تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 2, 2018
22:43 سه شنبه، 10ام مهرماه 1397
کد خبر: 94288

صرافی‌های ارز دیجیتال به پول‌شویی متهم شدند

 
وال استریت ژورنال به‌تازگی مدعی شده است که صرافی‌های فعال در حوزه ارزهای دیجیتالی رمزنگاری‌شده در پول‌شویی ۸۸ میلیون دلار در جهان دست داشته‌اند.
 
به گزارش ایسنا، به نقل از وب‌سایت Bitcoin Exchange Guide، طی چند سال اخیر ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده بسیاری همچون بیت کوین، مونرو، ریپل و اتریوم از محبوبیت و استقبال بی‌نظیری برخوردار شده و کاربران بسیاری در جهان به‌دنبال استخراج و تبدیل پول‌های خود به ارزهای دیجیتالی هستند؛ چراکه این روزها بسیاری از افراد با خرید و استخراج این ارز توانسته‌اند به پول زیادی دست پیدا کنند.
 
بسیاری از کشورهای جهان درتلاشند تا این پول بی‌افسار را کنترل کرده و معاملات با آن را تا حد امکان محدود کنند، چراکه بر این باورند بیت کوین و ارزهای مشابه آن به تجارت‌های غیرقانونی و غیرمجاز هم‌چون تجارت اسلحه، تجهیزات تروریستی، قاچاق داروو مواد مخدر دامن زده و به علت آنکه مقامات قضایی و پلیس نمی‌توانند طرفین معامله را شناسایی و ردگیری کنند، باعث سهولت استفاده از آن می‌شود .این درحالیست که برخی دیگر از کشورها با وضع قوانین دقیق و درست، استفاده از این ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده را مجاز اعلام کرده‌اند.
 
حال به تازگی وال استریت ژورنال با انتشار گزارشی جدید مدعی شده است که فعالیت بیش از ۴۶ صرافی و مرکز تبادلات ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده در جهان از سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون موجب تسهیل و انجام پولشویی و فرارهای مالیاتی به ارزش ۸۸ میلیون دلار شده‌اند. هرچند که برخی از مدیران و مقامات بلندپایه این مراکز و صرافی‌ها به شدت به چنین گزارشی واکنش نشان داده و آن را خبری کذب و مغرضانه خوانده‌اند اما به نظر می‌رسد همانطور که بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان فعال در حوزه تبادلات مالی برآورد کرده و هشدار داده بودند، ارزهای مجازی رمزپایه همچون بیت کوین فعالیت‌های غیرقانونی نظیر پول‌شویی، فرار مالیاتی، قاچاق اسلحه و مواد مخدر را تسهیل کرده و سوداگران و هم‌چنین نهادهای مختلف بدون واهمه از اینکه توسط سازمان‌های امنیتی و قضایی تحت پیگرد و ردیابی قانونی قرار بگیرند، به انجام تبادلات پولی می‌پردازند.
 
در این گزارش هم‌چنین از صرافی‌های ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده به‌عنوان ابزار و پایگاه‌هایی برای مجرمان مالی نام برده شده است که به آن‌ها امکان می‌دهد به‌راحتی به تبادلات مالی غیرقانونی و غیرمجاز خود ادامه دهند.
 
یک شرکت قانونی فعال در حوزه بلاک چین تحت عنوان Elliptic که در لندن فعالیت می‌کند، با گزارشگران وال استریت ژورنال در این ماجرا همکاری کرده است و با ردیابی کیف پول‌های مجازی و ردیابی حساب‌های واسطه که احتمالا به خود این صرافی‌ها تعلق داشته است، توانسته‌اند به این نتیجه دست یابند. این کار با دانلود آدرس این حساب‌ها و مقایسه با صرافی های موردنظر صورت پذیرفته است.
 
یکی از این صرافی‌های متهم به پول‌شویی ShapeShift است که دفتر مرکزی آن در ایالات متحده آمریکا مستقر است و به‌عنوان یکی از بزرگترین مقاصد مجرمان مالی شناخته و معرفی شده است. با بررسی‌های انجامی، مشخص شد که بیش از ۹ میلیون دلار از ۸۸ میلیون دلار پول به این صرافی سوئیسی مستقر در آمریکا واریز شده است و به کاربران اجازه داده بدون ارائه مشخصات هویتی و مالی و به‌صورت کاملا ناشناخته فعالیت کنند.
 
صرافی مذکور به‌دلیل تسهیل تراکنش‌های مشکل‌دار و بدون هویت به پولشویی متهم شده است و اسناد و مدارکی که دال بر این اتهام است، نیز به مراجع قضایی و مسئول تحویل داده شده است.
 
در این گزارش همچنین ذکر شده است که پس از حمله سایبری باج‌افزار واناکرای، تمامی بیت کوین‌های استخراج و هک‌شده توسط مجرمان درنهایت به سمت این صرافی سرازیر شده‌اند. بنابراین به‌نظر می‌رسد که این صرافی بدون تغییر در سیاست‌های خود هم‌چنان به فعالیت‌های مالی مجرمانه و غیرقانونی ادامه داده است و علاوه بر آن، به ناشناس ماندن تراکنش‌های انجام شده برروی پلت‌فرم مالی خود تاکید کرده است.
 
براساس گفته‌های تحلیلگران، زمانی که بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ برای نخستین بار در بازارهای جهانی ظهور پیدا کرد، ارزش آن حتی از یک دلار هم کمتر بود اما در ماه‌های گذشته حتی تا مرز ۲۰ هزار دلار هم رسید. درواقع، فناوری بیت‌کوین ‌که یک پول رمزنگاری شده است، این امکان را به کاربران می‌دهد که بدون نیاز به هیچ بانکی مبادلات مالی خود را انجام دهند و هم‌چنین هویت طرفین معامله نیز ناشناس باقی می‌مانند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.