال اجرا یا مرورگرهای در حال استفاده از اینترنت اقدام کرده و ارتباط با کلیه وسایل استفاده‌کننده از سرویس از قبیل موبایل، تبلت و سایر تجهیزات مشابه را قطع کنید. همچنین با توجه به این که سامانه تست سرعت هر اپراتور متفاوت است، پیشنهاد می‌شود تنها از طریق سامانه سنجش سرعت شرکت ارائه‌دهنده سرویس دریافتی خود جهت سنجش سرعت اقدام کنید تا سرعت اتصال در شبکه اپراتور و نیز سرعت اتصال به شبکه اینترنت به درستی اندازه‌گیری شود.
 
مشترکان شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات انتقال داده می‌توانند از طریق لینک‌های معرفی شده نسبت به سنجش شاخص‌های کیفیت سرویس دریافتی خود از قبیل latency، packet loss، سرعت دانلود و آپلود اقدام کرده و در صورت عدم تطبیق موارد فوق‌الذکر با مقادیر مندرج در قرارداد سرویس نسبت به درج شکایت بر اساس کد رهگیری تخصیص‌یافته توسط سامانه اپراتور اقدام کنند.
 
با توجه به این که برخی از اپراتورها به منظور حفظ سوابق اندازه‌گیری سرعت و کیفیت، امکان استفاده از آن را منوط به ورود به سیستم مشترکان آن شرکت می‌دانند، لذا بدین‌منظور مشترکان باید  با نام کاربری و کلمه عبور دریافتی از اپراتور وارد سامانه مذکور شوند و سپس اقدام به اندازه‌گیری کنند.
 
در نهایت با توجه به این که تعرفه‌های اینترنت ثابت از مدل حجمی به غیرحجمی با تکیه بر سرعت و با مبنای مصرف منصفانه ارائه می‌شود، تضمین کیفیتی که وزیر و رگولاتوری بر آن تاکید دارند از اهمیت زیادی برخوردار است و مشترکان از این راه می‌توانند سرعت و کیفیت خود را مورد بررسی قرار دهند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.