اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

مخابرات فضایی

October 2, 2018
9:03 سه شنبه، 10ام مهرماه 1397
کد خبر: 94276

رئیس سازمان فضایی: به دنبال سهم حداکثری در اقتصاد اینترنت اشیا هستیم

 

رییس سازمان فضایی با اشاره صدور پروانه اپراتورهای ماهواره ای خصوصی مخابراتی تا یک ماه آینده گفت: در توسعه فناوری فضایی در رده 9 کشور اول دنیا هستیم و گام بعدی توسعه و تثبیت صنعت فضایی در کشور است.
 
مرتضی براری رییس سازمان فضایی ایران امروز (دوشنبه) در نشست خبری که به مناسبت هفته جهانی فضا برگزار شد، با تاکید بر استفاده از داده های فضایی در حوزه اینترنت اشیا گفت: امروزه شرکت های بزرگ دنیا در صنعت فضایی سرمایه گذاری کرده اند، زیرا متوجه شده اند که داده های فضایی در توانمندسازی اقتصاد اینترنت اشیا (IOT) نقش بزرگی دارند.
وی افزود: با تحلیل داده های فضایی در حوزه کشاورزی می توان به توانمندسازی این بخش کمک کرد و در مصرف آب و سموم صرفه جویی داشت. 
براری با اشاره به عضویت سازمان فضایی ایران در فروم اینترنت اشیا گفت: تا سال 2025، 11 میلیارد دلار سهم بازار اینترنت اشیا در جهان است و تلاش داریم تا با سرمایه‌گذاری در این حوزه سهم حداکثری در اقتصاد اینترنت اشیا بدست آوریم.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام اینکه برای پیشبرد برنامه های فضایی از ظرفیت صندوق توسعه ملی، سازمان های توسعه ای و منابع دولتی استفاده می شود، تصریح کرد: یکی از مهمترین برنامه ها عدم تصدی گری و آزادسازی فضایی است تا زمینه برای حضور بخش خصوصی و سرمایه گذاری خارجی فراهم شود.
براری تصریح کرد: مطلب مهم بعدی توسعه بازار است، اینکه بتوانیم بازار بالقوه را فعال کنیم و با حضور شرکت های دانش بنیان و جوانان بازار فضایی کشور فعال شود و کسب و کارهای نو در این حوزه به وجود آید.
بالاترین مقام سازمان فضایی کشور با اعلام اینکه پروانه اپراتورهای خصوصی مخابراتی در کمیسیون فضایی سازمان تنظیم تا یک ماه آتی صادر و آماده اجرایی شدن است، گفت: با اجرای این پروانه ها، زمینه برای هدف اصلی برنامه که ورود به بازارهای جهانی است آماده می شود.
وی با اشاره به سه ماهواره آماده پرتاب تصریح کرد: ماهواره های دوستی دانشگاه شریف و پیام امیرکبیر ماهواره های سنجشی هستند که در حال آماده سازی برای هماهنگی پرتاب هستند و ماهواره ناهید 1 که در فاصله 250 کیلومتری از زمین در مدار قرار می گیرد آماده پرتاب است.
رییس سازمان فضایی با بیان اینکه از سال های گذشته تاکنون در حال گذر از ماهواره های تحقیقاتی به عملیاتی هستیم، گفت: یکی از برنامه های سازمان در حوزه ماهواره های سنجشی این است که ماهواره های با دقت یک متر در فضا داشته باشیم.
براری با اعلام اینکه در حال حاضر روزانه از هشت ماهواره داده دریافت می کنیم، اظهار کرد: انقلاب صنعتی چهارم،  انقلاب تحلیل داده هاست و شعار «فضا جهان را متحد می کند» برای هفته جهانی فضا در  سال 2018 نیز با توجه به همین کارکرد داده ها اعلام شده است. 
وی افزود: به همت بخش خصوصی و گروه های مردم نهاد، مردم باید در هفته جهانی فضا با نقش آفرینی داده های فضایی در زندگی خود آشنا شوند.
براری با تاکید بر اینکه با تحلیل داده های ماهواره ای در بخش کشاورزی می توان علاوه بر صرفه جویی به اقتصاد کشاورزی نیز کمک کرد، گفت: با آزاد شدن داده های ماهواره ای می توان بازار کسب وکار را در اختیار استارت آپ ها قرار داد.
معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: با شناسایی اولویت توسعه استارت آپ ها، سازمان فضایی پنج حوزه، خدمات شهری، کشاورزی، محیط زیست، هواشناسی و مدیریت بالایای طبیعی را برای فعالیت آنها در نظر گرفته است تا با توسعه برنامه های کاربردی و اپلیکیشن ها ایفای نقش کنند.
رییس سازمان فضایی با بیان اینکه در حوزه مدیریت شهری، همکاران ما داده های هورالعظیم را به صورت روزانه رصد می کنند، اظهار کرد: تحلیل داده های منابع آب نیز می تواند برای مدیریت منابع آب کشور مهم باشد. 
براری با اشاره به اینکه در حوزه بالادست صنعت فضایی 20 شرکت دانش بنیان فعال هستند، گفت: در حوزه پایین دست نیز 100 شرکت در قالب شرکت های سنجش از راه دور فعالیت می کنند که می توانند به اقتصاد کشاورزان کمک کنند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.